تغییر پیاپی نام‌های مواد مخدر شگرد قاچاقچیان برای جذب مشتری

تهران (پانا) - دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه نمی‌توان مصرف مواد را در بین دانش‌آموزان منکر شویم؛ هر چند که آمار آن بسیار کم است، گفت براساس شیوع‌شناسی صورت گرفته میانگین سن مصرف ماده مخدر گُل بین ۱۵ تا ۱۸ سال است.

کد مطلب: ۹۱۰۶۸۹
لینک کوتاه کپی شد
تغییر پیاپی نام‌های مواد مخدر شگرد قاچاقچیان برای جذب مشتری

علی محمد اسدی (دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مصرف ماده مخدر گل و انواع روانگردان‌ها در بین نوجوانان و جوانان گفت: به دلیل اقدامات پیشگیرانه و هشدارهایی که ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص مواد سنتی مانند هروئین، تریاک و کراک داشته است، خوشبختانه میزان مصرف آن در بین جوانان و اقبال آنها نسبت به این مواد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به مواد مخدر صنعتی و روان گردان‌ها ادامه داد: علیرغم اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر پیام‌های پیشگیرانه و هشدارگونه نسبت به مصرف سوء این مواد ارائه می‌دهد، اما متاسفانه مافیای مواد مخدر اسامی این مواد مخدر صنعتی را به طور مداوم تغییر می‌دهد.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران خاطرنشان کرد: قاچاقچیان مواد مخدر همیشه با دو شگرد موادشان را وارد بازار می‌کنند، اول اینکه در هر دوره زمانی اسم مواد مخدر را تغییر و نام جدید برای آن انتخاب می‌کنند، مانند ماده مخدر گل که از خانواده حشیش‌ها هستند. همچنین تبلیغات کاذبی در خصوص این مواد روان گردان جدید در بازار می‌شود، مبنی بر اینکه این مواد روانگردان جدید اعتیادآور نیستند و با مصرف آنها به مصرف‌کننده هیچ ضرری وارد نمی‌شود.

وی با اشاره به عدم آشنایی خانواده‌ها با اسامی جدید مواد مخدر تصریح کرد: چنانچه خانواده‌ای متوجه شود، فرزندش ماری جوانا مصرف می‌کند، قطعا بلافاصله با او برخورد می‌کند، اما وقتی متوجه شود فرزندش گل مصرف می کند، از آنجا که ممکن است آشنایی با اسامی جدید نداشته باشد، ممکن است برایش این سوال پیش بیاید که این ماده مخدر یک ماده گیاهی است. از سوی دیگر نیز این مواد با اسامی دلفریبی که دارند و تبلیغاتی که درخصوص بی‌خطر بودن آنها می‌شود با قیمت ارزان به دست مصرف کننده می‌رسد.

اسدی با اشاره به شیوع شناسی صورت گرفته در خصوص مواد صنعتی گفت: ماده مخدر گل دومین ماده مصرفی در سطح کشور است. همچنین میانگین سنی افراد مصرف کننده این ماده مخدر بین ۱۵ تا ۱۸ سال است.

وی در واکنش به اخباری مبنی بر مصرف مواد روانگردان در یک مدرسه دخترانه و مسمومیت چند دختر دانش‌آموز خاطرنشان کرد: مصرف‌کننده در هر جایی که باشد مواد مصرف می‌کند. باید موادی را که ادعا می‌کنند، مصرف شده بدست آورده و آزمایش‌های لازم روی آن انجام شود تا برای ما محرز شود که این مسمومیت به دلیل مصرف مواد بوده است. بنابراین اگر مدرسه به عنوان مرجع رسمی این موضوع را تکذیب کرده، حتما باید همین موضوع مبنا قرار بگیرد.

اسدی تصریح کرد: در مرحله اول بچه در اختیار خانواده است، اقدامات پیشگیرانه‌ای که برای نوجوانان باید صورت گیرد در درجه اول برعهده خانواده‌ها است، ما نیز پیام‌های پیشگیرانه را هم به خانواده‌ها و هم مربیان مدارس آموزش می دهیم.

او با اشاره به طرح نماد در سراسر کشور خاطرنشان کرد: ما از طریق طرح نماد که در حقیقت نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان است آموزش‌هایی را به دانش‌آموزان، معلمان و والدین در جهت پیشگیری از اعتیاد ارائه می‌دهیم.

وی ادامه داد: در این طرح گروه‌های هدف مشخص شده‌اند و با توجه به گروه هدف آموزش داده می‌شود به طور مثال نشانه‌ها و حالت‌های یک فرد مصرف‌کننده به مربیان آموزش داده می‌شود، اما باز هم متاسفانه برخی به مواد روی می‌آورند البته ما تمام نظام‌های مراقبتی را در مدرسه انجام می‌دهیم.

اسدی تصریح کرد: از آنجا که برخی دبیرستانی‌ها به صورت تفننی و تفریحی مصرف می‌کنند، نمی‌توان به صورت دقیق آنها را شناسایی کرد، چراکه عوارض مصرف نیاز به یک پروسه زمانی دارد تا بروز پیدا کند و نمی‌توان آثار مصرف را در چهره آنها شناسایی کرد، مگر اینکه بیش از حد مصرف کرده و دچار مسمومیت شوند، اما افرادی که به عنوان مصرف‌کننده حرفه‌ای یا معتاد متجاهر در خیابان می‌شناسیم به دلیل بروز آثار مصرف در چهره‌شان به راحتی قابل شناسایی هستند.

به گفته دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران مصرف در بین دانش‌آموزان به صورت موردی وجود دارد و تعداد آنها بسیار کم است و نمی‌توانیم این موضوع را منکر شویم و حتما وجود دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح نماد در استان تهران تصریح کرد: این طرح به طور ویژه در مناطق۹،۱۲،۱۶ و۱۸ و همچنین شهر قدس به طور اخص اجرا می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار