مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی: نرخ پوشش پیش دبستان در بین کودکان کشور ۷۴.۲درصد است

اراک(پانا) - مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در همایش نقالی نو آموزان مراکز پیش دبستانی و آیین رونمایی از کتب تالیفی معاونت آموزش ابتدایی و تقدیر از برگزیدگان مسابقات عکاسی کارشناسان آموزش ابتدایی در اراک گفت: 74 و 2 دهم درصد کودکان 4تا 6سال در کشور تحت پوشش آموزش های پیش دبستانی قرار گرفته اند.

کد مطلب: ۹۱۰۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل دفتر پیش‌دبستانی: نرخ پوشش پیش دبستان در بین کودکان کشور ۷۴.۲درصد است

«رخساره فضلی » افزود: نرخ حضور کودکان در دوره‌های پیش‌دبستانی از سال 80 تا 85 روند افزایشی، از سال 85 تا 90-91 روند کاهشی و از سال 91 تا 97روند افزایشی یافته و این نرخ در سال جاری به بیشترین میزان در طول چند سال گذشته رسیده است که رقم 74 و 2 دهم درصد در تاریخ آموزش و پرورش بی‌سابقه است.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: نرخ حضور کودکان استان مرکزی نیز در دوره های پیش دبستانی از 65 و چهار دهم درصد با افزایش حدود 10 درصدی به 75 و یک دهم درصد در سال تحصیلی 97-98 رسیده است که نسبت به سال گذشته، افزایش چهار درصدی داشته است .

وی خاطر نشان کرد: مدیریت یکپارچه دوره پیش دبستانی، توسعه کمی و کیفی دوره پیش دبستانی 3 برنامه اصلی و مهم وزارت آموزش و پرورش در این حوزه است.

مدیرکل دفتر پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس برنامه مدیریت پکپارچه، متولی اصلی امر آموزش در مراکز پیش‌دبستانی آموزش و پرورش است و سایر دستگاه‌های فعال در این حوزه می‌بایست جهت اخذ مجوز از مجاری قانونی در آموزش و پرورش اقدام کنند.

فضلی افزود: در توسعه کمی باید دسترسی تمامی افراد برای حضور در دوره های پیش دبستانی فراهم شود و در توسعه کیفی با تأکید بر توجه به هویت و شخصیت دانش آموزان در فرآیند آموزش به نوآموزان، برگزاری دوره‌های توانمندسازی و آموزش مدیران و مربیان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش رویکرد اصلی برنامه درسی پیش‌دبستانی را شکوفایی فطرت نوآموزان برشمرد و افزود: هدف در دوره پیش‌دبستانی این است که کودکان ما از همه توانایی خود استفاده کنند و ما به عنوان متولیان امر آموزش بستر لازم جهت رشد همه جانبه ابعاد وجودی آنها، پرورش استعدادها و ظهور و بروز استعدادهایشان را فراهم کنیم.

فضلی در ادامه با اشاره به محورهای کیفیت‌بخشی در حوزه پیش دبستانی گفت: از مربیان و مدیران مراکز پیش‌دبستانی درخواست می‌کنم مقوله‌های هویت، طرح دوستی با زمین، زبان آموزی و مهارت اجتماعی، استفاده از ظرفیت کلاس‌های چندپایه، خانواده همگام و آگاه، توانمندسازی نیروی انسانی و تدوین بسته‌های آموزشی را در آموزش‌های خود لحاظ کنند.

وی با تأکید بر همت وزارت آموزش و پرورش در ارتقای کیفی دوره پیش‌دبستانی گفت: توانمند سازی مربیان پیش دبستانی یکی از دغدغه‌های اصلی ما در این حوزه است. به همین منظور ساماندهی مربیان پیش‌دبستانی در دستور کار حوزه معاونت ابتدایی قرار گرفته است. برگزاری اولین دوره آموزشی متمرکز مربیان پیش‌دبستانی در سامانه یادگیری فرهنگیان گام بلندی است که در این زمینه برداشته شده است.

مدیرکل پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در خاتمه با اشاره به برگزاری همایش نقالی نو‌آموزان مراکز پیش‌دبستانی استان مرکزی اظهار داشت: نقالی صرفا به معنای شاهنامه‌خوانی و بیان داستان‌های حماسی نیست، بلکه قصه‌خوانی، قصه‌سازی و نمایش خلاق در کلاس‌های پیش‌د‌بستانی که توسط نوآموزان انجام می‌شود هم نقالی به حساب می‌آید.

وی تأکید کرد: آموزش نقالی در دوره پیش‌دبستانی باید در راستای اهداف پیش‌دبستانی باشد و کودکان ما درک درستی از مفاهیمی که به آنها آموزش داده می‌شود داشته باشند و نکات اخلاقی آن را بپذیرند.

فضلی همچنین با اشاره به برگزاری دومین همایش ملی هویت کودک ایرانی به میزبانی استان قزوین با اشاره به دستاوردهای این همایش در سال گذشته، خواستار مشارکت مربیان پیش دبستانی در این همایش و ارائه تجربیات خود در آن شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار