داور بخش بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر: زنان فیلمساز ایرانی داستان‌گویانی از جنس متفاوت هستند

مشکلات کار در یک جامعه مردسالار در گفت‌وگو با بازیگر برنده جشنواره برلین

تهران (پانا) - بازیگر اهل مقدونیه و داور بخش بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر از مشکلات یک سینماگر زن در یک جامعه مردسالار می‌گوید.

کد مطلب: ۹۰۹۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
داور بخش بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر: زنان فیلمساز ایرانی داستان‌گویانی از جنس متفاوت هستند

لابینا میتوسکا (Labina Mitevska) بازیگر اهل مقدونیه است که نخستین فیلمش «پیش از باران» برنده شیر طلایی فستیوال ونیز شد. این فیلم به کارگردانی میلچو مانچفسکی در سال 1994 تحسین بین‌المللی بسیاری را به دنبال داشت و میتوسکا را به سینماگران اروپایی معرفی کرد. او در سال 98 برنده جایزه فستیوال برلین شد و در همان سال در فیلم «به سارایوو خوش آمدید» به کارگردانی مایکل وینترباتم بازی کرد. میتوسکا تا امروز در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی در آلمان، جمهوری چک، ترکیه، ایتالیا، بلغارستان و اسلوونی ایفای نقش کرده است.

لابینا و خواهرش تئونا و برادرشان ووک در سال ۲۰۰۱ استودیوی فیلمسازی «سیسترز اند برادر میتوسکا» را تأسیس کردند. لابینا مسئول پروداکشن در این کمپانی است. «خدا وجود دارد و نامش پترونیا است» که در جشنواره فیلم برلین ۲۰۱۹ در بخش رقابتی به نمایش درآمد و دو جایزه از این جشنواره دریافت کرد یکی از تولیدات استودیوی آن‌هاست. تازه‌ترین فیلمی که تهیه کرده‌اند «درخت گلابی وحشی» تازه‌ترین ساخته فیلمساز سرشناس ترک نوری بیلگه جیلان است.

این بازیگر اهل مقدونیه که این روزها به عنوان یکی از داوران بخش سینمای سعادت در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا از تجربه شرکت در این جشنواره و همچنین چالش‌های کار هنری در یک کشور فقیر و مردسالار اروپایی می‌گوید.

شما علاوه بر فعالیت بازیگری در زمینه تولید فیلم هم کار می‌کنید. بیشتر چه ژانر از فیلم را حمایت می‌کنید و چه اهدافی را در این بخش دنبال می‌کنید؟

سالها پیش به همراه خواهر و برادرم یک شرکت فیلمسازی تاسیس کردم که یکی از برنامه‌های ما در این شرکت حمایت از فیلم‌هایی با موضوع زنان و نیز حمایت از زنان فیلمساز است. چون در دنیا و خصوصا در صنعت سینما هنوز به برابری جنسیتی نرسیدیم و من خود از جامعه‌ای فقیر با فرهنگ مردسالار می‌آیم. از زمانی که من و خواهرم نخستین فیلم کوتاه‌مان را ساختیم تا امروز همیشه تلاش داشتیم خودمان را اثبات کنیم، ولی ما به تلاشمان ادامه می‌دهیم چون هدف هنر رساندن همین پیام‌ها برای تغییر است؛ حتی در جامعه‌ای که پذیرای پیام جدید نیست.

آیا این نخستین سفرتان به ایران است؟

بله اولین بار است که به ایران سفر می‌کنم. من تاریخ هنر و باستان‌شناسی خواندم ولی از کودکی شناخت خوبی از فرهنگ و تمدن ایران دارم و احترام بالایی برای آن قائلم. درباره جشنواره فیلم فجر هم شنیده بودم و امروز خیلی خوشحالم که در این کشور بزرگ با فرهنگ کهن و با این فیلمسازان خوب حضور دارم.

چقدر سینماگران ایرانی را می‌شناسید؟

از گذشته محسن مخملباف را می‌شناختم و بعد هم جعفر پناهی را شناختم و با ایشان جزو هیئت داوران جشنواره کارلووی واری بودم. آثار پناهی و اصغر فرهادی را دوست دارم. فیلم‌های آنها از مسائل روز اجتماعی صحبت می‌کند. علاوه بر آن در کشور ایران زنان فیلمساز خوبی هم فعال هستند.

آیا با آثار خانم‌های فیلمساز ایرانی آشنایی دارید؟

زنان فیلمساز ایرانی داستان‌گویانی از جنس متفاوت هستند. دوست دارم کشفشان کنم. در همین جشنواره درباره نرگس آبیار شنیدم و برنامه‌ریزی کردم که فیلم‌های ایشان را به زودی ببینم.

چه فیلم‌هایی را طی حضورتان در جشنواره فجر تماشا کردید؟

تا امروز چند فیلم جذاب دیدم. اینجا از همه دنیا فیلم هست؛ فیلم‌هایی که در حالت عادی نمیبینیم.

دوست دارم نظرتان را درباره مردم ایران بدانم.

مردمی که طی زمان حضورم در ایران با آنها آشنا شدم خیلی بامحبت هستند و همیشه لبخند بر لب دارند. کشور شما را دوست دارم و مطمئنم به اینجا بازمی‌گردم.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار