شهردار اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران مطرح کرد:

توسعه دیپلماسی شهری از دیدار با رئیس جمهور تا بیش از 40 شخصیت و چهره ملی

اصفهان (پانا) - شهردار اصفهان در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال 98 سوالات خبرنگاران در حوزه های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و شهری را پاسخ داد و از آخرین تحولات شهر با آنها سخن گفت.

کد مطلب: ۹۱۰۱۵۳
لینک کوتاه کپی شد
توسعه دیپلماسی شهری از دیدار با رئیس جمهور تا بیش از 40 شخصیت و چهره ملی

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در اولین نشست خبری سال 98 با خبرنگاران و اصحاب رسانه و چهارمین نشست خبری خود در کمتر از دو سال حضور در مدیریت شهری، ضمن تبریک روز شیخ بهایی و هفته فرهنگی اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگاران با اشاره به آمادگی شهر اصفهان در برابر اتفاقات طبیعی مانند زمین لرزه و سیل، اظهار کرد: چاه های شهر برای آبگرفتگی آماده است و درصدد بررسی مادی های اصفهان هستیم تا در صورت مسدود بودن بازگشایی شود چراکه کشش مادی های شهر 320 کیلومتر است و می تواند بخش زیادی از خطر سیل در اصفهان را مهار کند.
وی در خصوص سوال خبرنگار دیگری در مورد برگزاری برخی برنامه های فرهنگی در سطح شهر ادامه داد: شهرداری همانطور که خدمات ارائه می دهد زیرساختی هم برای تسهیل این امور فراهم می کند. ما در همین راستا سینما ساحل را 9 سالنه کردیم و برنامه ریزی برای ایجاد دو سالن سینما در مناطق مختلف شهری اصفهان را تدوین کردیم که یکی از سالن ها در خوراسگان به بهره برداری رسید و یک سالن در رهنان نیز در آینده در مدار بهره برداری قرار می گیرد. در خصوص برنامه هایی که در این مکان ها برگزار می شود فقط نباید شهرداری توضیح دهد و تشکیلات فرهنگی و تمام کسانی که در حوزه های فرهنگی کار می کنند باید در این خصوص پاسخگو باشند.
وی با اشاره به اینکه ما همه امکانات را به کار می بریم تا شادی بین مردم جریان داشته باشد، اظهار کرد: امروز یکی از بهترین درمان ها برای کاهش افسردگی توسعه نشاط اجتماعی است. اگر ساختن سینما، توسعه فضای فرهنگی و ساماندهی چهارباغ را غیر از کار فرهنگی برای جامعه بدانیم این با واقعیت سازگاری ندارد.
شهردار اصفهان افزود: امیدواریم در سال های آینده در هر منطقه این شهر یک سینما ایجاد کنیم چراکه نیاز امروز جامعه ماست و هیچ کس نباید در این مسیر سنگ اندازی کند.
520 هزار مترمربع چمن مقاوم جایگزین چمن های با نیاز آبی زیاد می شود
وی در مورد توسعه فضای سبز شهر اصفهان نیز گفت: ما در اصفهان 12 هزار هکتار فضای سبز داشتیم که البته بخش زیادی از آن شامل باغات بود و در اثر تصمیمات در گذشته به مجتمع مسکونی، خیابان های عریض و طولانی تبدیل شده است و امروز اصفهان 5 هزار هکتار فضای سبز دارد که سه هزار و 700 هکتار در اختیار شهرداری است. در این شرایط سخت کم آبی اگر خیلی تلاش کنیم باید بتوانیم این وسعت را حفظ کنیم.
نوروزی ادامه داد: ما پارسال در شهرداری اصفهان ستاد مبارزه با خشکسالی برای حفظ فضای سبز شهر را تشکیل دادیم که در پی تصمیمات این ستاد توانستیم بیش از 33 هزار تانکر آب برای نگهداری فضای خریداری و دو تصفیه خانه پساب در جنوب و شمال شهر ایجاد کنیم.
وی افزود: خدا را شاکریم که امسال شرایط جوی و آبی به دلیل بارش ها تغییر کرد چراکه سال قبل بخش زیادی از انرژی ما صرف این موضوع شد و البته راهکارهای خوبی هم پیدا و تصفیه خانه شمال را با کمک یک شرکت دانش بنیان ایجاد کردیم و امسال هم در بخش دیگر شهر تصفیه خانه ایجاد می کنیم تا پساب را مجددا در اختیار بگیریم.
شهردار اصفهان تصریح کرد: البته در این شرایط ما برای توسعه فضای سبز هم تصمیماتی گرفتیم و سه هکتار فضای سبز در سالن اجلاس ایجاد کردیم اما نگاه ما به فضای سبز مانند گذشته نیست و نمی خواهیم درختچه ها و چمن های آب بر استفاده کنیم و گیاهان مقاوم در برابر کم آبی را جایگزین خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه فقط سال گذشته 217 هزار مترمربع چمن مقاوم را جایگزین چمن با نیاز آبی بالا کردیم و در سال 98 برای توسعه فضای سبز مقاوم رقم خوبی در بودجه لحاظ شده است، اظهار کرد: برای سال جاری جایگزینی 520 هزار مترمربع فضای سبز را با چمن مقاوم هدف گذاری کردیم و برای سال 99 ایجاد 936 هزار مترمربع چمن مقاوم را در برنامه داریم. در مجموع سیاست ما فضای سبز پایدار و مقاوم به خشکسالی است.
نوروزی بیان کرد: بیش از 88.4 درصد بودجه سال 97 شهرداری اصفهان تحقق یافت و این اتفاق مهم در شرایطی که بسیاری از شهرها با مشکل بزرگ عدم تحقق بودجه مواجه بودند، رخ داد. ما توانستیم با این موفقیت، پرداخت حقوق همه کارگران و کارمندان شهرداری را به روز کنیم. حقوق های معوقه از گذشته به ما به ارث رسیده بود اما توانستیم در پایان سال 97 همه بدهی خود به کارگران و کارکنان شهرداری را پرداخت کنیم.
وی افزود: ما بودجه مساجد و موسسات فرهنگی را منطقی کردیم و سعی کردیم پرداخت ها در این حوزه اثربخش باشد. ما با کارهای تبلیغاتی و بی هدف که تاثیری ندارد رابطه ای نداریم.
به عنوان شهردار اصفهان شخصا از هیچ فردی شکایت نکرده ام
شهردار اصفهان با بیان اینکه ما معتقد به اصل حاکمیت قانون برای همه هستیم، گفت: هرکس مرتکب تخلفی شود دستگاه قضایی باید منصفانه برخورد کند. در مورد فعالیت خبرنگاران نیز قانون مطبوعات ضوابطی تعیین کرده و خبرنگاران می توانند در چارچوب قانون از آن هم بهره مند شود. تنها محدودیت آزادی با قید قانون است و حق آزادی نمی تواند موجب اضرار به دیگری شود. پس هرکسی خارج از چارچوب قانون اظهارنظری کند و فردی متضرر شود حق دارد از دستگاه قضایی این موضوع را پیگیری کند.
وی ادامه داد: من شخصا از هیچ کسی تاکنون شکایتی نکردم هرچند اتفاقاتی افتاده که حق شکایت داشتم و امیدوارم همه خبرنگاران ضمن حفظ حرمت مخاطبان و همه کسانی که می توانند مورد نقد قرار گیرند در چارچوب قانون از آزادی بهره مند شوند و نقد خبرنگاران رسانه های رسمی می تواند به دلیل شناسنامه دار بودن آنها، سازنده باشد.
نوروزی بیان کرد: وقتی ما آمدیم پروژه سالن اجلاس سران تعطیل بود اما امروز این طرح با 23 پیمانکار، 30 قرارداد و 300 مهندس و کارگر فعال است. در دوره جدید مدیریت شهری پل شهید عباسعلی علی بالایی به بهره برداری رسید و پروژه شهید روح الامین که هر دو در مجاورت سالن اجلاس سران قرار دارند، آغاز به کار کرد.
پروژه چهارباغ عباسی با مجوز و هماهنگی میراث فرهنگی انجام می شود
وی در مورد پروژه چهارباغ عباسی نیز اظهار کرد: در مورد این طرح هم وقتی ما بر سر کار آمدیم 300 متر از خیابان ساخته شده بود و هر لاین با طول هزار و 100 متر باقی مانده بود که اگر من می خواستم این طرح را از اول بسازم این بخش را تغییر می دادم. با این حال جلوی گودبرداری غیراصولی را در این پروژه گرفتیم و محور غربی را اصلاح کردیم.
شهردار اصفهان افزود: هر کاری در این محور انجام می دهیم با مجوز میراث فرهنگی است. در مورد روند کار هم مرتبا با معماران در ارتباط هستیم و اگر حرفشان دقیق و کارشناسی باشد، در تصمیم گیری لحاظ می کنیم. گفته ایم چهارباغ پروژه نیست بلکه برنامه است؛ دیروز در جلسه هم اندیشی با معماران که به مناسبت روز معمار برگزار شد، اعلام کردیم برای مراقبت از چهارباغ به نگاه و کمک تخصصی همه نیاز داریم و همه باید مراقب چهارباغ باشیم.
وی در مورد توجه به دیپلماسی شهری از سوی شهرداری هم گفت: تعریف برنامه های جایگزین در هفته فرهنگی اصفهان برای همدلی و همدردی با استان هایی مانند خوزستان و لرستان که ما بر سر زاینده رود با آنها نیاز به تعامل داریم در راستای توسعه دیپلماسی شهری بوده است.
توجه به دیپلماسی شهری طی دیدار با بیش از 40 شخصیت ملی
نوروزی افزود: همچنین در حوزه ارتباطات دیپلماتیک شهری با رئیس جمهور، چهار معاون رئیس جمهور، 16 وزیر، بیش از 25 معاون وزیر و چندین رئیس سازمان مهم ملی در رابطه با مسائل اصفهان گفتگو داشتم. برای ارتباط با کشورهای متعدد بارها به مجمع بین المللی دعوت شده ایم و اینها فرصت هایی است که باید از آنها استفاده کنیم.
شهردار اصفهان با بیان اینکه معلولان شهر برای ما در اولویت قرار دارند و باید حقوق آنها بیشتر رعایت شود، گفت: در هر طرحی باید پیوست نانوشته با نگاه دفاع از حقوق شهروندی برای توجه ویژه به کسانی که بیشتر نیاز دارند، تهیه شود تا مناسب سازی در سطح شهر صورت گیرد. به طور مثال در پروژه چهارباغ تاکید کردیم تا برای معلولان مناسب سازی شود. از همین تریبون از معلولان دعوت می کنم در جلسات شهرداری که مرتبط با مناسب سازی است شرکت کنند.
سرانه دو میلیون و 100 هزارتومانی هر اصفهانی در بودجه شهرداری
نوروزی افزود: برای هر شهروند اصفهانی در یکسال دو میلیون و 100 هزار تومان هزینه می شود. این هزینه باید به همه اختصاص یابد تا شهروندی که در منطقه 6 و شهروندی که در منطقه کم تر برخوردار دارک زندگی می کند، بتواند از این سرانه بهره مند شود. سیاست های ما به گونه ای بوده که افرادی که محروم تر بوده اند از این سرانه بیشتر بهره مند شوند چون بودجه را به مناطق محروم برده ایم و به طور مثال در حال ساخت ترمینال هایی در خیابان آیت اله غفاری و صمدیه هستیم.
منتقدان کنونی ساخت گذر آقانجفی در گذشته در خواب بودند
وی در مورد ساخت گذر آقا نورالله نجفی هم ادامه داد: ما در مرحله تصمیم گیری در مورد گذر آقا نوراله نجفی نیستیم و تصمیمات آن از سال 85 گرفته و بخش هایی هم اجرا شده بود. وقتی ما سرکار آمدیم این طرح متوقف شده بود و مردم شاکی بودند که چرا یک طرح نیمه کاره رها شده بنابراین ما آمدیم تا بقیه کار را ادامه دهیم که در همین زمان فریادها بلند شد غافل از اینکه این افراد تا پیش از این در خواب بودند.
شهردار اصفهان افزود: طرح خیابان آقانوراله نجفی در کمیسیون ماده 5 مصوب شده بود و اکنون طرح را به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال کردیم تا نظر آنها را جویا شویم. در نهایت به نمایندگی از مردم اجازه نمی دهیم میراث بزرگ تاریخ بشری مانند میدان نقش جهان آسیبی ببیند، ما آمده ایم تا این کارها صورت نگیرد. در دوره مدیریت ما به یک خانه تاریخی آسیبی وارد نشده و در آینده هم نمی شود.
وی در مورد پروژه مترو اصفهان هم گفت: تلاش می‌کنیم که در حوزه حمل و نقل اتفاقات خوبی رقم بزنیم و خوشبختانه میلیاردها تومان هزینه برای ساخت خط دو مترو صورت گرفته و با نگاه آینده نگری در این زمینه سرمایه‌گذاری شده است. از سوی دیگر قرار است عملیات عمرانی حفاری تونل خط دو مترو از دو جبهه صورت گیرد بنابراین، عملیات عمرانی تونل از غرب اصفهان نیز به زودی انجام خواهد شد.
نوروزی افزود: عملیات عمرانی ۵ ایستگاه مترو دارک، زینبیه، عاشق اصفهانی، عمان سامانی و لاله، در حال اجراست و با جدیدترین روش‌ها برای ساخت ایستگاه‌ها اقدام می‌کنیم. مترو به نفع همه است و سرمایه‌گذاری در این بخش، اهمیت قابل توجهی دارد. بدون شک آیندگان درباره این کار بزرگ و سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حوزه حمل و نقل ریلی شهر، قضاوت خواهند کرد. متروی اصفهان نسبت به حوادث مقاوم است و همه نکات مدنظر پدافند غیرعامل در آن لحاظ شده است.
خبرهای خوشی از پیگیری حقوق شهروندان در رابطه با عوارض پالایشگاه در راه است
شهردار اصفهان گفت: ما هیچکس را از شهرداری اخراج نکردیم و فقط بر اساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان با درخواست بازنشستگی 600 نفر از نیروها در سال گذشته موافقت کردیم. ضمن اینکه نیروی مازاد نیز به شهرداری اضافه نکردیم و بر اساس برنامه در برابر فشارهای ناروا استقامت کردیم چراکه هر نیروی اضافه بیکار سوهان روح برای شهرداری است.
وی افزود: ما پیگیر تخصیص عوارض پالایشگاه به شهر اصفهان نیز هستیم و در این رابطه شخصا در دادگاه حضور یافته و از حقوق شهرداری دفاع کردم که هر موقع نتیجه آن نهایی شد به عنوان یک موفقیت بزرگ آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد و این خبر خوش را به شهروندان می دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار