وزارت علوم: امسال بورس دولتی نداریم

تهران (پانا) - قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 98 برای اعزام دانشجو با بورس دولتی برنامه‌ ای ندارد و در واقع بورس طولانی مدت برای دو سال فوق لیسانس یا چهار سال دکتری به خارج کشور وجود ندارد.

کد مطلب: ۹۰۹۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد
وزارت علوم: امسال بورس دولتی نداریم

به گزارش ایرنا، حسین سالارآملی با اعلام این خبر که وزارت علوم در سال 98 برنامه ای برای اعزام دانشجو به خارج با بورس دولتی ندارد، اظهار داشت: دلیل این موضوع نیز این است که سطح توانمندی دانشگاه‌ های داخلی مناسب است.
وی با اشاره به توسعه همکاری‌ های بین دانشگاهی با دانشگاه‌ های خارجی» درخصوص برنامه‌ های این وزارتخانه در سال 98 و گزارش اقدامات سال 97، ادامه داد: برنامه‌ ریزی ما بر روی فرصت مطالعاتی 6 تا 9ماهه برای دانشجوی دکتری است. در سال گذشته بیش از 1300 دانشجو در همین قالب از فرصت مطالعاتی استفاده کردند و امسال هم این روند در ابعاد گسترده‌ تری ادامه خواهد داشت. از مسئولان می‌ خواهیم به ما یاری دهند تا بتوانیم از لحاظ ارزی نیز توانمندی آن را داشته باشیم که این اهداف را به مرحله عمل برسانیم.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اشاره به اینکه علم و دانش در ذات خود بین ‌المللی است و هیچ وقت در یک محیطی اسیر نمی ‌شود، گفت: امروزه در دنیا چرخه دانش، همچون چرخه دیگر حوزه‌ها وجود دارد، بده بستان و خرید و فروش دانش وجود دارد. ما نیز ناگزیریم که در چرخه دانش جهانی مانند چرخه اقتصادی یا چرخه ورزشی حضور پیدا کنیم و توانمندی‌ هایمان را نشان دهیم.
رییس مرکز همکاری‌ های علمی بین المللی در ادامه افزود: کشور ما توانایی تولید حدود 2 درصد از علم جهان را دارا است. نکته ای که وجود دارد این است که آیا ما باید از 98 درصد باقی مانده علم صرف نظر کنیم؟ باید بستری مناسب برای بده‌بستان علمی ایجاد کنیم تا بتوانیم از این 98 درصد استفاده کنیم. دانشگاه ‌ها و مراکز تحقیقاتی عصاره کارهای عملیاتی در این مسیر هستند تا بتوانیم در چرخه علمی جهانی قرار بگیریم.
رییس مرکز همکاری‌ های علمی و بین المللی درخصوص جایگاه تولید علم ایران در منطقه اظهار داشت: در بخش صرفاً علم در منطقه و در جهان اسلام از نظر تولید علم بر مبنای ایندکس‌های آی.اس.آی و اسکوپوس مقام اول را داریم اما لازم به توضیح است که وقتی علم را به طور عام مطرح کنیم شامل تولید مقالات علمی، نوآوری، به نتیجه رسیدن نوآوری و تولید فناوری که تولید محصول است را شامل می شود. در سال 2018، 29 دانشگاه کشور ما جزو دانشگاه‌های برتر دنیا بر اساس رتبه‌‌بندی (تایمزهای ‌کیشن) قرار گرفتند. از نظر تعداد دانشگاه‌ هایی که در رتبه جهانی قرار دارند، کشور ما در منطقه و در میان کشورهای اسلامی رتبه اول را دارا می باشد. بر اساس این رتبه بندی کشور ترکیه با 23 دانشگاه در رتبه دوم و مصر در رتبه سوم قرار دارد.
سالار آملی تصریح کرد: اما از جنبه کیفی، باید گفت در میان دانشگاه‌های جهان اسلام، کشور عربستان در رتبه نخست است که دانشگاه ملک فیصل بالاترین رتبه را دارد و بعد کشور ترکیه و در مرتبه سوم کشور ما قرار دارد.
وی در خصوص ارتباط با دانشگاه‌ های بین المللی اظهار داشت: عمدتا نگاه ما این است که دانشگاه‌های برتر دنیا مد نظر قرار گیرد و رشته‌هایی مدنظر باشد که این رشته‌ها در داخل کشور کمتر رشد داشته ‌اند، لذا کشور های هدف ما در این رابطه با راه ‌اندازی دوره‌های آموزشی مشترک عمدتاً کشورهای صاحب علم مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه، چین و روسیه هستند. بر این اساس سال گذشته 50 دوره مشترک با دانشگاه‌ های خارجی برگزار شده است. این 50 دوره هر کدام برای یک رشته خاص در یک مقطع خاص در نظر گرفته شده که 80 درصد این دوره‌ ها در مقطع دکتری و 20 درصد آن در مقطع کارشناسی ارشد بوده است. این دوره ها در سال 1397 مصوب شده و از آن زمان تاکنون یک سری از دوره ها اجرایی شده و یک سری را در سال 1398 باید اجرایی کنیم.
سالارآملی در خصوص سازوکار انتخاب دانشجو و اساتید برای این دوره‌ ها اظهار داشت: این دانشجویان عمدتاً توسط دانشگاه‌ ها و خارج از سیستم متداول کنکور انتخاب می ‌شوند یعنی دانشگاه بر اساس سوابق، مصاحبه و برنامه‌های علمی که خودش در برنامه کار دارد این دانشجویان را انتخاب می کند و بعد به سازمان سنجش اعلام کرده و مجوز می‌گیرد که دوره مورد تایید باشد و پس از اینکه این مجوز به دانشگاه داده شد دانشگاه تعداد محدودی دانشجو را انتخاب می کند. در خصوص اساتید نیز چون استادهای ما در رشته های خاصی به دانشگاه‌ های خاصی می ‌روند انتخاب‌شان در همان گروه علمی صورت می‌گیرد و گروه علمی مشخص می‌کند که چه اساتیدی می‌توانند این دوره‌ها را تدریس کنند و در هر صورت بر عهده گروه علمی دانشگاه است.
رییس مرکز همکاری‌ های علمی و بین ‌المللی درخصوص رشته‌ های این دوره‌ها گفت: ما مسیر را به دو گونه باز کردیم مسیر اول این است که رشته ‌هایی باشد که ما در داخل کشور کمتر توانسته ‌ایم به آنها بپردازیم به عنوان مثال رشته کارشناسی ارشد یا دکتری مهندسی فرهنگی لذا دانشگاه خواجه نصیر طوسی با دانشگاهی از کشور کره جنوبی آمد و این دوره را معرفی کرد و کار پیش رفت و اجرایی شد و یا دوره مدیریت انرژی دوره ای است که برای کشور ما حائز اهمیت است که دانشگاه صنعتی امیر کبیر با دانشگاه دلف هلند برنامه‌ ریزی کرد و دوره در حال جلو رفتن است و یک سری از این رشته‌ها، رشته‌هایی هستند که اگر چه ما در داخل کشور داریم ولی علاقه‌مند هستیم علم جهانی و آخرین پیشرفت‌های جهانی را در این زمینه داشته باشیم مثلاً رشته مکانیک که ممکن است مکانیک سیالاتی باشد که در علم جهانی پیشرفت بیشتری کرده است.

وی درباره برنامه‌های سال 98 و برنامه‌ ریزی جهت تولید مقالات علمی مشترک اظهار داشت: شاخص‌ هایی در سطح بین ‌المللی وجود دارد که شاخص‌هایی بسیار کلیدی هستند. به عنوان مثال می‌توان شاخص رانندگی را شاخصی در نظر گرفت برای محاسبه میزان صبر یک جامعه یا شاخص بهداشت از طول عمر و سلامت یک جامعه خبر می دهد. در ارتباطات بین ‌المللی یکی از شاخص‌های بسیار کلیدی میزان مقالات مشترک است، چرا که مقاله مشترک زمانی به چاپ می‌رسد که پشتوانه آن یک کار عظیم گروهی است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: پروژه تحقیقاتی، استاد راهنمای مشترک، فرصت مطالعاتی چه برای اساتید و چه دانشجویان و... از جمله این اقدامات پیشینی است. در پنج سال گذشته همواره تعداد مقالات مشترک ایران که به عنوان یک خروجی علمی مسلم شناخته می شود رو به افزایش بوده و در سال 2018 تعداد مقالات مشترک ما به حدود 13400 مقاله مشترک بین المللی رسیده است. به عبارت دیگر بین 13400 دانشمند ایرانی و خارجی تحقیقاتی انجام شده و مقالاتی به چاپ رسیده و همکاری هایی صورت گرفته است.

سالارآملی با تاکید بر اینکه این روند باید توسعه پیدا کند گفت: در این روند اولاً هزینه ‌های تحقیقاتی به میزان 50 درصد کاهش پیدا می‌کند و دوم اینکه از علم دیگران هم استفاده می‌کنیم و این برای روند توسعه علمی و کیفی کشور ما خوب است. یکی از سیاست‌های اصولی در سال 98 افزایش تعداد مقالات مشترک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار