اجرایی شدن طرح سرویس مدارس شهر شیراز، به صورت ملی در کشور

شیراز (پانا) – رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس از صدور بخشنامه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر واگذاری نظارت برعملکرد خودروهای حمل و نقل دانش‌آموزی به سازمان دانش‌آموزی در سراسر کشور خبر داد.

کد مطلب: ۹۱۰۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد
اجرایی شدن  طرح سرویس مدارس شهر شیراز، به صورت ملی در کشور

استان فارس همواره در کشور به عنوان استانی پیشرو و خلاق شناخته شده است به طوریکه اکثر طرح‌های ملی در کشور گام اولیه خود را از فارس و با کمک مدیران خلاق برداشته‌اند و نمونه‌ای از این خلاقیت، مدیریت و راهبری سرویس مدارس شهر شیراز است که از چهار سال پیش این وظیفه با درایت مدیرکل وقت آموزش و پرورش فارس به سازمان دانش‌آموزی محول شد و این سازمان با جود تمام سختی‌ های موجود، با رویکرد فرهنگی و تربیتی به سرویس مدارس و استفاده از ابزارهای الکترونیکی توانست با همفکری و همراهی انجمن اولیا و مربیان تحولی عظیم در این زمینه ایجاد کند به طوریکه در حال حاضر نظارت و راهبری سرویس مدارس در شهر شیراز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و امروز یکی از افتخارات فارس این است که این طرح در کشور به صورت ملی در حال اجراست و طبق بخشنامه مورخ 28 فروردین ماه 98 ، وزیرمحترم آموزش و پرورش "نظارت بر عملکرد پیمانکاران و رانندگان خودروهای حمل و نقل دانش‌آموزی و انجام فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در سرویس مدارس در سطح کشور" به سازمان دانش‌آموزی واگذار کرده است.

با صدور این بخشنامه و ابلاغ آن به استان‌ها به سراغ رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس رفتیم؛ محسن کلاری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه ملی شدن این طرح در کشور افتخار بزرگی برای فارس است گفت: با توجه به اهمیت موضوع و در راستای ایجاد امنیت جسمی، تربیتی و روحی دانش‌آموزان و آرامش خیال والدین، نظارت بر عملکرد پیمانکاران و رانندگان خودروهای حمل و نقل دانش‌آموزی و انجام فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی در سرویس مدارس در سطح کشور" به سازمان دانش‌آموزی واگذار شده است.

او ادامه داد: بر اساس این بخشنامه کارگروه سرویس مدارس در استان‌های فارس، تهران، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، یزد و سیستان و بلوچستان تشکیل می‌شود و مسوولیت این کارگروه برعهده استان فارس است که بابررسی همه جانبه ارکان سرویس توسط این کارگروه و انجام تاییدیه لازم از طرف سازمان‌های مربوطه مراحل الکترونیکی سرویس مدارس از ۱۵اردببهشت اجرایی خواهد شد.

مسوول کارگروه اجرای طرح نوین و تمام الکترونیکی سرویس مدارس در کشور در ادامه گفت: همراهی خوب اداره انجمن اولیا و مربیان فارس در کنار حمایت مدیرکل آموزش و پرورش و شورای معاونین این موفقیت را باعث شده است.

او ادامه داد: سازمان دانش‌آموزی فارس در این مدت از نظرات تخصصی کارشناسان اداره کل دیوان محاسبات، فرمانداری شیراز ، بازرسی کل کشور و اداره پیشگیری از جرم دادگستری نهایت استفاده را برده و همکاری و تعامل نزدیک با رییس کمیسیون عمران و حمل ‌نقل شورای شهر، معاون محترم حمل و نقل شهرداری شیراز و پلیس راهور و سایر سازمان‌های مرتبط موجب کسب این موفقیت و افتخار برای فارس شده‌است.

کلاری با اشاره به نگاه‌های منتقد به این مقوله در این سالها گفت: شروع هر نوع تغییر و ایجاد ساختار نو در ابتدا همیشه با مخالفت‌ها و کارشکنی‌هایی همراه است که ما هم در زمینه تحولی که در سرویس مدارس رخ داد از این قاعده مستثنی نبودیم و همواره هجمه‌های دوستان به ظاهر دلسوز علیه این سازمان و فعالیت‌هایش بوده است.

رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس افزود: ما از تمام نقدهای منصفانه و غیرمنصفانه‌ای که نسبت به این سازمان و فعالیت سرویس مدارس می‌شد به عنوان موتور محرکی برای پیشبرد بهتر طرح استفاده کردیم و همواره هدف اصلی خود که ایجاد امنیت اخلاقی، تربیتی و حمل و نقلی برای دانش‌آموزان عزیز بود را مدنظر داشتیم و امروز همانطور که میبینید به لطف خداوند متعال شاهد شکوفایی این طرح در کشور هستیم.

کلاری ادامه داد: سازمان دانش‌آموزی در کشور متولی ایجاد تربیت اجتماعی در بین دانش‌آموزان و مدارس است و سرویس مدارس به عنوان یک مدرسه سیار نیازمند نکاه تربیتی و فرهنگی است تا دانش‌آموز در مسیر خانه به مدرسه و برعکس به نوعی با کمک رانندگان سرویس که همان مربیان مدرسه سیار هستند رفتار اجتماعی و شهری را بیاموزند.

کلاری تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 10 هزار راننده مسوولیت حمل و نقل و جابجایی نزدیک به 120 هزار دانش‌آموز را برعهده دارند که با توجه به آموزشهای مستمری که داشته‌اند طرح‌های فرهنگی مختلفی را در سرویس پیاده کرده‌اند..

او افزود: یادگیری و حفظ سوره‌های قرآن ، فراگیری اصول شهروندی و قوانین راهنمایی و رانندگی، قرائت و حفظ سروده‌های شاعران برجسته چون سعدی و حافظ، برگزاری مسابقات مختلف از جمله طرح معما و ... از جمله طرح‌های فرهنگی است که رانندگان برای استفاده بهینه از وقت دانش‌آموزان در سرویس برای آنها اجرا می‌کنند.

کلاری در ادامه گفت: امروز رانندگان سرویس مدارس، مسوولیت خود را در قبال دانش‌آموزان به عنوان نوعی مربی می‌دانند و با آموزش‌هایی که داشته‌اند به این باور رسیده‌اند که رفتار آنان می‌تواند یک الگوی تربیتی برای دانش‌آموزان باشد.

کلاری در پایان نسبت به اجرای سراسری این طرح ابراز امیدواری کرد و افزود: امیدواریم با ملی شدن طرح شاهد بروز پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار