مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

«نظام راهبری مدرسه‌محوری» در پی تجدید ساختار نظام آموزشی است

آمل (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام راهبری مدرسه‌محوری به‌دنبال تجدید ساختار نظام آموزشی است، تأکید کرد که طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موظف است بخشی از اختیارات اداره و مدرسه را به شوراهای درون مدرسه اختصاص دهد.

کد مطلب: ۹۱۰۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
«نظام راهبری مدرسه‌محوری» در پی تجدید ساختار نظام آموزشی است

عباس سلطانیان در آیین تجلیل برگزیدگان جشنواره تجارب موفق برتر مدیران و معاونان مدارس مازندران که امروز در در سالن اجتماعات شهید رجایی آموزش و پرورش آمل، برگزار شد، با اشاره به تشکیل گروه‌های آموزشی مدیران در سال تحصیلی ۹۸_۹۷ در استان سمنان، گفت: «هدف ما از تشکیل این گروه ورود به حوزه‌های کیفیت‌بخشی در دوره دوم متوسطه است و از آن‌جایی که امروز در این همایش، مسؤلان و مدیران و معاونان آموزش و پرورش حضور دارند که مسئولان اصلی در بحث مدیریت مدرسه‌محوری هستند، از این فرصت استفاده می‌کنم و بحث نظام راهبری مدرسه‌محوری را که وزارت آموزش و پرورش هم بسیار بر آن تاکید دارد و بخشنامه‌ای هم اخیرا با امضای مقام عالی وزارت‌خانه تحت همین عنوان به استان‌ها ابلاغ شده است، مطرح می‌کنم.»

او با اشاره به پیشینه مدیریت مدرسه‌محوری در دنیا از سال ۱۹۹۰ و توجه بسیاری از صاحب‌نظران نظام های آموزشی موفق دنیا به مدرسه، کلاس درس و فرایند یاددهی-یادگیری، ادامه داد: «مقالات بسیار زیادی هم در رابطه با مدیریت مدرسه محور نگاشته شد که نشان‌دهنده این است که نظام‌های آموزشی موفق دنیا در این حوزه کارهای بسیار ارزشمندی را انجام دادند.»

سلطانیان ضمن بیان اینکه در دو ماه گذشته ۳۱ مقاله در ارتباط با مدرسه‌محوری و مولفه‌‌های آن را مطالعه و بررسی کردم تا به این نتیجه برسم که چرا امروزه در وزارت آموزش و پرورش نظام راهبری مدرسه‌محوری تنها راه برون‌رفت و تنها راه ارتقاء کیفیت خدمات اموزشی و تربیتی در مدارس تلقی می‌شود، ادامه داد: «من بسیار مفتخرم که با ابلاغ مقام عالی وزارت آموزش و پرورش، معین پنج استان باشم که استان مازندران یکی از این استان‌ها محسوب می‌شود. بحث تبیین، نظارت و ارزیابی از بخشنامه نظام مدرسه‌محوری به من سپرده شد که در جلسات اینده به اطلاع شما می‌رسانم.»

آموزش و پرورش همواره در تلاش است تا به این نقطه برسد که مدارس در حوزه مسؤلیت‌پذیری و تصمیم‌گیری، استقلال و اختیارات بالایی داشته باشند.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش همواره در تلاش است تا به این نقطه برسد که مدارس در حوزه مسؤلیت‌پذیری و تصمیم‌گیری، استقلال و اختیارات بالایی داشته باشند، گفت: «این از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود.»

سلطانیان ادامه داد: «نظام راهبری مدرسه‌محوری به‌دنبال تجدید ساختار نظام آموزشی است. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موظف است اختیارات خود را به تدریج به سوی مدارس برده و بخشی از اختیارات اداره و مدرسه به شوراهای درون مدرسه اختصاص دهد.»

او تأکید کرد: «باید تغییری در ساختاری مدارس و ادارات اتفاق بیافتد تا این مهم محقق گردد. پس تا حد امکان انعطاف‌پذیری در تصمیم‌گیری را بالا ببریم، زیرا تصمیمات مدارس قوی‌تر و تاثیرگذارتر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار