گلستان‌خوانی ، دانش‌آموزان را نسبت به ارزشهای فرهنگی کشور آشنا می‌سازد

شیراز (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: گلستان‌خوانی یک اقدام ارزشمند و حرکت آگاهانه در راستای توسعه و تقویت حس خوب دانش‌آموزان نسبت به دارایی فرهنگی آنها و کمک به تقویت هویت ملی و دینی دانش‌آموزان است .

کد مطلب: ۹۱۰۱۸۵
لینک کوتاه کپی شد
گلستان‌خوانی ، دانش‌آموزان را نسبت به  ارزشهای فرهنگی کشور آشنا می‌سازد

مرتضی شکوهی در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره استانی گلستان‌خوانی در تالار سعدی باشگاه فرهنگیان شیراز، این شهر را دیار فیلسوفان، عارفان، شعرای بلند آوازه و مردمان دست و دل باز و همیشه شاد معرفی کرد و گفت: بسیار خوشحالم از اینکه می بینم دانش آموزان در آموختن کتاب گلستان به عنوان یک میراث فرهنگی ماندگار ، این قدر مهارت پیدا کرده اند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش مهمترین اثر گلستان‌خوانی بر دانش‌آموزان را کمک به آشنایی با مواریث ارزشمند فرهنگی دانست و گفت: این دارایی فرهنگی مختص به استان فارس و شهر شیراز نیست، بلکه یک ارزش والا برای کل سرزمین ایران و حتی بشریت است که باعث می شود یک هویت غنی ملی را به دست بیاوریم .

شکوهی گلستان‌خوانی را باعث تقویت مهارت سخنوری و استفاده از مفاهیم ارزشمند آثار فرهنگی در زندگی دانش‌آموزان و توسعه آن دانست.

شکوهی یکی از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی را کمک به روان‌خوانی و صحیح‌خوانی دانش‌آموزان دانست و گفت: هر چه قدر متونی که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد پرمعنا باشد، قطعا صحیح خواندن همراه با تفکر و تدبّر خواندن و درک مفاهیم صحیح اتفاق می افتد .

وی افزود : افزایش مهارت روان خوانی در دانش آموزان باعث تقویت مهارت های نوشتن ، گوش دادن ، مصاحبه کردن ، کتاب خواندن و دیگرمهارت های یادگیری می شود که می تواند به آنها کمک کند .

شکوهی با تاکید بر اهمیت روان خوانی و تقویت مهارت سخنوری در دانش آموزان گفت : وزارت آموزش و پرورش با اجرای برنامه های درسی و با انجام فعالیت های مختلفی مثل؛ تکالیف مهارت محور ، طرح عید وداستان و سایر فعالیت ها، دنبال تقویت مهارت خواندن دانش آموزان و توسعه مهارت سخنوری در ارتباط دانش آموزان با یکدیگر ، خانوده و اجتماع است .

او با اشاره به اینکه طرح گلستان‌خوانی فعلا تنها در استان فارس اجرا می شود گفت : رضایت بالایی برای این طرح وجود دارد به گونه ایی که اولیای دانش آموزان و معلمان و دانش آموزان همه راضی هستند .

شکوهی اظهار امیدواری کرد که با بررسی نتایج این طرح و مرور دقیق تر و کارشناسی شده بتوانیم از مزایای این طرح برای کل کشور استفاده کنیم و کمک کنیم تمام دانش آموزان سرزمین عزیزمان با اندیشه ها و مفاخر ادبی کشورمان از جمله سعدی و گلستان که از شاهکارهای ادبی این سرزمین است بیشتر آشنا شوند .

وی گفت : اگر باور و اعتقاد معلمان ما نباشد ما نمی توانیم امیدواری حداقلی در تحقق اهدافمان داشته باشیم ، معلم آنچه را که مختص خود می داند با آنچه را که مختص دانش آموزان می داند جدا می کند و خوب می داند که موجودیت ما به واسطه وجود دانش آموزان است.

شکوهی اظهار داشت : گلستان خوانی یک اقدام ارزشمند و حرکت آگاهانه در جهت توسعه و تقویت حس خوب دانش آموزان نسبت به دارایی فرهنگی آنها و کمک به تقویت هویت ملی و دینی دانش آموزان است .

وی یکی از دغدغه های اصلی معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش را کارکرد انتقال ،گسترش ، توسعه و باز تعریف فرهنگ جامعه و کمک به تحقق هویت ملی و دینی دانش آموزان دانست و گفت : با مروری بر فعالیت های دوره ابتدایی می بینیم که نباید دنبال رقابت بین دانش آموزان و رتبه بندی و دادن تکالیف سنگین به آنها باشیم که مبادا از درس و مدرسه دورشان کنیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار