در گفت وگو با پانا:

صادقی، کارشناس بازار نفت: تشدید تحریم ایران بهای نفت را تا 7 درصد افزایش می‌دهد

تهران (پانا) – کارشناس بازار نفت با بیان اینکه بازار نفت تحت تاثیر تشدید تحریم نفت ایران بین 3 تا 7 درصد در نوسان خواهد بود می‌گوید تنها بخشی از اقتصاد ایران وابسته به درآمدهای نفت است و ایران می‌تواند با استفاده از سایر ظرفیت‌های اقتصادی زمینه‌های تامین منابع مالی خود را با مدیریت صحیح فراهم کند.

کد مطلب: ۹۰۹۶۱۱
لینک کوتاه کپی شد
صادقی، کارشناس بازار نفت: تشدید تحریم ایران بهای نفت را تا 7 درصد افزایش می‌دهد

محمدعلی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت: «چالش سیاسی و قدرت‌نمایی آمریکایی‌ها برای سایر کشورها سال‌هاست که به وجود آمده است و تصمیم اخیر نیز نوعی قدرت‌نمایی از طرف ریاست جمهوری آمریکاست. این تصمیم برای فشار بر ایران و ایجاد انزوا گرفته شده است که ممکن است در کوتاه‌مدت بتواند اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد اما واقعیت این است که تنها بخشی از اقتصاد ایران وابسته به درآمدهای نفت است و ایران می‌تواند با استفاده از سایر ظرفیت‌های اقتصادی زمینه‌های تامین منابع مالی خود را با مدیریت صحیح فراهم کند.»

وی افزود:‌ «ورود یک سری فعل و انفعالات در کنار بهبود مدیریت‌ها موجب می‌شود تا اقتصاد ایران بتواند در مقابل کاهش فروش نفت مقاومت کند.»

صادقی گفت:‌ «طبیعی است بازار نفت تحت تاثیر توقف احتمالی فروش نفت با افزایش قیمت مواجه می‌شود. مشتریان سنتی در بازار نفت برای ایران وجود دارند و ممکن است بازار نفت تحت تاثیر این تصمیم بین 3 تا 7 درصد در نوسان باشد.»

40 درصد صادرات نفت خام جهان از طریق کشورهای خلیج فارس انجام می‌شود

وی ادامه داد: «تحریم نفت ایران نوسان و بی‌ثباتی در بازار نفت را افزایش می‌دهد و یکی از زیان‌های مستقیم آن متوجه کشورهایی است که بیشترین مصرف نفت را دارند. 40 درصد صادرات نفت خام جهان از طریق کشورهای خلیج فارس انجام می‌شود. دیپلماسی ایران باید به صورت فعالانه وارد عمل شود و همانگونه که آمریکا قوانین بین‌المللی را یک‌جانبه و با تحت فشار قرار دادن کشورها نقض می‌کند ایران نیز در محافل بین‌المللی این اقدام آمریکا را مصداق بارز تروریسم اقتصادی در جهان معرفی کند.»

کارشناس بازار نفت گفت:‌ «اقتصاد کشورهایی که متصل به نفت است و تردد کشتی‌های آنها به سمت آمریکاست می‌تواند با محدودیت‌هایی مواجه شود و ایران هم می‌تواند تردد کشتی‌های آمریکایی را با محدودیت همراه کند.»

وی گفت: «مدیریتی که تمامی پروژه‌های خود را بر مبنای دلار پایه‌ریزی می‌کند طبیعی است که با کاهش فروش نفت و ادامه پیشبرد برنامه‌ها با مشکل مواجه می‌شود و در این وضع ضروری است تا اقتصاد ایران از دلار فاصله بگیرد و نیازی ندارد که تعریف پروژه‌های داخلی بر پایه ارزهای خارجی تعریف شود.»

ارزیابی پروژه‌های سرمایه‌گذاری به جای دلار با پول ملی کشور باشد

صادقی گفت: «متاسفانه طی سال‌های گذشته ارزیابی پروژه‌ها با دلار بوده است درحالی که تعیین ارزیابی دارایی‌ها باید بر پایه درآمدهای داخلی باشد.»

وی با بیان اینکه چین رسما اعلام کرده است که از تحریم نفتی آمریکا بر ضد ایران تبعیت نمی‌کند، افزود: « آمریکا دیگر قدرت پس از جنگ جهانی را ندارد. در شاخ آفریقا، امریکای لاتین و برخی کشورها مخالفت‌هایی با آمریکا وجود دارد که نشان می‌دهد افول قدرت آمریکا دور از انتظار نیست.»

کارشناس بازار نفتی گفت: «با صبر می‌توان ضمن تقویت اقتصاد در مقابل زورگویی آمریکا مقاومت کرد. طی این پروسه آینده مطلوبتر اقتصادی را پیش روی ایران قرار خواهد داد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار