بیش از 6 هزار هکتار، مساحت کشت زیر پلاستیک در فارس

شیراز (پانا) - معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در اقدامی کم‌نظیر کشاورزان بخش اَرَد از توابع شهرستان گراش اقدام به جمع‌آوری پلاستیک‌های کشت صیفی در سطحی بالغ بر500 هکتار کردند.

کد مطلب: ۹۱۰۸۷۲
لینک کوتاه کپی شد
بیش از 6 هزار هکتار، مساحت کشت زیر پلاستیک در فارس

حسین پژمان با اشاره به این‌که مساحت کشت زیر پلاستیک در این استان حدود 6 هزار هکتار است، تاکید کرد: فرهنگ جمع‌آوری پلاستیک بعد از پایان فصل کاشت در کشاورزان فارسی نهادینه شده است.

او با بیان این‌‌ که روش کشت زیرپلاستیکی یا مالچ پلاستیکی برای کشاورزان مقرون به صرفه بوده، افزود: ویژگی‌های مثبت کشت تونلی صیفی‌جات، موجب اقبال روزافزون کشاورزان نسبت به این روش کشت شده است.

او صرفه جویی در میزان مصرف آب، بالا بردن راندمان آبیاری، جوانه زنی و رشد سریع محصول، کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و تولید خارج از فصل و کمک به تنظیم بازار را از مزایای این نوع کشت برشمرد و گفت: در صورتی که نسبت به جمع‌آوری پلاستیک پس از پایان برداشت اقدام نشود به شکل عایق عمل کرده و مانع تنفس طبیعی خاک خواهد شد.

با بیان این‌که تجزیه پلاستیک در خاک به صدها سال زمان نیاز دارد، تصریح کرد: باقی ماندن پلاستیک در خاک در برخی اوقات مانع فعالیت ادوات و ماشین آلات کشاورزی است.

این مقام مسئول افزود: رهاسازی پلاستیک در زمین‌های کشاورزی مانع شخم‌زنی مناسب در کشت دوره بعد شده و اگر روش کشت بعد غرقابی باشد مشکلات زیادی را نیز در حین آبیاری به وجود می‌آورد.

پژمان گفت: در سال زراعی جاری کارشناسان اداره ترویج جهادکشاورزی گراش و مرکز جهادکشاورزی بخش اَرَد تلاش زیادی به منظورترغیب کشاورزان در راستای جمع آوری پلاستیک پس از برداشت محصولات کشاورزی کردند.

او ادامه داد: در این راستا دوره آموزشی- ترویجی برگزار شد و ابلاغ‌های مکتوب نیز در خصوص لزوم جمع آوری پلاستیک پس از برداشت به کشاورزان، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها ارائه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار