آرتمیا بالغ در دریاچه ارومیه مشاهده شد

ارومیه(پانا)-رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور گفت: جلبک دونالیلا دریاچه ارومیه به 14.5 میلیون عدد در لیتر رسید.

کد مطلب: ۹۱۰۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
آرتمیا بالغ در دریاچه ارومیه مشاهده شد

نکوئی فرد با اشاره به اینکه سطح تراز فعلی دریاچه ارومیه 1271.52 است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (1270.75) 77 سانتی متر افزایش ارتفاع را شاهدیم افزود: شوری آب دریاچه ارومیه در مدت مشابه سال گذشته 345 تا 420 گرم در لیتر بوده که این میزان شوری در حال حاضر 120 تا 150 گرم در لیتر اندازه گیری شده است.

وی افزود: با توجه به بررسی های انجام شده سال گذشته تنها تخم آرتمیا در دریاچه وجود داشت اما بدلیل بارشهای اسفند ماه و بهبود شرایط دریاچه بدلیل رهاسازی های انجام شده به پیکره، اولین نوزاد آرتمیا در دهه آخر اسفند ماه مشاهده شد که از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون تمامی مراحل رشدی ارتمیا از مرحله چتری، نوزادی، جوانی و بلوغ قابل مشاهده است که این نشان از بهبود شرایط اکولوژیکی دریاچه ارومیه است.

نکوئی فرد اظهار کرد: PH و شوری دریاچه ارومیه در حال حاضر وضعیت خوبی دارد و فیتوپلانکتون های دریاچه رشد چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتند.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور با اشاره به میزان جلبک دونالیلا در دریاچه ارومیه تصریح کرد: میزان جلبک دونالیلا در مدت مشابه سال گذشته 2 هزار و 405 عدد در لیتر بوده که این میزان جلبک در حال حاضر براساس آرمایش های انجام شده 14.5 میلیون عدد در لیتر است که این نشان از وجود غذای کافی برای رشد آرتمیا در دریاچه ارومیه است.

وی با بیان اینکه چنانچه روند کنونی دریاچه ارومیه تا آغاز فصل گرما تداوم داشته و طبق گفته ستاد احیای دریاچه ارومیه روزانه 60 میلیون مترمکعب آب به پیکره رها سازی شود بزودی جمعیت خوبی از آرتمیا در دریاچه ارومیه را شاهد خواهیم بود.

نکوئی فرد با اشاره به اینکه در حال حاضر یک دهم عدد در لیتر آرتمیا بالغ در دریاچه مشاهده شده افزود: هر آرتمیا در شرایط مساعد 54 نوزاد تولید می کند که در طول مدت 3 ماه 3 تا 4000 عدد سیست تولید می کند که با تداوم شرایط آبی دریاچه و غلظت نمک دریاچه و با وجود ارتمیا بالغ در دریاچه میزان تولید نوزاد ارتمیا به شکل تصاعدی افزایش خواهد یافت که بزودی ذخیره خوبی از آرتمیا را در دریاچه خواهیم داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار