در دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه؛

ظریف: به آمریکا اجازه نمی‌دهیم تجارت ما را با سایر کشورها زیر سوال ببرد‌

تهران (پانا)  - وزیران امور خارجه ایران و ترکیه پس از دو دور برگزاری نشست مشترک با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج گفت‌وگوهای خود پرداختند.

کد مطلب: ۹۰۸۳۸۳
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: به آمریکا اجازه نمی‌دهیم تجارت ما را با سایر کشورها زیر سوال ببرد‌

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت: «دولت آمریکا در مسأله فلسطین و برجام قواعد بین‌المللی را نادیده گرفته است.»

او افزود: «از رویکرد ترکیه در قبال تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و واکنش آنکارا به قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی آمریکا تشکر می‌کنم. ما نیز همانند ترکیه معتقدیم که قوانین و حقوق بین‌المللی باید در همه امور رعایت شود.»

ظریف ادامه داد: «اطلاعاتی در خصوص دیدارهایم در سوریه و مقامات این کشور به آقای چاووش‌اوغلو انتقال دادم. این اطلاعات و موارد را به آقای اردوغان نیز منتقل خواهم کرد.»

او در خصوص تحولات اخیر در آفریقا نیز با مقامات ترکیه بحث می‌کنیم و به گفتگوهای‌مان ادامه خواهیم داد.

ظریف بیان کرد: «همراه دوستان‌مان در ترکیه و روسیه برای گسترش صلح و ثبات در سوریه را ادامه تلاش خواهیم کرد، این تلاش با تشکیل کمیته قانون اساسی و حمایت از روند صلح ادامه خواهد یافت.»

او تصریح کرد: «همکاری‌های ایران با ترکیه در زمینه‌های مختلف ادامه دارد، امروز در خصوص همکاری‌های دو جانبه و ارتقای آن به تبادل نظر پرداختیم. هر چند با هدف 30 میلیارد دلار فاصله داریم ولی تلاش‌ها همچنان ادامه دارد. همچنین درخصوص ایجاد مکانیزم‌های جدید و مختلف برای رفع تحریم‌های آمریکا و گسترش تجارت بین دو کشور رایزنی کردیم‌.»

ظریف ادامه داد: «در مورد حل بحران سیاسی سوریه گفت‌وگوی طولانی با اسد داشتم. گزارشی از این گفت‌وگو را به آقای اردوغان منتقل می‌کنم. ما دوست داریم که تمامی کشورهای منطقه روابط خوب و رو به جلو داشته باشند.»

وزیر امور خارجه اظهار کرد: «امیدواریم که در زمینه شورای کمیته قانون اساسی سوریه دو مورد حل و فصل بشود. نخست ترکیب این کمیته و دوم اصول کلی حاکم بر کار کمیسیون است. البته جزئیات آن باید توسط مردم سوریه مشخص شود.»

او ادامه داد: «در رابطه با تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه ما به همراه روسیه و ترکیه گفت‌وگوهای سازنده‌ای داشته‌ایم و گفت‌وگوهای خوبی نیز با سازمان ملل داشته‌ایم. طرف سوریه نیز گفت‌وگوی خوبی با نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور این کشور داشته است‌.»

او ادامه داد: «جلسه آینده روند آستانه در شهر نورسلطان در قزاقستان برگزار خواهد شد و ما امیدواریم که با همکاری دوستان ترک، روس و سازمان ملل و همچنین مشارکت طرف‌های سوری این روند را یک مرحله دیگر جلوتر ببریم.»

ظریف گفت: « تحریم‌های آمریکا علیه ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است‌، راه‌های فراوانی برای ادامه همکاری‌های‌مان با دیگر کشورها وجود دارد و مکانیزم اینستکس یکی از این راه‌ها است.»

او ادامه داد: «به آمریکا اجازه نمی‌دهیم تجارت ما را با سایر کشورها زیر سوال ببرد‌، کل جهان مخالف اقدامات غیر قانونی آمریکا است. این اقدامات مخالف قطعنامه‌های شورای امنیت است و حتما باید جلوی این اقدامات بایستیم.»

ظریف گفت: «شاید برای خیلی‌ها جالب توجه باشد که در سال گذشته روابط اقتصادی ایران با بسیاری از کشورها کاهش پیدا کرده است اما آمریکایی‌ها همچنان به فروششان به ایران ادامه داده‌اند. این نشان‌دهنده سیاست منافقانه آمریکا است. ما مشکلی برای تجارت با کشورها نداریم اما به آمریکا هم اجازه نمی‌دهیم که تجارت ما را با سایر کشورها زیر سوال ببرد.»

قرار گرفتن نیروهای مسلح یک کشور در لیست تروریستی موجب هرج‌ و مرج می‌شود

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «آنکارا مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران بوده و مجازات مردم این کشور از طریق تحریم غیر قابل قبول است. این را در تمامی دیدارهایمان با مقامات آمریکا اعلام می‌کنیم.»

چاووش اوغلو در خصوص تلاش مقامات ترکیه برای وضع معافیت ترکیه در مراودات با ایران افزود‌‌: «در سطوح مختلف این موضوع را به مقامات ذی‌ربط در آمریکا اعلام کرده‌اند. به تلاش‌های خود برای دستیابی به حجم تجاری 30 میلیارد دلاری با ایران ادامه می‌دهیم. در این زمینه موضوع تشکیل مکانیزم‌های جدید در کنار سازوکارهای موجود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

او درباره درج نام سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریستی آمریکا افزود: «در روابط بین‌الملل دوستی و دشمنی مطلق وجود ندارد. اگر در دوره افول روابط، نیروهای مسلح یک کشور در لیست تروریستی قرار گیرد، موجب هرج‌ و مرج می‌شود.»

اوغلو بیان کرد: «ما برای مقابله با تمامی گروه‌های تروریستی پ.ک.ک، پ.ی.د، ی.پ.گ، گولن و سایر گروه‌های دیگر تاکید می‌کنیم. همکاری و همبستگی دو‌جانبه برای مبارزه با این گروه‌های تروریستی بسیار مهم است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار