شکوهی: تجربه آموزی در پایه اول متوسطه مهمتر از مهارت آموزی است

تهران(پانا) - مدیر کل تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش تجربه اندوزی دانش آموزان در پایه اول متوسطه را مهمتر از مهارت آموزی آنها درپایه های بعدی تحصیلی عنوان کرد و از مدارس خواست برای دانش آموزان شان برنامه ریزی هدفمند جهت آشنایی با مشاغل قبل از انتخاب رشته داشته باشند. 

کد مطلب: ۹۱۰۵۹۴
لینک کوتاه کپی شد
شکوهی: تجربه آموزی در پایه اول متوسطه مهمتر از مهارت آموزی است

مسعود شکوهی، مدیر کل تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش در افتتاحیه نمایشگاه دانش آموزی که به مناسب هفته مشاغل درتهران حال برگزاری است گفت: ما وظیفه داریم به عنوان آموزش و پرورش برنامه اصلی شغلی دانش آموزان را فراهم کنیم .
وی با اشاره به حضور دانش آموزان در کلاس های درسی برای ساعت های طولانی گفت: اینکه ما دانش آموز بیاوریم در کلاس های درس و ساعت های طولانی صرفا به او فرمول آموزش دهیم بدون اینکه مشخص باشد از این فرمول ها قرار است کجا استفاده شود جای تامل دارد و باید از طرف آموزش و پرورش بازنگری جدی شود.
شکوهی افزود: بخشی از وظیفه ما به عنوان آموزش و پرورش این است که باید دانش آموزان مان را به حداقلی از شایستگی برسانیم که خودش بتواند شناخت کاملی از مشاغل پیدا کند و برای آینده خود تصمیمی گیری کند و انتخاب درستی داشته باشد.
مدیر کل تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش با اشاره به مساله مهم هدایت تحصیلی دانش آموزان افزود: هدایت تحصیلی بسیار مهم است چون بخشی از فرآیند شغلی دانش آموز در آینده است .اینکه تا چه اندازه ما هدایت تحصیلی را برای دانش آموز درست انجام داده ایم بر می گردد به برنامه ریزی ما در آموزش و پرورش و اگر ما بتوانیم همخوانی درست و منطقی میان استعدادها و نیازهای جامعه پیدا کنیم آن زمان می توان فهمید بخشی از انتظارات جامعه را به درستی برآورده کرده ایم.
مسعود شکوهی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه مشاغل در هفته مشاغل که به همت اداره کل آموزش و پرورش تهران برگزار شده است گفت: این نمایشگاه مهم است چون گام مهمی در نشان دادن شایستگی هاست و می تواند در تثبیت شایستگی های دانش آموزان کمک کند.
مدیر کل تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش افزود: آنچه کار انجام شده توسط شهر تهران را ارزشمند کرده است تدوین و تهیه کتاب اطلس مشاغل است که در این نمایشگاه رونمایی شد. متاسفانه ما شورای عالی اشتغال را از دست داده ایم و همین باعث شد در بحث آماری هم وضعیت خوبی نداشته باشیم و از این جهت رونمایی از این کتاب قدم خوبی است که در شهر تهران انجام شد. امیدوارم حتما این کتاب در اختیار تمامی مدارس قرار داده شود تا به راحتی در جریان مشاغل برای انتخاب رشته قرار بگیرند.
شکوهی با اشاره به اینکه تجربه آموزی در مدارس مهمتر از مهارت آموزی است گفت: اینکه تا چه اندازه در انتخاب رشته می توانیم به دانش آموزها کمک کنیم مهم است. گاهی ما نیز ممکن است مسیر را اشتباه برویم و این را همکاران مخصوصا کسانیکه در جایگاه مشاور تلاش می کنند باید مدنظر داشته باشند. ما وظیفه مان آموزش مهارت ها نیست بلکه باید این فرصت را برای دانش آموز فراهم کنیم تا بیشتر به تجربه آموزی بپردازند. درواقع تفاوت میان تجربه آموزی و مهارت آموزی این است که من فرد را می خواهم ماهر تربیت کنم که این در هنرستان ها باید انجام شود، اما برای تجربه آموزی بهترین زمان، متوسطه اول است. دانش آموز باید فرصت های شغلی متفاوت را تجربه کند و بعد بر اساس توانایی ها و تجربه های خودش انتخاب کند نه بر اساس آمال و آرزوها ی خود یا خانواده اش.
شکوهی در ادامه گفت: خانواده ها مایل اند بچه ها به مشاغلی برسند که خودشان زمانی آرزوی شان بوده اما حالا که فرصت آزمون های دوره ای و مشاوره ای هست حتما از آن برای انتخاب صحیح تر بهره ببرید هرچند الزامی نباشد. این نکته مهم است که بدانید در دو سال گذشته که همه چیز براساس عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود و بررسی های مشاوره ای الزامی نبود متاسفانه تعداد کسانی که انصراف یا تغییر رشته دادند بسیار بیش از حد نرمال بوده است.
شکوهی با تاکید بر آشنایی دانش آموزان با مشاغل قبل از انتخاب رشته، وظیفه مدارس را طراحی درست برای آشنایی شغلی دانش آموزان عنوان کرد. وی خروجی این طراحی های درست انجام شده را برآورد کسب شایستگی توسط دانش آموزان مدارس عنوان کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار