مازیار میری: هنرجویان قبلی دارالفنون امسال جزو فیلمسازان حاضر در جشنواره فیلم فجر بودند

تهران (پانا) – مدیر بخش آموزشی (دارالفنون) جشنواره فیلم فجر از کارآمدی این بخش از جشنواره در تربیت فیلمسازان جوان می‌گوید.

کد مطلب: ۹۱۰۹۴۷
لینک کوتاه کپی شد
مازیار میری: هنرجویان قبلی دارالفنون امسال جزو فیلمسازان حاضر در جشنواره فیلم فجر بودند

مازیار میری، فیلمساز و مدیر «دارالفنون» در جشنواره جهانی فیلم فجر که امسال نیز مدیریت بخش آموزشی جشنواره سی وهفتم را برعهده داشت در گفت‌وگویی با خبرنگار پانا درباره اهمیت این بخش از جشنواره در تربیت و معرفی استعدادهای جدید فیلمسازی می‌گوید: طی 4 سال اخیر بخش دارالفنون توانست به عنوان محلی برای شناسایی و هدایت استعدادهای عرصه سینما نقش پررنگی در تربیت فیلمسازان جوان ایفا کند. در جشنواره فیلم فجر امسال، چه بخش ملی و چه جهانی، شاهد حضور فیلمسازانی بودیم که دانش‌آموخته سال‌های گذشته دارالفنون هستند.

وی افزود: در جشنواره 37 فیلمی از کشور استونی حضور دارد که کارگردان آن چند سال پیش در دارالفنون حضور داشت. همین‌طور آقای رضا زهتابچیان کارگردان فیلم «دیدن این فیلم جرم است» که در بخش نگاه نو جشنواره سی و هفتم حضور داشتند از هنرجویان دارالفنون هستند. دو کارگردانی فیلم «جان دار» یعنی حسین امیری دوماری و پدرام امیری که بازهم در بخش نگاه نوی جدیدترین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند از هنرجوهای ما در دارالفنون هستند.

میری درباره حضور استعدادهای آموزش‌دیده دارالفنون در حوزه فیلمنامه‌نویسی نیز گفت: محمد داودی نویسسنده فیلمنامه قصر شیرین که امسال برنده سیمرغ بلورین جشنواره سی و هفتم فیلم فجر شد نیز در دارالفنون آموزش دیده است.

مدیر دارالفنون ادامه داد: یکی از بخش‌های جذاب دارالفنون جشنواره امسال ارتباط بین هنرجویان سابق دارالفنون، که امروز به عنوان فیلمساز فعالیت می‌کنند، با هنرجویان این دوره است. ما طی یک برنامه هردو گروه را جمع کردیم تا هنرجویان دیروز و فیلمسازان امروز بتوانند تجارب خود را در اختیار هنرجویان جدید قرار دهند.

در طراحی دارالفنون از الگوهای موفق دنیا استفاده شده است

کارگردان فیلم «حوض نقاشی» در پاسخ به سوالی درباره الگوگیری دارالفنون از کمپ‌های آموزشی جشنواره‌‍های فیلم خارجی گفت: قطعا در این کار از الگوهای موفق استفاده شده است. خود من به عنوان استاد راهنما در کمپ بلگراد حضور داشتم. آقای میرکریمی هم در بعضی کمپ‌ها شرکت کرده بود. البته سعی ما این است که روی سینمای ایران تمرکز کنیم. یعنی در عین حال که از اساتید خارجی برای تدریس در کلاس‌ها و ورک‌شاپ‌های مختلف دعوت می‌کنیم سعی داریم الگوهای سینمای ایران را لحاظ کنیم.

تمرکز دارالفنون امسال نیز بر سینمای اجتماعی ایران بود

وی تاکید کرد: تمرکز دارالفنون امسال نیز بر سینمای اجتماعی ایران بود و ما از اساتید درخواست کردیم به سینمای اجتماعی ایران بپردازند. با توجه به اینکه هنرجوهای ما همگی از دانش‌آموخته‌های سینما هستند، سعی می‌کنند تجارب را از این اساتید کسب کنند.

«مهاجرت» و «خانواده» موضوع طرح‌های دارالفنون امسال

مدیر دارالفنون در ادامه به روند آموزش در بخش دارالفنون اشاره کرد و گفت: از ماهها پیش از شروع جشنواره برای هنرجویان موضوعاتی تعیین و برای آنها ارسال کردیم. امسال دو موضوع اصلی «مهاجرت» و «خانواده» برای کار در نظر گرفته شد که هنرجویان طرح‌هایی روی آنها نوشتند. سپس طی 2 روزی که در کارگاه فیلمنامه با نغمه سمیعی و مهران کاشانی کار کردند، این طرح‌‌ها پخته‌تر شد تا در نهایت بهترین طرح‌ها معرفی شوند.

انتخاب بهترین طرح در داوری آسانسوری

میری درباره نحوه داوری فیلمنامه‌های برگزیده دارالفنون اینطور توضیح داد: یکی از روش‌های داوری کارهای بچه‌های دارالفنون، که اصطلاحا به «آسانسور» معروف است، به این صورت است که شرکت‌کننده 3 دقیقه (زمان رسیدن یک آسانسور) فرصت دارد تهیه‌کننده و پخش‌کننده را برای ساخت فیلم خود قانع کند. در این بخش هنرجو باید به زبان انگلیسی طرح خود را برای یکی از اساتید آلمانی که پخش‌کننده و تهیه‌کننده است توضیح دهد و استاد آلمانی هم در پایان بهترین طرح را انتخاب کند.

وی افزود: فیلم برگزیده با بخشی از بودجه که جایزه نفر اول است ساخته خواهد شد. نفرات بعدی هم کمک‌هزینه‌ای برای ساخت فیلم‌شان می‌گیرند.

نتایج دارالفنون 98

گفتنی است اختتامیه بخش «دارالفنون» شب چهارم اردیبهشت در باغ نگارستان تهران برگزار شد. مازیار میری در آیین اختتامیه «دارالفنون» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اظهار امیدواری از مفید بودن این بخش برای هنرجویان اظهار کرد: در دوره فعلی به دلیل کیفیت کار هنرجویان، تصمیم گرفتیم از پنج هنرجو تجلیل کنیم.

میری افزود: یک نفر از میان این پنج نفر برای حضور در ورک‌شاپ جشنواره تامپره در کشور فنلاند از طرف جشنواره جهانی فیلم فجر و بخش «دارالفنون» حمایت می شود.

مدیر «دارالفنون» خطاب به هنرجویان اظهار کرد: برای ساخت فیلم به شرط آن که آن را شروع کرده باشید کمک هزینه ای که اعلام می‌شود، در اختیار هنرجویان منتخب قرار می گیرد.

در این مراسم، رند بیروتی، تیریبینی رای، محمدرضا حسینیان، مهلا یزدانی، آمین صحرایی به ترتیب به عنوان نفرات اول تا پنجم «دارالفنون» معرفی شدند و مهلا یزدانی برای حضور در کمپ تامپره از سوی جشنواره جهانی فیلم فجر انتخاب شد. سایر هنرجویان بخش دارالفنون نیز با دریافت لوح یادبودی از جشنواره جهانی فیلم فجر مورد تجلیل قرار گرفتند.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از 18 تا 26 آوریل 2019 (29 فروردین تا 6 اردیبهشت 1398) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزارشد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار