ایران، بهشت تعطیلات کاری!

تهران (پانا) ـ ایران در مقایسه با سایر کشورها، بالاترین میزان تعطیلات را دارد.

کد مطلب: ۹۰۸۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد
ایران، بهشت تعطیلات کاری!

به گزارش روزنامه آرمان، ایران در مقایسه با سایر کشورها، بالاترین میزان تعطیلات را دارد. کار کردن برای کسب درآمد و تأمین هزینه‌های زندگی به یکی از اصلی‌ترین واقعیات زندگی اکثر ما تبدیل شده است. با این حال گاهی اوقات کار کردن مانع پرداختن به سایر امور زندگی، بودن در کنار دوستان و خانواده و خسارات شغلی نظیر آسیب‌های روحی و جسمی می‌شود. با این حال بررسی شرایط کاری در کشور‌های مختلف نشان می‌دهد که میزان آزادی کارکنان در محیط کاری در کشور‌های مختلف با یکدیگر بسیار متفاوت است. در این گزارش که با استفاده از داده‌های سازمان کار جهانی و مؤسسه تحلیل داده‌های جهانی به دست آمده است، آمار‌های جالبی از وضعیت کار در کشور‌های مختلف جهان حاصل شده است که در ادامه آنها را بیان می‌کنیم:

بیشترین تعطیلات رسمی

تعطیلات عمومی عالی هستند. روز‌هایی که نیاز به کار کردن ندارید و می‌توانید در کنار خانواده یا دوستان خود تفریح کنید. در بین کشور‌های جهان، سه کشور دارای بیشترین میزان تعطیلات عمومی هستند: کامبوج، ایران و ویتنام که هر سه در طول سال دارای ۲۷ روز تعطیلی عمومی هستند. از سوی دیگر ژاپن، صحرای غربی و مولداوی دارای کمترین تعطیلات عمومی هستند.

زیان هر روز تعطیلی در تهران چقدر است؟

محمدرضا تابش عضو فراکسیون امید گفت: «برآورد تولید ناخالص داخلی (G.D.P) به قیمت جاری در سال‌جاری حدود چهار میلیون، میلیارد ریال است اگر این عدد را تقسیم بر ٢٨٨ روز کاری کنیم حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال یا هزار و چهارصد میلیارد تومان ضرر به ازای هر روز تعطیلی متوجه کشور می‌شود، که باز سهم تهران از این ضرر ٢۵درصد است یعنی حدود ٣۵۰میلیارد تومان ضرر و زیان هر روز تعطیلی در تهران است.»

بیشترین مرخصی استعلاجی

یکی دیگر از ویژگی‌های یک کشور خوب، توانایی کارکنان برای گرفتن مرخصی استعلاجی در زمانی است که به دلیل بیماری شدید قادر به کار نیستند. اگر چه در بسیاری از شرکت‌ها دست مدیران برای تعیین سقف این مرخصی‌ها باز است، اما اکثر کشور‌ها دارای حد قانونی هستند. آمریکا در این خصوص هیچ محدودیتی ندارد و چین، روسیه و کانادا از دیگر کشور‌هایی هستند که بیشترین مدت مجاز مرخصی استعلاجی را دارند.

بیشترین مرخصی زایمان

مادران کشور لتونی می‌توانند تا سقف ۶۵۸ روز مرخصی با حقوق دریافت کنند. انگلیس با ۲۷۳ روز مرخصی با حقوق و ۹۱ روز مرخصی بی‌حقوق در رده دوم و آمریکا با ۸۴ روز مرخصی بی‌حقوق، بیشترین مرخصی زایمان را دارند. از طرف دیگر کشور بحرین دارای بیشترین مرخصی با حقوق سالانه است به گونه‌ای که کارکنان بحرینی می‌توانند تا سقف ۴۹ روز در سال به مرخصی با حقوق بروند. بیشترین مدت مرخصی بدون حقوق در طول سالیان کاری تا بازنشستگی برای مردان متعلق به قزاقستان و برای زنان متعلق به مغولستان است که به طور متوسط و به ترتیب معادل ۱۱۱۶ و ۳۰۶۱ روز است.

مقایسه روزهای تعطیل در ایران و جهان

تعطیلات در اروپا و آمریکا به شرح زیر است: 52 روز شنبه + 52 روز یکشنبه = 104 روز- 104 + حدودا 20 روز تعطیلات رسمی ملی و مذهبی از قبیل روز استقلال، عید کریسمس، عید سال نو(ژانویه)، عید شکرگزاری و ... برابر می‌شود با 124 روز یعنی بیش از یک سوم سال. گفته می‌شود کشور آلمان سالانه، 117 روز و ژاپن 129 روز تعطیلات رسمی دارند. تعطیلات در ایران: 52 روز جمعه + 26 روز تعطیلات رسمی ملی و مذهبی از قبیل عید غدیر، عید قربان، عید فطر، 22 بهمن و ... جمعا می‌شود 74 روز (البته با فرض اینکه هیچ‌کدام از تعطیلات رسمی با روز جمعه مصادف نشوند.)

کار بیشتر در ساعات کاری بیشتر

این در حالی است که بسیاری میزان بالای تعطیلات را با کارآیی بیشتر، منطبق نمی‌دانند. بر اساس گزارشی در این زمینه، کارمندان کشوری همچون چین تا اواسط دهه ۹۰ میلادی در هفته دو روز تعطیل بودند، اما با توجه به شکوفایی اقتصادی این کشور و تلاش مضاعف آنها برای تبدیل شدن به قدرت اقتصادی بر‌تر جهان، تقریبا یک روز از تعطیلی‌های آن‌ها حذف شد. در حال حاضر حتی ساعات کار چینی‌ها به ۱۰ ساعت در روز نیز می‌رسد. آن‌هم در شرایطی که در اکثر کشور‌ها، ۸ ساعت کار در روز تعریف شده است. مردمان ژاپن نیز که از دیرباز به سختکوشی شهره بوده‌اند و میزان ساعات کاری آنها به ۱۰ ساعت در روز می‌رسد.

اقتصاددان‌ها در موضع مخالف

کارشناسان اقتصاد، با تأیید روزهای تعطیل در سراسر دنیا، زیاد کردن تعطیلات در ایران را به صلاح اقتصاد کشور نمی‌دانند، چرا که این قبیل طرح‌ها هنگامی می‌توانند به عنوان دستور کار در دولت یک کشور قرار گیرند که اقتصاد آن کشور در وضعیت مطلوبی باشد. در واقع در کشوری که زیرساخت های تولید و اشتغالش نیاز به کار و تلاش فراوانی از سوی مردم و مسئولان دارد، چگونه می‌توان با افزودن به تعطیلات، از روزهای رونق کسب و کار آن کشور و آن اقتصاد کاست؟به عقیده کارشناسان میزان ساعات کار مفید در کشور به هیچ وجه، با دیگر کشورهای توسعه‌یافته برابر نیست؛ از این رو با وجود این ساعات کار غیرمفید، اگر روزهای تعطیل را به اندازه دیگر کشورها افزایش دهیم، انتظار بالا رفتن کارآمدی در کشور و رشد و شکوفایی اقتصاد بی‌شک، انتظاری خام‌دستانه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار