سمیرا امیرچخماقی*

تنها مهاجم در زمین رقیب

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که یک روز بعد از تصمیم آمریکا مبنی بر تمدید نکردن معافیت‌های تحریم نفتی ایران راهی آمریکا شد تا در نشست سازمان ملل متحد شرکت کند، علاوه بر سخنرانی تند و تیز خود خطاب به مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته در مصاحبه با رسانه‌های این کشور در نمایش اقتدار دیپلماسی توانسته است گوی سبقت را در خاک آمریکا از رقیب برباید.

کد مطلب: ۹۱۰۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد
تنها مهاجم  در زمین رقیب

او در یک جلسه پرسش و پاسخ در مجمع آسیایی سازمان ملل متحد از تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا سخن گفت. وزیر امور خارجه در این باره اظهار کرد: «شش ماه پیش به آمریکایی‌ها گفتیم آماده تبادل زندانیان آمریکایی در ایران با ایرانیانی که به خاطر قوانین تحریم در آمریکا یا به خواست آمریکا در کشورهایی دیگر حبس شدند، هستیم. هیچ پاسخی نیامد. اگر حرفی غیر از این به شما بزنند دروغ می‌گویند.»

ظریف گفت که ایران اتهامات زندانیان خود در آمریکا را «ساختگی» می‌داند و آمریکا هم اتهام زندانیان خود را در ایران. او خطاب به آمریکا گفت: «بیایید تبادل (زندانی) کنیم. من آماده این کار هستم و اختیار کافی برای انجام آن را دارم.»

این سخنان وزیر امور خارجه با واکنش‌های بسیاری مواجه شد تا جایی که بریتانیا ماجرای نازنین زاغری، زندانی دو تابعیتی ایرانی - انگلیسی که در تهران زندانی است به میان کشید و عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این‌باره توضیح داد. موسوی گفت: «آنچه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک مطرح کرده است مربوط به زندانیان ایرانی در آمریکا یا کسانی که به خواست آمریکا در دیگر کشورها بازداشت شدند یا چند محرم آمریکایی در ایران بود.»

ماجرا به همین جا ختم نشد. ظریف در جمع خبرنگاران در نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد حاضر شد و این بار به نوشته المانیتور در پاسخ به خبرنگاران از نامه‌ای خبر داد که از رابرت سی ابرین، نماینده ویژه آمریکا در امور گروگان‌ها دریافت کرده است.

ظریف این نامه را حاوی یک پیشنهاد یک جانبه دانست و گفت که می توانسته در جواب آن نامه از معاون خود بخواهد که نامه‌ای برای تبادل زندانیان به وزیر امور خارجه آمریکا بنویسد اما این اقدام صورت نگرفته است.

ظریف گفت: «می‌دانید نامه چه چیزی می‌گفت؟ می‌گفت که لطفاً آمریکایی‌های زندانی را آزاد کنید؛ یک پیشنهاد نبود. جریان فکری در واشنگتن این است که از ما انتظار داشته باشند اقداماتی یک‌جانبه انجام دهیم. »

ظریف در ادامه این جنگ رسانه‌ای در خاک آمریکا، شب گذشته با نزدیک‌ترین رسانه به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان کمپین انتخاباتی‌اش مصاحبه کرده است.

او در مصاحبه با فاکس‌نیوز که هنوز متن آن به صورت کامل منتشر نشده دولت ترامپ را مخاطب قرار داده و گفته است که مشاور او و متحدان منطقه‌ای‌اش به دنبال تغییر نظام در جمهوری اسلامی هستند.

او گفت که مشاور امنیت ملی کاخ سفید، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات عربی متحده در تلاش برای تغییر نظام ایران هستند.

ظریف در پاسخ به سوال مجری فاکس‌نیوز که می‌پرسد «پس اعتقاد دارید که بولتون، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات می‌خواهند نظام ایران را تغییر بدهند»، می‌گوید که این حداقل کاری است که آنها می‌خواهند انجام دهند.

او در ادامه توضیح می‌دهد: «همه آنها این تمایل را بروز دادند که می‌خواهند ایالات متحده را به یک درگیری (نظامی با ایران) بکشانند. من گمان نمی‌کنم که (دونالد) ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار چنین کاری باشد».

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به شعارهای تبلیغاتی و ضد جنگ ترامپ در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، می گوید: «من معتقدم که ترامپ کارزار انتخاباتی خود را با شعارهایی مبنی بر وارد نکردن آمریکا به جنگی دیگر، پیش برد. اما معتقدم که نیّت ترامپ از کاراز فشار حداکثری علیه ایران، برای به‌زانو درآوردن آن و تسلیم شدن ما در برابر فشارها، محکوم به شکست است».

وزیر امور خارجه چند روز پیش در توئیتر خود از گروه موسوم به «B» سخن گفت. گروهی به اعتقاد ظریف شامل جان بولتون، مشاور دونالد ترامپ، بنیامین نتانیاهو (بی بی) نخست وزیر اسرائیل، بن سلمان، پادشاه سعود و بن زائد، پادشاه امارات می شود. او نوشته بود که اعضای این گروه برای هر جنایتی مصونیتی دارند.

ظریف اکنون در خاک آمریکا و در مقابل دوربین‌های آمریکایی آنچه را درباره این گروه ادعا کرده بود به اثبات می‌رساند.

روزهای پر سر و صدای ظریف در نیویورک در حالی‌که تنش میان تهران و واشنگتن به اوج رسیده صدای دیپلماسی ایران را به گوش جهان رسانده است. وزیر امور خارجه به عنوان تنها مهاجم حاضر در زمین رقیب در خاک آمریکا مشغول جنگ با دشمن است. پایان این جنگ احتمالا پیروزی به مفهوم لغو تحریم و .... نخواهد بود اما در دنیای دیپلماسی و جنگ رسانه میدان برای دشمنان ایران بی حریف باقی نمانده است.

* دبیر سیاسی خبرگزاری پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار