رئیس مرکز امور بین‌الملل آموزش و پرورش: روش‌های هزینه‌بر مدارس خارج کشور را کاهش دادیم

کریمی: در حال آماده‌سازی و ارتقای آموزش آنلاین هستیم

تهران (پانا) - رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد مدارس خارج از کشور تعطیل نمی‌شوند اما این مرکز در حال آماده‌سازی و ارتقای آموزش آنلاین به‌ویژه برای مقاطع بالاتر است.

کد مطلب: ۹۰۸۸۳۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز امور بین‌الملل آموزش و پرورش: روش‌های هزینه‌بر مدارس خارج کشور  را کاهش دادیم

غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های مدارس خارج از کشور به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه مدارس خارج از کشور سابقه طولانی دارد و 135 سال پیش اولین مدرسه ایرانی در استانبول تاسیس شد، گفت: «به‌تدریج مدارس در نه کشور توسعه یافت، اما بعد از پیروزی انقلاب گسترش بیشتری پیدا کرد و اکنون در 55 کشور و 85 شهر، 112 مدرسه فعال داریم. اکنون 682 معلم و قریب به 700 نیروی محلی در مدارس خارج از کشور داریم.»

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه 13 هزار و 650 دانش‌آموز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند، گفت: «به‌ازای هر کشور یک نوع مدرسه خاص داریم و تنوع مدارس زیاد است. هر کشوری قواعدی برای تاسیس مدرسه دارد که از آن‌ها تبعیت می‌کنیم، البته زبان رسمی آموزش در مدارس ما فارسی است. مدارس بین‌الملل با زبان انگیسی هم داریم. در برخی مدارس هم دو تا سه درس به زبان کشور میزبان تدریس می‌شود.»

کریمی افزود: «بودجه ما در سال 95، 110 میلیارد تومان، در سال 96، 118 میلیارد تومان، سال گذشته 170 میلیارد تومان و سال جاری 207 میلیارد تومان است. به عبارتی اگر این رقم را به تعداد دانش‌آموزان تقسیم کنیم سرانه هر دانش‌آموز 15 میلیون تومان می‌شود.»

478 هزار دانش‌آموز خارجی اتباع در داخل کشور داریم

او درباره تعداد دانش‌آموزان غیرایرانی در مدارس ایرانی خارج از کشور گفت: «478 هزار دانش‌آموز خارجی اتباع در داخل کشور داریم. از سوی دیگر از 13 هزار دانش‌آموز محصل در خارج از کشور، حدود 3000 نفر ایرانی نیستند.»

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه‌ای با زیر پنج دانش‌آموز تشکیل نمی‌شود، گفت: «مدارس ایرانی برای تحصیل کارگزاران نظام در آن کشور دایر می‌شود و ناچاریم با دانش‌آموز کم هم مدرسه دایر کنیم. از مدرسه با شش دانش‌آموز تا 450 دانش‌آموز در خارج از کشور داریم.»

کریمی درباره حقوق دریافتی معلمان خارج از کشور گفت: «از مجموعه معلمان خارج از کشور 276 نفر حقوق ارزی و 214 تبعه فرهنگی حقوق ریالی دریافت می‌کنند. 114 تبعه غیرفرهنگی نیز حقوق ریالی دریافت می‌کنند. بین 4 تا 6 هزار یورو در ماه دریافتی 276 معلم اعزامی ارزبگیر ماست.»

نزدیک به 130 نیروی ارزبگیر را کاهش دادیم

او ادامه داد: «تداوم و حفظ فعالیت مدارس خارج از کشور مورد تاکید نظام و رهبری است. با وجود چالش‌های ارزی، به سمت بستن مدارس نرفتیم اما روش‌های هزینه‌بر، را کاهش دادیم. نزدیک به 130 نیروی ارزبگیر را کاهش دادیم و امسال این تعداد به 150 نفر می‌رسد.»

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان خارج از کشور معوقات انباشته‌ای از سال‌های قبل دارند گفت: «مثلا چند ماه حق مسکن سال 96 و سال 95 پرداخت نشده است. با افزایش قیمت ارز با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شدیم. از بودجه 170 میلیارد تومانی ما در سال گذشته هم 68 میلیارد تخصیص نیافته است و توانستیم فوق‌العاده ارزی معلمان را تا شش ماه پرداخت کردیم.»

80 مدرسه زیر 40 دانش‌آموز با یک نیروی اعزامی اداره می‌شود

کریمی درباره کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور گفت: «در مدرسه‌ای که 12 دانش‌آموز دارد، انتظار وجود معلم برای همه رشته‌ها امکان‌پذیر نیست. 80 مدرسه زیر 40 دانش‌آموز با یک نیروی اعزامی اداره و کلاس به صورت چندپایه تدریس می‌شود. در حال آماده‌سازی و ارتقای آموزش آنلاین به‌ویژه برای مقاطع بالاتر هستیم. اما برای دوره ابتدایی تاکید ما حضور معلم در کلاس درس است.»

او در پاسخ به اینکه آیا همه کشورهای جهان مدارسی به این سبک در نقاط دیگر دنیا دارند گفت: «انگستان 300 هزار، فرانسه 200 هزار، آمریکا 400 هزار دانش‌آموز خارجی دارد. هند و پاکستان تمرکزشان در 5،6 کشور برای آموزش به زبان خودشان بالاست. اما هیچ کجا به اندازه ما تاکید وجود ندارد که حتما مدرسه داشته باشیم.»

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: «نظام مدارس بین‌الملل را نوشتیم که به شورای عالی آموزش و پرورش ببریم. مدارسی را به زبان انگیسی و عربی دایر می‌کنیم و اینگونه می‌توان دانش‌آموز بیشتری هم گرفت.»

کریمی با تاکید بر اینکه مدارس تعطیل نمی‌شوند گفت: «امروز دچار چالشی شدیم که می‌تواند فرصتی هم باشد. ایران با توجه به ارزش‌هایی که دارد باید مدارسش در خارج از کشور گسترش یابد. اگر نظام مدارس بین‌الملل ما 10 سال پیش آماده و اجرا شده بود امروز تعداد دانش‌آموزان ما بسیار بیشتر از اینها بود.»

کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور

او درباره کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور نیز گفت: «در مدارس زیر 40 نفر امکان کیفیت‌بخشی به آن معنا وجود ندارد. اگر بتوانیم زودتر نظام آموزش بین‌الملل را ایجاد کنیم استقبال از مدارس بیشتر می‌شود. ما از قبل از شروع بحران ارزی کارهایی را شروع کردیم. 650 معلم با حقوق ارزی داشتیم که در حال کاهش در هرسال است. مهر آینده به 150 نفر می‌رسد تا این پول اثربخش‌تر هزینه شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار