روز جهانی مالکیت فکری

اصفهان (پانا) - یک پژوهشگر حوزه حقوق مالکیت فکری بیان کرد: ششم اردیبشهت به عنوان روز جهانی مالکیت فکری نامگذاری شده است.

کد مطلب: ۹۱۰۴۹۱
لینک کوتاه کپی شد
روز جهانی مالکیت فکری

ناصر الله وکیلجزی پژوهشگر حوزه حقوق مالکیت گفت: مالکیت فکری (Intellectual Prperty Rights) به حقوقی گفته می‌شود که به صاحبان آن حق بهره‌‌‌‌‌ برداری از فعالیت‌های فکری و ابتکاری انسان را می‌دهد و دارای ارزش اقتصادی بوده ولی موضوع آن شیء معین مادی نیست. حمایت از حقوق مالکیت فکری توسعه پیدا کرد تا اینکه در سال ۱۹۶۷ کشورهای عضو با امضاء توافق نامه ای در استکهلم برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان، سازمان جهانی مالکیت فکری (World Intellectual Property Organization) که به اختصار وایپو (WIPO) نامیده می شود را ایجاد کرد.

وکیل جزی عنوان کرد: در حقوق داخلی باید اذعان نمود که ایران در میان کشورهای آسیا و جنوب شرق آسیا، از کشورهای مطرح در زمینه حمایت از حقوق مالکیت فکری است. در سال 1304 شمسی قوانین مرتبط با حمایت از حقوق مالکیت صنعتی در مجلس شورای ملی تصویب شده است. علیرغم تصویب قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان در سال 1348 و قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی در سال 1352 قانون ‌حمایت ‌از حقوق‌ پدیدآورندگان ‌نرم‌افزارهای‌ رایانه‌ای در سال 1379 ایران تاکنون کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری را امضا نکرده‌ و عضو هیچ یک از کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به حق تکثیر نیست.درسازمان تجارت جهانی به عنوان عضو ناظر حضور دارد و به موافقتنامه جنبه های تجاری حقوق مالکیت فکری( تریپس ) نپیوسته‌ است.

وی افزود:این وضعیت نشان می دهد که نظام حقوق مالکیت فکری کشور ما خصوصاً در حوزه حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری نیازمند توجه جدی‌تری است.در همین راستا ضرورت دارد مجلس شورای اسلامی طرح ها و لوایح موجود در حوزه حقوق مالکیت فکری را سریعاً به تصویب برساند تا مقدمات پذیرش کنوانسیون برن و الحاق به موافقتنامه تریپس با رعایت جوانب امر فراهم گردد.

این پژوهشگر حقوق ماکلیت فکری اظهار داشت :با توجه به نقش مهم و مؤثر حقوق مالکیت فکری در حمایت از دارایی های ناملموس و رشد نوآوری و رونق تولید، لزوم افزایش آگاهی‌های عمومی در جهت حمایت از حقوق مالکیت فکری ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) روز بیست و ششم آوریل(ششم اردیبهشت) هر سال را به منظور نکوداشت و یادآوری این مهم به عنوان روز جهانی مالکیت فکری نامگذاری نموده است. با توجه به وجود مصادیق متعددی از مالکیت‌های فکری در رشته های گوناگون ورزش خصوصاً در حوزه برند و تبلیغات و حق پخش تلویزیونی و…. همچنین به منظور توجه دادن کشورها به این حوزه، این سازمان شعار امسال خود را مالکیت فکری و ورزش قرار داده است. فرانسیس گری مدیر کل سازمان جهانی مالکیت فکری درخصوص این روز گفته است: حقوق مالکیت فکری بر اهمیت مدل مالی همه رویدادهای ورزشی در سراسر جهان تأکید می‌کند. بر این مبنا از مدیران و پژوهشگران هر دو حوزه ورزش و مالکیت فکری انتظار می رود به منظور بهره مندی جامعه از آثار مثبت اقتصادی و حقوقی و اجتماعی آن در این عرصه روبه رشد اقدام جدی تری معمول نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار