هدایت و راهنمایی اصلی‌ترین وظیفه یک مشاور است

شیراز (پانا) - در حاشیه هفته گرامی داشت مشاوران و روانشناسان در رابطه با نقش مشاوران وچگونگی کار و عمکلرد آنها ، در مصاحبه ای به سراغ رئیس اداره‌ی مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس رفتیم.

کد مطلب: ۹۱۰۷۶۰
لینک کوتاه کپی شد
هدایت و راهنمایی اصلی‌ترین وظیفه یک مشاور است

طیبه رحیمی، در گفت‌وگو با پانا، مشاوران را در سطح مدرسه مانند ستاره هایی پر نور دانست که باید نقش پر رنگی بین دانش‌‌آموزان و همکاران خود ایفا نمایند.

مشاور مدرسه بودن یکی از سخت‌ترین کارهای موجود است، چرا که مشاوران مدارس با صدها دانش‌آموز و نیازها و شرایط مختلف درگیر است و مشاور نقش اساسی در دانش‌آموزان دارد. مشاور مدرسه باید علاوه بر یک شنونده خوب بودن و توانایی برقراری ارتباط موفق با دانش‌آموزان ، باید توانایی ارزیابی موفقیت‌ها و کم‌کاری‌های دانش‌آموز در دوران حساس انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاه و ارائه آن به دانش‌آموز و اولیا را داشته باشد.

او ادامه داد: هدایت و راهنمایی اصلی‌ترین وظیفه یک مشاور است که وقتی یک دانش‌آموز سوالاتی در ذهنش پیش میاید با مراجعه به مشاور می‌تواند تصمیم‌گیری بهتری داشته‌باشند.

رحیمی افزود: اگر یک مشاور در بین دانش آموزان حضور یابد و در کنار ارتباط با آنها رازدار و همدل آنها نیز باشد می‌تواند ارتباط نزدیکی با هرکدام از دانش‌آموزان برقرار کند.

او در خصوص اهمیت نقش مشاور در مدارس گفت: مشاوره در آموزشگاه‌ها در سه بخش تحصیلی، شغلی و بهداشت روان در خدمت دانش‌آموزان و والدین آنها است و مشاوران با عملکرد خود در سه حیطه آموزش، پیشگیری و درمان مانع گسترش آسیب‌های روانی و اجتماعی در جامعه می‌شود و موجبات رشد و بالندگی دانش‌آموزان را فراهم می‌سازد.

او با اشاره به اینکه یک هزار و 400 مشاور در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد نزدیک به یک هزار و 19 نفر به عنوان مشاور در مدارس حضور دارند و ما بقی به دلایلی مانند نقل و انتقالات و تغیر پست کاری به عنوان معاون و یا دبیر در مقطع ابتدایی مشغول هستند.

او آمار مشاوران مدارس شهر شیراز را نیز 400 نفر برشمرد.

رئیس اداره ی مشاوره تربیتی تحصیلی فارس گفت: حضور مشاور در متوسطه اول دبیرستان بدلیل فرایند هدایت تحصیلی در پایه نهم الزامی است. در متوسطه دوم نیز بدلیل برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان کنکوری این حضور موثر است.

او ادامه داد: در مقطع ابتدایی مشاور حضور ندارد اما رابطان هسته مشاوره که میتواند مدیر یا دبیر هایی که دارای لیسانس روانشناسی و مشاوره و یا حتی علوم اجتماعی و تربیتی باشند، با بچه‌ها ارتباط دارند و در صورت نیاز ، آنها را به مرکزهای مشاوره‌ای ارجاع می‌دهند.

او اظافه کرد: بر اساس شرح وظایف مشاوران ، این دسته باید در عرصه معرفی خود و ارتباط با دانش‌آموزان پیش قدم باشند و خود زمینه جذب دانش‌آموزان و اعتماد آنان را فراهم نمایند.

رحیمی افزود: مشاور باید در مدارس به مشاوره‌ی تربیتی و تحصیلی بپردازد و این دغدغه اصلی مشاوران است؛ اما مشاوران مقطع متوسطه اول بدلیل وجود فرایند هدایت تحصیلی و کمبود وقت، می‌توانند دانش‌آموزانی که از لحاظ روحی و درگیری‌های ذهنی دچار مشکل شده‌اند را به روانشناسان و مراکز مشاوره ارجاع دهند.

او تاکید کرد: وجود تنها یک مشاور در مدرسه بدلیل تفاوت‌های فردی و موضوعات مشاوره‌ای کافی نیست و از کمبود 6 هزار مشاور در استان فارس خبر داد.

رحیمی در آخر افزود: مشاوران به دلیل سختی‌کار و اینکه با روح و روان افراد سرکار دارند و همچنین بدلیل وقت کمی که مشاوران در مدرسه دارند و باید در مدت یکساعت به 12 دانش‌آموز خدمت کنند، نیاز به آرامش خاطر و تمهیداتی دارند که امیدواریم با یاری وزارت آموزش و پرورش این دغدغه نیز رفع شود.

خبرنگار : ریحانه قاسمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار