شناسایی بیش از 2 میلیون خانوار روستایی و عشایر فاقد بیمه

تهران (پانا) - به گفته‌ مدیرعامل صندوق بیمه‌ اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بیش از ۲ میلیون و ۲۰ هزار خانوار در مناطق روستایی و عشایری شناسایی شده‌اند که فاقد هرگونه بیمه هستند.

کد مطلب: ۹۰۸۳۹۶
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی بیش از 2 میلیون خانوار روستایی و عشایر فاقد بیمه

به گزارش روابط عمومی وزارت تعاون،کار، و رفاه اجتماعی ، محمدرضا واعظ مهدوی در دیدار با سعید جعفری، مدیرعامل بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با بیان این مطلب افزود: این خانوارها به شدت آسیب‌پذیر هستند و در نظر داریم در سال ۹۸ آن‌ها را بیمه کنیم که این خود می‌تواند بهانه‌ی همکاری با بیمه‌ی ‌برکت وابسته به بنیاد برکت باشد.
وی با تأکید بر این‌که اهداف ما در صندوق بیمه‌ی اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر هم‌سو و مشترک با بنیاد برکت است، تصریح کرد: فعالیت‌های مثبت و مؤثری توسط بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مناطق روستایی انجام شده است. طبق برآورد ما ۴۹ نهاد و دستگاه در روستاها فعال هستند که تعامل، هم‌افزایی و تبادل اطلاعات میان آن‌ها می‌تواند باعث بهره‌وری بیش‌تر شده و در نهایت جوامع روستایی را توانمند کند.
واعظ مهدوی با اشاره به این مطلب که مطالعات ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که درآمد روستاییان به‌طور میانگین نصف درآمد شهرنشینان است، خاطرنشان کرد: البته در خود درآمد روستاییان هم اختلاف زیاد است. برای مثال، ۸۰ درصد جمعیت روستایی استان سیستان و بلوچستان جزو ۲ دهک پایین درآمدی کشور هستند. همه‌ی این‌ها نشان می‌دهد که هم‌افزایی‌ نهادهای خدمت‌رسان در روستاها باید بیش از پیش گسترش یابد.
وی تصریح کرد: بنیاد برکت و صندوق بیمه‌ی اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به‌طور ویژه بر بیمه‌ی مناطق روستایی تمرکز کرده‌اند و باید چتر بیمه‌های اجتماعی را بر سر روستاییان گسترش دهیم. دولت دو سوم سهم کارفرما را در فرآیند بیمه از طریق صندوق بیمه‌ی اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تقبل کرده است. امروزه قراردادهایی را با مجموعه‌هایی مانند اتحادیه‌های صنفی منعقد کرده‌ایم تا کسانی که از اشتغال روستایی برخوردار می‌شوند، بیمه‌شان هم تأمین شود.
واعظ مهدوی اظهار کرد: در حال حاضر یک‌صد هزار بازنشسته در صندوق بیمه‌ کشاورزی داریم و ۲ میلیون سرپرست خانوار هم بیمه‌شده‌ی ما هستند.
مدیرعامل صندوق بیمه‌ی اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در پایان از تنظیم تفاهم‌نامه‌ی همکاری با بنیاد برکت خبر داد و افزود: بنیاد برکت و صندوق بیمه‌ی اجتماعی می‌توانند در حوزه‌هایی هم‌چون بیمه‌ی محصولات کشاورزی و بیمه‌ی سرمایه‌گذاری همکاری مستمر و سازنده داشته باشند.
مدیرعامل بنیاد برکت هم در این دیدار با اشاره به این‌که همه‌ی فعالیت‌های این بنیاد در راستای هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شود، بر همکاری‌های سازنده‌ی بیش‌تر با صندوق بیمه‌ی اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تأکید کرد.
سعید جعفری در تشریح فعالیت‌ها و عملکرد بنیاد برکتِ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گفت: بنیاد دو کار عمده انجام می‌دهد: اول، فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی که شاید شاخص‌ترین‌شان مدرسه‌سازی باشد. بنیاد در این راستا ۴۴ هزار پروژه را عملیاتی کرده و یا در دست احداث دارد. دوم، اشتغال‌زایی و کارآفرینی که ۸۰ درصد توان و امکانات بنیاد بر این مهم متمرکز است.
وی مدل تسهیلات‌محور طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت را نتیجه‌ی انعقاد تفاهم‌نامه با نهاد ریاست‌جمهوری دانست و تصریح کرد: ۱۵۰۰ طرح اشتغال‌زایی شکل گرفته در قالب این مدل، عمدتاً در مناطق روستایی و دورافتاده احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است.
مدیرعامل بنیاد برکت با ابزار تمایل برای همکاری‌های هر چه بیش‌تر با صندوق بیمه‌ی اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به‌خصوص در بحث بیمه گفت: امیدواریم با توسعه‌ی فعالیت‌ها و افزایش فعالیت‌ها، بیمه‌ی برکت بتواند به روستاییان خدمات بیش‌تری ارایه دهد.
جعفری ادامه داد: بیمه‌ی برکت در سال گذشته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه‌ی حوادث قرار داده بود که امیدواریم در سال جدید به ۱۱ میلیون نفر برسد. روستاییان از اقشار آسیب‌پذیر هستند و در بودجه‌ی بنیاد برکت در سال ۹۸ توجه ویژه‌ای به مبحث بیمه شده است.
مدیرعامل بیمه‌ی برکت وابسته به بنیاد برکت نیز در این جلسه با تأکید بر این‌که زمینه‌های متعددی برای همکاری میان این بیمه و صندوق بیمه‌ی اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر وجود دارد، عنوان کرد: در سال گذشته منازل روستایی ۶ استان کشور تحت پوشش بیمه‌ی حوادث قرار گرفته‌اند که امیدواریم در سال ۹۸، حداقل ۵۰ درصد از خانه‌های روستایی کشور را بیمه کنیم. احمد طالبی ادامه داد: بیمه‌ی برکت در حوزه‌ی بیمه‌ی محصولات کشاورزی، باغداری و طیور شروع به فعالیت کرده است. البته فرآیند سنگینی است، چراکه علی‌رغم گسترده بودن، تا به امروز شرکت‌های بیمه در آن ورود نکرده‌اند.
او ادامه داد: صندوق بیمه‌ی اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۱۸۰۰ کارگزار در سراسر کشور دارد که امیدواریم با همکاری‌های بیش‌تر بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار