مدیرعامل بورس تهران: ۱۵ شرکت جدید در بورس پذیرش می‌شوند

تهران (پانا) - مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد پذیرش ۱۵ شرکت و عرضه اولیه ۸ شرکت توسط بورس تهران در سال ۹۸ عملیاتی می‌شود.

کد مطلب: ۹۰۹۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد
مدیرعامل بورس تهران: ۱۵ شرکت جدید در بورس پذیرش می‌شوند

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، علی صحرایی گفت: در سال ۹۷ شاخص کل هم وزن با رسیدن از ۱۷۰۰۰ واحد در ابتدای سال در پایان سال با ۹۱ درصد افزایش به ۳۲۰۰۰ واحد، ارزش بازار با رسیدن از ۳۸۲۰۰۰ میلیارد تومان به ۶۸۰۰۰۰ میلیارد تومان با ۷۸ درصد رشد، ارزش اسمی با رسیدن از ۱۵۱۰۰۰ میلیارد تومان به ۱۷۳۰۰۰ میلیارد تومان با رشد ۱۵ درصدی، ارزش اسمی ۳۰ شرکت بزرگ با رسیدن به عدد ۴۲۸۰۰۰ میلیارد تومان با افزایش ۶۲ درصدی مواجه شده است.

وضعیت بازار بدهی

وی افزود: وضعیت معاملات بازار بدهی نیز مشخص می کند که در سال ۹۷ به میزان ۷۷۰۰۰ میلیارد ریال در این بازار داد و ستد صورت گرفته است. همچنین مدیرعامل بورس تهران با اعلام اینکه شاخص کل بورس در سال ۹۷ با ۸۶ درصد افزایش مواجه شد، گفت: بر اساس آمار فدراسیون جهانی بورس ها بورس ایران دومین بورس پربازده منطقه است.

ورود ۶ شرکت به تالار در سال ۹۷

صحرایی با اعلام این که در سال ۹۷ تعداد ۶ شرکت به بورس اضافه شده اند گفت : ورود این ۶ شرکت باعث شد که ارزش بازار سهام ۱۹۹۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

انتقال ۴ شرکت از فرابورس به بورس

مدیرعامل بورس تهران در این نشست خبری اعلام کرد: در سال جاری ۴ شرکت از فرابورس به بورس اوراق بهادار تهران منتقل می شود و پذیرش ۱۶ اوراق بدهی هم در برنامه ها قرار دارد.

تعداد شرکت‌ها به تفکیک بازار

مدیرعامل بورس تهران درباره تعداد شرکت های حال حاضر در تالار شیشه ای اعلام کرد : تعداد ۳۲۷ شرکت در بورس اوراق بهادار تهران فعال هستند که از این میان ۱۳۸ شرکت در بازار اول و ۱۸۹ شرکت در بازار دوم حضور دارند.

۲۷۱۰۰۰ میلیارد تومان تامین مالی

صحرایی در ادامه افزود: در سال گذشته ۲۷۱۰۰۰ میلیارد تومان تامین مالی در بازار سهام صورت گرفته که از این حجم به میزان ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان از طریق عرضه اولیه، ۱۳۰۰۰ میلیارد تومان از مسیر فروش اوراق تبعی و ۲۱۷۰۰۰ میلیارد تومان نیز از بستر افزایش سرمایه این تامین مالی صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: راه اندازی ابزار معاملاتی سبد سهام که در ۷ نماد سال گذشته صورت گرفت توانست تنوع مطلوبی را برای معاملات سرمایه گذاران ایجاد کند.

ارزش معاملات آنلاین

مدیرعامل بورس تهران تصریح کرد: ارزش معاملات آنلاین در سال ۹۷ با ۲۹۰ درصد افزایش نسبت به سال ۹۶ روبرو شد که نشان می‌دهد استقبال سهامداران از معاملات برخط بی سابقه بوده است و سهم معاملات آنلاین در برابر معاملات نرمال ۴۶ درصد بوده است. همچنین نسبت قیمت به درآمد نیز در سال ۹۷ به ۶.۸۸ درصد رسید.

وضعیت سهامداران حقیقی

صحرایی اعلام کرد: آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته سهامداران حقیقی ۵۰ درصد خریدها را انجام داده‌اند و خالص جابجایی این دسته از سرمایه‌گذاران ۴۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

تعداد کدهای سهامداری

مدیرعامل بورس تهران افزود: ۳۲۷۰۰۰ کد سهامداری در سال ۹۷ در بورس صادر شده است که ۱۲۸ درصد رشد نسبت به سال ۹۶ را نشان می‌دهد.

بهبود سامانه معاملاتی

وی در ادامه اظهارداشت: به دلیل این که سامانه معاملاتی بورس تهران یک سامانه قدیمی و برای دو نسل گذشته است و تحریم‌ها باعث شده که فرانسوی ها نتوانند این سامانه را به صورت جامع بروزرسانی کنند قصد داریم تا از ظرفیت دانش و تجربه متخصصان داخلی برای طراحی یک سامانه معاملاتی جدید استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار