میرکریمی: مهمانان جشنواره جهانی تمام یا بخشی از هزینه بلیت را خودشان پرداخت کرده‌اند

تهران (پانا) - شامگاه نخستین برنامه سینمایی هفت در سال ۹۸ به تهیه‌کنندگی مجتبی امینی و اجرای محمدحسین لطیفی روی آنتن رفت.

کد مطلب: ۹۱۰۶۱۹
لینک کوتاه کپی شد
میرکریمی: مهمانان جشنواره جهانی تمام یا بخشی از هزینه بلیت را خودشان پرداخت کرده‌اند

در این برنامه محمدحسین لطیفی با رضا میرکریمی درباره جشنواره جهانی فجر سخن گفت. با مسعود ده‌نمکی و هدایت هاشمی درباره فیلم سینمایی «زندانی‌ها» به گفت‌وگو نشست و با سعید سهیلی و بهرنگ علوی نیز درباره فیلم سینمایی «ژن خوک» صحبت کرد.
موضوع میزگرد این قسمت برنامه هفت نیز اکران نوروزی فیلم‌ها بود که سعید الهی و محمدرضا مقدسیان دو منتقد سینما در آن حضور داشتند.
محمدحسین لطیفی برنامه سینمایی هفت در سال جدید را با تقدیر از تلاش‌های مجریان و تهیه‌کنندگان سابق این برنامه آغاز کرد و پس از پخش آیتمی که تاریخچه این برنامه را با حضور فریدون جیرانی، محمود گبرلو، بهروز افخمی و رضا رشیدپور مرور می‌کرد، گفت: همه این افراد برای نگه‌داشتن پرچم این برنامه که پرچم سینمای ایران است بسیار تلاش کرده و روزهای سختی را گذرانده‌اند.
یادبود هنرمندان سینما که در سال ۹۷ از دنیا رفتند دومین آیتم هفت با اجرای محمدحسین لطیفی بود هنرمندانی همچون فریده صابری، همایون شهنواز، ناصر چشم آذر، صدرالدین شجره، عزت اله انتظامی، یدالله صمدی، حسین محب اهری، خشایار الوند، محمد مطیع و ضیا الدین دری که سال گذشته درگذشتند. لطیفی همچنین از جمشید مشایخی به عنوان نمونه ادب، مهربانی، وطن‌دوستی و مردم‌داری یاد کرد و به همین مناسبت نیز کلیپی از حضور این هنرمند فقید در نقش‌های ماندگار پخش شد.

سینما مهم‌ترین مزیت فرهنگی کشور ماست
رضا میرکریمی دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر نخستین مهمان لطیفی در برنامه سینمایی هفت بود. او ضمن اعلام رضایت از نحوه برگزاری جشنواره جهانی فجر بار دیگر از جداسازی جشنواره ملی فیلم فجر و جشنواره جهانی از یکدیگر دفاع کرد و گفت: پنج سال پیش یک خرد جمعی بر مبنای تخصص و تجربیات موجود تصمیم گرفت که این دو جشنواره را از هم جدا کند و من نه به عنوان کسی که چهار دوره مسئولیت این جشنواره را بر عهده داشته بلکه به عنوان یک کارشناس امور سینمایی می‌گویم این کار درست بوده چون اصلا افق‌های این دو جشنواره و شکل برگزاری آن‌ها باهم متفاوت است و به دو دبیرخانه مجزا از هم نیاز داشت. از طرفی بخش جهانی تا پیش از این همواره زیر سایه بخش ملی قرار گرفته بود و این می‌توانست بازار فیلم ایران را تحت تأثیر قرار بدهد.
میرکریمی در پاسخ به این سوال که آیا تبلیغات منفی و تحریم‌ها تأثیری در برگزاری جشنواره جهانی داشته گفت: افقی که ما در این پنج سال طراحی کردیم این بود که یک جشنواره ممتاز در غرب آسیا باشیم. باید باور داشته باشیم که سینما مهم‌ترین مزیت فرهنگی کشور ماست، مزیتی که به راحتی تحت‌الشعاع قرار نمی‌گیرد. در جشنواره امسال ۱۶۳ فیلم و ۲۵۰ مهمان از ۷۰ کشور جهان حضور داشتند و نخستین پیام چنین حضوری امنیت کشوری است که از نظر فرهنگی و سینمایی حرفی برای گفتن دارد.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره روند برگزاری این جشنواره از بررسی ابتدایی فیلم‌ها تا اکران آن‌ها در جشنواره و دعوت از مهمانان نیز گفت: در این جشنواره ۱۶۳ فیلم پخش شد، این‌ها خودشان ثبت‌نام نمی‌کنند، ما یک دبیرخانه ثابت داریم که فیلم‌ها را بررسی و بعد از انتخاب مکاتبه می‌کنند، باید حق کپی‌رایت را بدهیم، با توجه به تحریم‌ها راهکاری برای پرداخت هزینه‌ها پیدا کنیم، از مهمانان دعوت کنیم و گاه این پروسه ماه‌ها طول می‌کشد و همه این‌ها را بگذارید کنار حجم سیاه نمایی که از کشور ما می‌شود و ما در این شرایط باید افراد را ترغیب کنیم که حضور پیدا کنند. از طرفی مهمانان باید وزن علمی داشته باشند که در محافل آکادمیک از حضورشان استفاده کنیم، با در نظر گرفتن همه این موارد می‌بینید آن‌قدر موفق بودیم که مهمانان امسال تمام یا بخشی از هزینه بلیت را خودشان پرداخت کرده‌اند.
میرکریمی از موفقیت سینمای ایران در بازار فیلم جشنواره جهانی هم خبر داد و گفت: قراردادهای خوبی بسته‌شده و اتفاقات خوبی در راه است. او همچنین با دفاع از برگزاری جشنواره جهانی نظم موجود در آن را ناشی از عملکرد موفق تیمی دانست که چهار سال است کنار هم کار می‌کنند و حتی گروه داوطلبان آن نیز تغییر نکرده است. او گفت وقتی یک تیمی خود کار می‌کند چرا باید تغییر کند.
او با اشاره به برخی انتقادها و سوءتفاهم‌ها از روند برگزاری جشنواره گفت: در سینما شما با یک جمعیت چهارصد_پانصد نفری روبرو هستی که خودشان را جزو ده نفر اول سینما می‌دانند و تن دادن به برخی مقررات برایشان سخت است، به همین دلیل اگر خلاف میلشان رفتار شود انتقاد می‌کنند.
میرکریمی در پایان با تاکید بر اینکه سینمای ایران به کاخ جشنواره که مختص برگزاری رویدادهای سینمای باشد نیاز دارد، ابراز امیدواری کرد در تصمیم‌گیری‌های مدیران فرهنگی ساخت چنین مجموعه‌ای در دستور کار قرار بگیرد.
سینما برای من وسیله است
زندانی‌ها؛ فیلم کمدی با مفهوم انتظار به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و حضور بازیگرانی از جمله هدایت هاشمی از جمله فیلم‌هایی بود که در جدول اکران‌های نوروزی قرار داشت فروش این فیلم تاکنون دو میلیارد تومان گزارش شده است مسعود ده‌نمکی به همراه هدایت هاشمی با حضور در برنامه هفت درباره این فیلم صحبت کردند.
ده‌نمکی در آغاز از دلایل انتخاب مدیوم سینما صحبت کرد و گفت: سینما برای من شغل و هدف نبوده و وسیله‌ای است که توسط آن اهدافی متعالی را دنبال کنم و البته که هیچ‌وقت حرفی را در دو فیلم تکرار نکردم؛ در «اخراجی‌های یک» از شهادت گفتم در «اخراجی‌های ۲» از اسارت و در «اخراجی‌های ۳» سراغ سیاست رفتم. در «زندانی‌ها» قصد داشتم درباره مفهوم انتظار بگویم می‌دانستم کار سختی است آن‌هم با زبان طنز.
ده‌نمکی در ادامه صحبت‌های خود به کاربرد شوخی‌های فیلم در خدمت مفهوم داستان اشاره کرد و گفت: پای میز تدوین که نشستم خیلی از شوخی‌ها را کنار می‌گذاشتم تا به آن مفهوم موردنظر برسم. همه ما درباره تشرف بسیار شنیده‌ایم اما اینکه در قالب سینما و با زبان کمدی و طنز مفهوم انتظار و منجی مطرح شود اتفاق تازه‌ای بود.
هدایت هاشمی، بازیگر نقش طاها در فیلم زندانی‌ها هم با ابراز خرسندی از ایفای نقش در این فیلم گفت: من تجربه‌های خوب از همکاری با آدم‌های بزرگ سینما و تئاتر دارم اما یک مدتی می‌دیدم فضای سینما طوری شده بود که ترجیح می‌دادم از تلویزیون و تئاتر با مردم ارتباط داشته باشم تا اینکه فیلم‌نامه زندانی‌ها به دستم رسید. یک کمدی معنوی با مفهوم انتظار برایم و فردی که خودخواسته در مسیر سلوک قرار گرفته است. هاشمی درباره کاراکتر طاها در این فیلم نیز گفت: همه تلاشم را کردم که این فرد پشت رفتارهای ساده‌اش احمق به نظر نرسد.

حق نداریم حال مردم را خراب‌تر کنیم
آقازاده و آقازادگی برای چندمین بار در سال‌های اخیر دستمایه یک اثر نمایشی شد این بار در فیلم سینمای «ژن خوک» از سعید سهیلی که از او فیلم‌های «گشت ارشاد» یک و دو را به خاطر داریم.
سعید سهیلی به همراه بهرنگ علوی بازیگر فیلم سینمایی ژن خوک مهمانان سومین بخش برنامه سینمایی هفت با اجرای محمدحسین لطیفی بودند.
سعید سهیلی صحبت‌های خود را با خرسندی‌اش از پخش دوباره هفت آغاز کرد و به پدیده آقازادگی پرداخت و گفت: مردم ما روزها و شرایط سختی را می‌گذرانند در چنین شرایطی پدیده‌ای مثل آقازادگی آن‌ها را ناراحت می‌کند، او با اشاره به اینکه از انتخاب چنین موضوعی قصد داشته به جامعه درباره پدیده آقازادگی هشدار بدهد گفت: رفتن به سمت طنز برای کم کردن بار تلخ موضوع بود. او گفت: ما به عنوان سینماگر وظیفه‌داریم حقایق را بگوییم ولی حق نداریم حال مردم را خراب‌تر کنیم. فیلم‌ساز نباید نا امیدی را در جامعه تزریق کند.
بهرنگ علوی نیز که به گفته خودش به نمایندگی از گروه بازیگران فیلم ژن خوک به برنامه آمده بود گفت: دغدغه اجتماعی سعید سهیلی برایم ارزشمند بود و جسارت و رفتار پدرانه ایشان به من برای ایفای این نقش اعتماد به نفس می‌داد.
اکران نوروزی، انتخاب و ذائقه مخاطب
پس از مرور تازه‌ترین خبرهای سینمایی ایران نوبت به میزگرد اکران فیلم‌های نوروزی با حضور دو منتقد سینما محمدرضا مقدسیان و سعید الهی رسید. در این میزگرد ذائقه مخاطب، جریان اصلی سینما، فیلم‌های ارزشمندی که مغفول واقع می‌شوند و تخلف از آیین‌نامه‌های اکران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سعید الهی از تهیه‌کننده، پخش کننده و سینما دار به عنوان ۳ رکن مهم سینما نام برد که اکران هر فیلم باید دربرگیرنده منافع این ۳ رکن باشد. او به عدالت در اکران اشاره کرد و گفت چنانچه فیلم‌های در حال اکران از شرایط یکسان برخوردار نباشند عدالت برقرار نشده است. نکته دیگری که سعید الهی به آن اشاره کرد اکران‌های مناسبتی مثل اکران ماه مبارک و اکران نوروز بود و طرح این سوال که آیا محتوای فیلم‌ها متناسب با این مناسبت‌ها انتخاب می‌شود.
محمدرضا مقدسیان به ارکان یاد شده توسط الهی رکن چهارم یعنی مخاطب را نیز اضافه کرد و گفت اگر در فضای اجتماعی نتوانیم باهم ارتباط برقرار کنیم نتیجه این می‌شود که هر کسی ساز خودش را می‌زند او با انتقاد از به تحلیل‌های موجود گفت: اگر مخاطب ما را تائید نکند از خودمان می‌پرسیم مدیریت ما چه اشکالی داشته اما نمی‌پرسیم مخاطب چه چیزی می‌خواسته که ما به او نداده‌ایم. او در ادامه صحبت‌های خود متذکر شد: مشکل اینجاست که فکر می‌کنیم مخاطب را می‌شناسیم بر اساس یکسری داشته‌ها از پیش برنامه‌ریزی می‌کنیم.
قرار گرفتن فیلم‌هایی مثل تختی در کنار چهار فیلم کمدی در جدول اکران‌های مناسبتی مثل نوروز نکته‌ای بود که هر دو مهمان برنامه به آن اشتراک نظر داشتند و معتقد بودند در چنین شرایطی فیلم‌هایی مثل تختی مغفول واقع‌شده و دیده نخواهند شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار