طراح صحنه آلمانی: در یک همکاری سینمایی فیلمنامه خوب تعیین‌کننده است

چون پول کافی نداشتیم مجبور شدیم فیلمنامه «زندگی دیگران» را تغییر دهیم

تهران (پانا) - زیلکه بوئر، طراح صحنه آلمانی، فیلمنامه خوب را مهم‌ترین عامل همکاری در یک فیلم سینمایی عنوان می‌کند و می‌گوید که حاضر است به این شرط با فیلمسازان ایرانی همکاری کند.

کد مطلب: ۹۱۰۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
طراح صحنه آلمانی: در یک همکاری سینمایی  فیلمنامه خوب تعیین‌کننده است

زیلکه بوئر (Silke Buhr) از میهمانان جشنواره جهانی فیلم فجر امسال بود که ورک‌شاپ طراحی صحنه او در بخش دارالفنون جشنواره سی‌وهفتم با استقبال هنرجویان روبرو شده است.

زندگی دیگران (Das Leben der Anderen)، پل (Poll)، روی برمگردان (Werk ohne Autor) چهار دقیقه (Vier Minuten) و من کی هستم؟ (Who Am I) از برجسته‌ترین فیلم‌هایی است که طراحی صحنه آنها چند جایزه از جشنواره‌های آلمانی را برای بوئر به دنبال داشته است.

معروف‌ترین فیلم او در سطح جهانی فیلم «زندگی دیگران» به کارگردانی فلوریان هنکل فون‌ دونرسمارک است که در سال 2006 برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و تماشاگران بسیاری از سراسر دنیا با این فیلم آلمانی آشنایی دارند.

سکانسی از فیلم زندگی دیگران

بوئر در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره فیلم «زندگی دیگران» و طراحی صحنه این فیلم می‌گوید: «زندگی دیگران» جزو فیلم‌هایی است که برای من اهمیت زیادی دارد چون با وجود کم‌هزینه بودن، کار و زمان بسیاری صرف این فیلم شد؛ در آخر هم موفقیت دور از انتظاری برای‌مان داشت. مسیری که این فیلم طی کرد برایم حیرت‌آور است. ما به علت اینکه پول کافی نداشتیم مجبور شدیم فیلمنامه را تغییر دهیم که خیلی هم بد نشد. در این فیلم از رنگ‌ها برای نمایش احساس استفاده کردیم. درست است که فیلم اثر رنگارنگی نیست اما رنگ‌ها به ما کمک کردند تا به هدف اصلی فیلم برسیم و آن دوران آلمان شرقی را به تصویر بکشیم. بعد از رنگ‌ها، طراحی صحنه فیلم هم به کمک هدف اصلی آمد.

اغلب کارگردانان اصلا به طراحی صحنه فکر نمی‌کنند

وی ادامه داد: فلوریان (کارگردان) همکاری خوبی با گروه طراحی صحنه داشت و این خلاف روش بسیاری از کارگردان‌ها بود. اغلب کارگردانان اصلا به طراحی صحنه فکر نمی‌کنند ولی فلوریان از ابتدا معتقد بود طراحی صحنه می‌تواند روایتگر جزئیات بسیاری باشد به همین دلیل ایده‌های هنری خوبی برای صحنه داشت.

این سفر بهترین و زیباترین تجربه‌ام بود

این طراح صحنه آلمانی درباره حضور خود در ایران و برگزاری ورک‌شاپ طراحی صحنه برای بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: این سفر اول من به ایران است و من برای هنرجویان این جشنواره ورک‌شاپی برگزار کردم که علاقه و اشتیاق آنان برایم دور از انتظار بود. فکر نمی‌کردم آنها تا این حد ذهن باز داشته باشند و کارهای من این‌قدر برایشان مهم باشد. این سفر بهترین و زیباترین تجربه‌ام بود. دیدن این همه توجه و علاقه به کارم خیلی لذت‌بخش بود.

اگر فیلمنامه خوب ایرانی پیدا شود حتما همکاری می‌کنم

بوئر درباره احتمال همکاری با فیلمسازان ایرانی گفت: در یک همکاری سینمایی آنچه تعیین‌کننده است فیلمنامه خوب است؛ فیلمنامه خوب هم چیزی است که به سادگی پیدا نمی‌شود. در بین کارهای ایرانی هم اگر فیلمنامه خوبی پیدا شود حتما همکاری می‌کنم.

کامپیوتر تنها وسیله کار یک طراح صحنه نیست

وی درباره تاثیر فضای دیجیتال و برنامه‌‌های کامپیوتری بر کار طراحی صحنه در زمان حاضر گفت: بخش مثبت تولید جلوه‌های بصری این است که امکان بیشتری برای ایجاد فضاهای جدید در اختیار ما می‌گذارد. کار با کامپیوتر هزینه‌ها را نیز پایین می‌آورد ولی کامپیوتر تنها وسیله کار یک طراح صحنه نیست. همیشه لازم است بخشی از کار به شیوه سنتی اجرا شود. مثلا در فیلم «پل» لوکیشن ما خانه بزرگی در میان اقیانوس است. کامپیوتر نمی‌تواند این فضا را بیافریند، چون شخصیت فیلم دائم به این خانه ورود و خروج داشت و باید صحنه واقعا ساخته می‌شد. ساخت این فضا یک سال طول کشید و فیلمبرداری هم در 40 روز انجام شد که 30 روز آن در همین خانه اتفاق افتاد.

آرزو دارم در پروژه‌هایی مثل فیلم «پل» کار کنم

این هنرمند طراح صحنه درباره اهمیت فیلم «پل» در کارنامه سینمایی خود گفت: در بین فیلم‌هایی که کار کردم این فیلم را خیلی دوست دارم. کم پیش می‌آید طراحی صحنه تا این حد دیده شود. آرزو دارم در پروژه‌هایی مثل این فیلم کار کنم. از طرفی سابقه همکاری خوبی با کارگردان این فیلم کریس کراوس دارم. ما در پنج فیلم همکاری کردیم. او فیلمسازی است که واقعاً از کار کردن با او لذت می‌برم.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار