احترام برومند: برگزاری کلاس‌های تئاتر و موسیقی، مدارس را برای دانش‌آموزان جذاب می‌کند

در سه سال گذشته فعالیت‌های کانون پرورشی از هر زمان دیگری موثرتر بوده است

تهران (پانا) - احترام برومند، مجری برنامه کودک در تلویزیون و بازیگر، معتقد است برگزاری کلاس‌های تئاتر و موسیقی مدارس را از حالت خشکی که دارد درمی‌آورد و برای بچه‌ها جذاب می‌کند.

کد مطلب: ۹۰۹۴۹۰
لینک کوتاه کپی شد
احترام برومند: برگزاری کلاس‌های تئاتر و موسیقی، مدارس را برای دانش‌آموزان جذاب می‌کند

برومند از سال 1346 فعالیتش را در برنامه کودک آغاز کرد و به مدت یازده سال یعنی تا سال 1358 به این فعالیت ادامه داد.
احترام برومند در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره فعالیت جدیدی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای تولید کتاب‌های گویا انجام می‌دهد، گفت: کانون پرورش فکری سال‌های قبل نیز این فعالیت را انجام می‌داد اما قصه‌ها را به صورت نوار کاست در می آورد. اوایل انقلاب چند کاست برای بچه‌ها تهیه کردم اما بعد از آن دیگر در این زمینه فعالیت نکردم.
این هنرمند درباره جذب بچه‌ها به کتابخوانی از طریق کتاب‌های گویا عنوان کرد: زمانی که کودک کتاب صوتی را گوش می‌کند وسوسه می‌شود تا کتابش را در دست بگیرد و عکس‌هایش را نگاه کند. اگر کتاب‌های شنیداری جذاب باشند زمینه خوبی می‌شوند تا کودکان بخواهند کتاب‌های چاپی را هم تهیه کنند و مطابقت بدهند. خودم این موضوع را امتحان کرده‌ام؛ زمانی که برای بچه‌هایم قصه می‌گفتم همیشه دوست داشتند کتاب را نگاه کنند.
وی افزود: پیشنهاد می‌کنم کانون پرورش فکری کتاب‌های چاپی قصه‌هایی را که به‌صورت شنیداری درآمده است، هم به صورت بسته‌بندی شده به فروش برساند.

این مجری کودک در پایان با اشاره به متن‌هایی که برای کتاب‌های شنیداری مناسبند، عنوان کرد: متن‌هایی که جذاب و روان باشند و حوصله بچه را سر نبرند برای کتاب‌های شنیداری مناسبند. ممکن است کتابی که ترجمه 30 سال پیش است برای یک نوجوان جالب نباشد زیرا باید به‌صورت مجدد بازنویسی و ترجمه شوند تا امروزی شوند و قطعا جذابیتی هم برای کودکان و نوجوانان ندارد. مشاوران و روانشناسان باید کتاب‌هایی را که برای تبدیل به کتاب گویا مناسبند، مشخص کنند.

در 3 سال گذشته کانون از هر زمان دیگری موثرتر بوده است
برومند درباره مناطقی که سیل‌ آمده و اقدامی که کانون برای کمک به مردم سیل‌زده کرده است گفت: در سه سال گذشته فعالیت‌های کانون پرورشی از هر زمان دیگری موثرتر بوده است. از جمله اقدامات موثری که می‌توان الان از آن یاد کرد فرستادن کتاب برای کودکان به مناطق سیل‌زده است. تجربه نشان داده است بچه‌ها همیشه از کتاب هدیه گرفتن ذوق می‌کنند.

خانواده‌ها مقصر اصلی بی‌علاقگی کودکان به کتاب هستند
این مجری تلویزیون درباره دلایل کاهش علاقه کودکان به کتابخوانی گفت: اگر بچه‌ها به کتاب خواندن علاقه‌مند نیستند دلیلش را باید در خانواده‌ها و اجتماع جست‌وجو کرد. زمانی که کودک می‌بیند مادر و پدرش در منزل غرق فضای مجازی یا تلویزیون هستند طبیعی است او هم یاد می‌گیرد مانند مادر و پدرش رفتار کند. البته در چند سال گذشته خانواده‌ها باز هم به اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی و میزان آرامشی که به کودکان می‌دهد پی‌برده‌اند.
وی ادامه داد: چرا گفته می‌شود که شب‌ها برای بچه از روی کتاب قصه بخوانید؟ زیرا بچه‌های الان نمی‌پذیرند که یک قصه بی سرو‌ته و بی‌منطق را دائما برایشان هر شب تکرار کنید. اینکه چرا جذب کتاب می‌شود و خوابش می‌برد دلیلش همان آرامشی است که گفتم، برعکس زمانی که تلویزیون می‌بیند، تا نصف شب به صفحه آن زل می‌زند و خوابش نمی‌برد.

آموزش‌وپرورش از کانون پرورش فکری عقب مانده است
برومند درباره اقدامات آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش در گذشته در این حیطه بسیار ضعیف عمل کرد با اینکه کانون پرورش فکری زیرمجموعه این ارگان است اما به نظرم خیلی از آن عقب‌تر بوده است.
وی افزود: اما در دوره قبلی جشنواره عروسکی دیدم که آموزش‌وپرورش بسیار همکاری کرده است که برای ادامه این روند و کارآمد ظاهر شدن باید با دیگر جشنواره‌های کودک و نوجوان و کانون پرورش فکری که زیرمجموعه خود آموزش‌وپرورش است، بیشتر همکاری کنند.
این مجری سابق برنامه‌های کودک و نوجوان درباره علل فراری بدون دانش‌آموزان از محیط مدرسه عنوان کرد: بچه مدرسه‌ای ندارم اما همیشه از اینکه کودکان دلشان می‌خواهد از محیط مدرسه فرار کنند ناراحت می‌شوم. کمتر به بچه‌ای برخورد می‌کنم که مدرسه را دوست داشته باشد. اگر در مدارس کلاس تئاتر یا موسیقی وجود داشته باشد کلاس درس برایشان جذاب می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: اگر برگزاری این کلاس‌های فرهنگی و هنری برایشان مقدور نیست حداقل کلاس‌های انشاء و نقاشی را جدی‌تر برگزار کنند. زمانی که من مدرسه می‌رفتم تمام این کلاس‌ها وجود داشت و استقبال خوبی هم از طرف بچه‌ها صورت می‌گرفت.

از کسانی که فلسفه رفتار با کودک و نوجوان را می‌دانند استفاده شود
برومند درباره لزوم کمک گرفتن از روانشناس‌ها در مدارس گفت: آموزش‌وپرورش باید بیشتر از روانشناسان و کسانی که فلسفه رفتار با کودک و نوجوان را به صورت علمی خوانده‌اند کمک بگیرد، این اشخاص اکنون هم در این ارگان حضور دارند اما یک سویه نگرند، باید سلایق مختلف را دور خودشان جذب کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار