شبی که فوتبال مُرد!

تهران (پانا) ـ حساسیت بازی پرسپولیس و سپاهان در هفته بیست و هفتم لیگ برتر که با تساوی بدون گل به پایان رسید، مسأله‌ای بود که همه علاقه‌مندان به فوتبال  از آن آگاهی داشتند.

کد مطلب: ۹۱۰۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
شبی که فوتبال مُرد!

به گزارش روزنامه ایران، با این حال، این حجم از خشونت و ملتهب شدن جو ورزشگاه موضوعی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت. خشونتی که براساس اعلام روابط عمومی اورژانس، حدود 300 مصدوم به‌جا گذاشت. هوادارانی که راه ورزشگاه آزادی را در پیش گرفته بودند تا از نزدیک شاهد بازی حساس پرسپولیس و سپاهان باشند، روایاتی از اتفاقات دارند که تلخ و دلهره‌آور است. با این اوصاف آنهایی که علاقه‌مند به فوتبال هستند و از چند ساعت مانده به شروع بازی، اخبار و اتفاقات را از طریق سایت‌ها و فضای مجازی رصد می‌کردند، شاهد بودند که اتفاقات چندان عادی نیست. درگیری‌ها، شکستن صندلی و پرتاب سنگ و اشیا پیش از شروع بازی آغاز شد و این مسأله باعث آسیب‌ دیدن و شکستن سر چند هوادار شد. برخی از این هواداران به‌صورت سرپایی درمان شدند اما برخی دیگر با آمبولانس به اورژانس انتقال یافتند.
کار از پرتاب سنگ، اشیا و نارنجک هم گذشت و در اتفاقی عجیب و باور نکردنی، 3-2 مأمور نیروی انتظامی از جایگاه منتسب به هواداران سپاهان به پیست تارتان پرتاب شدند، اتفاقی بسیار خطرناک که می‌توانست فاجعه‌آفرین باشد. البته ویدئویی هم وجود دارد که نشان می‌دهد نیروی انتظامی در حال ضرب و شتم هواداران است و به نوعی رفتار تحریک‌آمیز با هواداران حاضر در این جایگاه دارد. هر چه هست، اینکه هیچ کدام از اتفاقات را نمی‌توان تأیید کرد. از هیچ کدام از رفتار خشونت‌آمیز نمی‌توان دفاع کرد. در این میان، این موضوع از سوی هواداران تیم اصفهانی عنوان می‌شد که از طبقه بالای ورزشگاه به آنها سنگ زده شده است. در ادامه صندلی‌ها جمع‌آوری شد و به راهرو انتقال داده شد ولی اشیای مختلف جمع شده در راهرو ورزشگاه بسیار زیاد بود و خبرنگاران مجبور بودند برای رفتن به میکسدزون ورزشگاه به سختی از میان این اشیا عبور کنند.
این درگیری‌ها از سکوها به داخل زمین نیز کشیده شد و بخصوص در نیمه دوم، شاهد حاشیه‌هایی از سوی بازیکنان دو تیم بودیم. سیامک نعمتی و سعید آقایی در صحنه‌ای با یکدیگر دچار درگیری شدند که بیژن حیدری، داور بازی به هر دو بازیکن کارت زرد نشان داد. علیرضا بیرانوند و کی‌روش استنلی با یکدیگر درگیر شده و دروازه‌بان پرسپولیس علیه مهاجم سپاهان بشدت پرخاش کرد و بر اساس تصاویر تلویزیونی حتی به‌نظر می‌آید که کلمه‌ای منشوری هم می‌گوید. در این میان وقتی اعتراض امیر قلعه‌نویی به خطای بازیکنان پرسپولیس ادامه پیدا کرد، یکی از اعضای کادر فنی سپاهان اخراج شد تا التهاب ورزشگاه به اوج برسد و تماشاگران شعار عجیبی سر دهند. شعار این بود: «رئیس مافیا کیه؟... امیر قلعه‌نوییه.» این موضوع با واکنش قلعه‌نویی مواجه شد و او با زدن به سینه خود منظورش را انتقال می‌داد که «منم».
بعد از به صدا درآمدن سوت پایان مسابقه، ایگور پانادیچ و مارکو مربیان پرسپولیس با نیمکت‌‌نشینان سپاهان دچار درگیری شدند. در این میان، کریم باقری بازیکنان پرسپولیس را از صحنه درگیری‌ها دور کرد و یکی از ماساژورهای پرسپولیس را به بیرون از معرکه هل می‌داد ولی برانکو که بشدت عصبانی بود، به سمت مسئولان برگزاری مسابقه رفت و بشدت به آنها اعتراض کرد. برانکو بعد از هل دادن یکی دو نفر به سمت داور رفت و اعتراض خود را به او هم اعلام کرد.
در این شرایط، هواداران سپاهان را در ورزشگاه نگه داشتند تا بعد از خروج کامل هواداران پرسپولیس و آرام شدن شرایط بیرون ورزشگاه، به آنها اجازه خروج داده شود و قلعه‌‌نویی هم از بازیکنانش خواست به سمت هواداران‌شان بروند و از آنها تشکر کنند. ضمن اینکه بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس هم از هواداران خود تقدیر کردند. گرچه تعدادی از هواداران پرسپولیس جلوی جایگاه ویژه به ایرج عرب، مدیرعامل پرسپولیس اعتراض کردند و گفتند چرا اقدامی علیه اتفاقاتی که علیه این تیم است، انجام نمی‌دهد. در کل هیچ کس از هیچ چیز راضی نبود و بازی هم از لحاظ فنی، چنگی به دل نزد.
حاشیه‌ها به میکسدزون هم انتقال یافت و سیاوش یزدانی، مدافع سپاهان در اظهار نظری جنجالی که بازتاب زیادی هم داشت، گفت: «طبقه پایین را به هواداران ما دادند و تماشاگران پرسپولیس هم بالای سر آنها نشسته بودند. پرسپولیسی‌ها هواداران سپاهان را نابود کردند و من از آنها خواهش می‌کنم به اصفهان نیایند. چون اگر به اصفهان بیایند، تنها خدا می‌تواند امنیت‌شان را تأمین کند. هواداران پرسپولیس واقعاً بی‌رحمانه چند تماشاگر ما را زدند.» بازیکن سپاهان درخصوص اینکه آیا تماشاگران پرسپولیس را تهدید می‌کند؟ گفت: «این حرف از سر دلسوزی است. اگر این گونه باشد، در اصفهان خون به‌پا می‌شود. من از هواداران سپاهان خواستم بیشتر مراعات کنند اما اگر در بازی دو تیم در جام حذفی مراعات نکنند، حق دارند.»
این اظهار نظر با واکنش پرسپولیس مواجه شد و این باشگاه اعلام کرد از بازیکن سپاهان به جهت اظهارات تهدیدآمیز علیه هواداران پرسپولیس به مراجع ذیربط و کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال شکایت خواهد برد. یزدانی دیروز در توضیحاتی درباره صحبت‌های خود به «ورزش سه» گفت: «من خواهش کردم که تماشاگرنماها به اصفهان نیایند. اصلاً منظورم به تماشاگران فهیم پرسپولیس نبوده است. فقط گفتم آن دسته تماشاگرانی که جمعه سنگ‌پرانی کردند و باعث برهم زدن جو بازی شدند، به اصفهان نیایند که ممکن است خون به‌پا شود. مگر حرف اشتباهی زدم؟» از هر زاویه‌ای به بازی پرسپولیس- سپاهان نگاه کنیم، چیزی جز این نیست که «جمعه فوتبال مُرد.» با این حال، به نظر می‌رسد تا برخورد درست و منطقی با خاطیان نشود، شاهد تکرار اتفاقات تلخ در ورزشگاه‌ها خواهیم بود.

واکنش‌ها به بازی جنجالی
● مسعود تابش، مدیرعامل سپاهان: «جایگاه سپاهانی‌ها غرق خون بود اما هواداران پرسپولیس با خیال راحت به اصفهان بیایند. بیرانوند در جریان بازی حرکت زشتی انجام داد که همه دیدند و در جریان بازی به زبان انگلیسی چند بار به مهاجم تیم ما فحاشی کرد. قطعاً در کمیته انضباطی پیگیر این موضوع خواهیم بود.»
● ایرج عرب، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس: «نگران امنیت پرسپولیس و هواداران‌مان در تبریز و اصفهان هستیم.»
● اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی: «تا جایی که قانون اجازه دهد، سختگیرانه برخورد خواهیم کرد.»
● برانکو، سرمربی پرسپولیس: (با کنایه) تهدید سپاهانی‌ها مرا از ترس لرزاند. محروم شوم، جایگاه ۱۷ می‌نشینم.»
● امیر قلعه‌نویی، سرمربی سپاهان: «به من فحش بدهید اما به همدیگر سنگ نزنید.»
● علی اکبر شعبانلو، سرپرست مجموعه ورزشی آزادی: «به معاونت‎های مربوطه دستور داده‌ایم هرچه سریع‌تر خسارت‎های مالی اتفاقات این دیدار را محاسبه و جهت پرداخت به سازمان لیگ اعلام شود.»
● محمدرضا داورزنی، معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان: «از فدراسیون فوتبال خواسته شده به اتفاقات بازی سپاهان و پرسپولیس ورود کند.»
● سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ: «چیدمان هواداران در ورزشگاه آزادی غلط بود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار