رقابت گلایدرهای دانش آموزی در تهران

تهران(پانا) - ششمین دوره مسابقات ساخت و پرواز هواپیمای گلایدر به مناسبت یادواره شهدای پرواز به همت سازمان دانش آموزی تهران برگزار می شود. این دوره از مسابقات در کانون فرهنگی تربیتی شهید رجایی (منطقه12 تهران) در روزهای دوم و سوم اردیبهشت در حال برگزاری است.

کد مطلب: ۹۰۹۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد
رقابت گلایدرهای دانش آموزی در تهران

هنوز وارد کانون شهید رجایی نشده ام که صدای فریاد دانش آموزان پسر، توجه ام را جلب می کند. حیاط کانون مملو از کودکان و نوجوانانی است که با هواپیماهای گلایدرشان در حال تمرین هستند. به سمت سالن برگزاری مسابقات می روم. با نگاهی منتظر و مضطرب در حالیکه هواپیمایش را محکم به دست گرفته نگاهم می کند. در حالیکه در صف گلایدر به دستان ایستاده تا نامش را صدا بزنند پاهایش را دایما جابجا می کند. آرام به سمتش می روم. نامش علی است و در پایه هفتم درس می خواند. برایم از تمرین هایش می گوید. اولین بار است در این مسابقات شرکت می کند و هر اطلاعاتی که راجع به هواپیماهای گلایدر در اینترنت وجود داشته زیرورو کرده. مادرش می گوید، از ذوق پرواز گلایدرش تا صبح نخوابیده.
از میان جمعیت انبوهی که در راهروی ورودی سالن مسابقات هستند، عبور می کنم و وارد سالن بزرگ و خلوتی که محل پرواز گلایدرهاست می شوم. در سالن بجز داور و کمک داورها، فقط دو تا سه شرکت کننده و والدین شان اجازه ورود دارند.
پدر یکی از دانش آموزان با لباس خلبانی در کنار پسرش ایستاده و نکاتی که با هم تمرین کرده اند، مجدد مرور می کند. از نقطه CJ گلایدر گرفته تا اینکه یادش باشد دماغه هواپیما را پایین نگه دارد. پسر نوجوان در همان اولین پرتاب با 12 متر رکوردهای قبلی را می شکند.

شرکت کننده ها خوشحال یا ناراحت از پرتاب گلایدرهای شان به بیرون از سالن می روند و با هم و در کنار مربی های شان عکس های یادگاری می گیرند. دانش آموزان مدرسه مهرآیین در منطقه 1 تهران وقتی متوجه می شوند خبرنگار هستم با هیجان برایم از رتبه های مدرسه شان در سال های گذشته می گویند. یکی از دانش آموزان که در پایه سوم ابتدایی است، می گوید: در تبریز تا 16 متر رکورد زده اند و امیدوار است اینجا هم رکورد بزنند. هر کدام از مربی های مدارس با دانش آموزان شان آخرین تمرین ها را انجام می دهند و به سمت صف سالن برگزاری مسابقات می روند.
احسان کارخانه که دانش آموز پایه نهم است می گوید، سال اول است که در این مسابقات شرکت می کند و از طریق اطلاعیه مدرسه مطلع شده و بعد از پر کردن فرم ثبت نام، پک هواپیمای گلایدر را تحویل گرفته و یک هفته زمان داشته تا از روی نقشه ضمیمه پک، گلایدرش را به هم وصل کند و تمرین کند. البته یکی از معلم های مدرسه اش که با این مسابقات آشنایی داشته کمکش کرده تا فوت و فن پرتاب را یادبگیرد.
ششمین دوره مسابقات ساخت و پرواز هواپیمای گلایدر به مناسبت یادواره شهدای پرواز به همت سازمان دانش آموزی تهران برگزار می شود. این دوره از مسابقات در کانون فرهنگی تربیتی شهید رجایی (منطقه12 تهران) در روزهای دوم و سوم اردیبهشت در حال برگزاری است.
برقه ای، دبیر اجرایی برگزاری این دوره از مسابقات می گوید: این مسابقات توسط سازمان دانش آموزی تهران برگزار می شود و تا سال گذشته در سطح کشوری بود اما امسال فقط در شهر تهران برگزار شد. البته برخی از استان ها خودشان این مسابقات را برگزار کرده اند. وی می افزاید: در همه مقاطع شرکت کننده داریم، از جمله دور اول و دوم ابتدایی تا دور اول و دوم متوسطه که در اصل از پایه های سوم تا پایه دهم، دختران و پسران می توانند در این مسابقات شرکت کنند. امسال نزدیک به 500 نفر در شهر تهران شرکت کرده اند که تقریبا نیمی دختر و نیمی پسر بودند و مسابقات در دو روز بصورت جداگانه برگزار می شود.


بنابر اطلاع سازمان دانش آموزی تهران قرار است مراسم اختتامیه با حضور خانواده های شهدا و ایثارگران و خلبانان هشت سال دفاع مقدس برگزار شود. همچنین نتیجه مسابقات یک هفته بعد و پس از بررسی داوران وارد سامانه شده و به مدارس اعلام می شود.
علی خلیلی، مدیر سازمان دانش آموزی منطقه 12 می گوید: کانون فرهنگی تربیتی شهید رجایی که در منطقه 12 واقع شده است، یکی از قدیمی ترین کانون های شهر تهران به شمار می رود و کلاس های متنوع آموزشی و ورزشی و فرهنگی برگزار می کند. امسال نیز سازمان دانش آموزی برای برگزاری مسابقات گلایدر این مکان را انتخاب کرده است و از تمامی مناطق 19 گانه شرکت کننده وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار