فیلمساز میانماری: سینمای ایران را با کیارستمی شناختم

تهران (پانا) - «سو ارکار هتون» (Soe Arkar Htun) فیلمساز و تهیه‌کننده از کشور میانمار از میهمانان سی و دومین جشنواره جهانی فیلم فجر است که در گفت‌وگو با خبرنگار پانا سینمای ایران را سینمایی برخاسته از مردم توصیف می‌کند.

کد مطلب: ۹۱۰۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد
فیلمساز میانماری: سینمای ایران را با کیارستمی شناختم

این فیلمساز میانماری که برای نخستین بار به ایران و جشنواره فیلم فجر آمده است درباره آشنایی خود با سینمای ایران می‌گوید: سینمای ایران را سالها پیش با عباس کیارستمی شناختم. فیلم‌هایی مثل «خانه دوست کجاست»، «طعم گیلاس» و «شیرین» از فیلم‌هایی است که سال‌ها پیش از این فیلمساز دیدم.

وی ادامه داد: بعد از کیارستمی هم با سینمای مجید مجیدی و اصغر فرهادی آشنا شدم. به دلیل حضور این سه فیلمساز در فستیوال‌های فیلم دنیا، علاقه‌مندان به سینما آشنایی بیشتری با آثار آنها دارند و من هم چون در مدرسه فیلمسازی تحصیل کردم با آثار این سه فیلمساز توانمند ایران آشنا شدم.

از «ارکار» درباره فعالیت‌های فیلمسازی خودش و سایر فیلمسازان کشورش می‌پرسم. می‌گوید: من بیشتر فیلمسازِ مستند هستم. سینمای مستند را دوست دارم چون مستقیم به مشکلات جوامع می‌پردازد. من هم از کشوری می‌آیم که با مشکلات اجتماعی و سیاسی فراوانی دست‌به گریبان است و من هم دوست دارم در فیلم‌هایم به این مشکلات بپردازم.

او درباره حضورش در ایران می‌گوید: خانواده مادری من ایرانی و اهل خراسان هستند. البته سال‌هاست که خانواده من به میانمار مهاجرت کردند و ارتباط فامیلی با اینجا قطع شده است و من فامیلی را در ایران نمی‌شناسم. با این حال حضور در ایران برای من مثل تجربه یک مکان آشناست و در ارتباط با مردم این کشور نه تنها احساس بیگانگی نمی‌کنم، که آرامشی از جنس بودن در میان دوستان و آشنایان به من دست می‌دهد.

این فیلمساز میانماری درپاسخ به این سوال که «تا امروز در چه بخش‌های جشنواره شرکت کردی؟» می‌گوید: در کلاس‌ها شرکت کردم و از این نظر مطمئدن هستم تا روز پایانی جشنواره صاحب گنجینه‌ای از دانش و تجربه حاصل از این جشنواره به خانه‌ام برمی‌گردم. در میان فیلم‌ها هم امروز فیلم «چاه» از کشور قزاقستان را دیدم که فیلم جالبی بود.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار