استقبال مردم اردبیل از پیاده‌راه عالی قاپو

اردبیل (پانا) - ایجاد پیاده‌راه در جوار بقعه تاریخی شیخ صفی‌الدین در اردبیل ، فضایی برای فراغت و آرامش مردم اردبیل و گردشگران فراهم کرده و رضایت عمومی را به همراه داشته است.

کد مطلب: ۹۰۸۲۹۰
لینک کوتاه کپی شد
استقبال مردم اردبیل از پیاده‌راه عالی قاپو

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان یکی از آثار شاخص تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است . این بنا که در هسته مرکزی شهر اردبیل خودنمایی می کند ، میراث ماندگاری از عصر تیموری و صفوی است. گنبد الله الله این بقعه به دلیل اهمیت فوق العاده به عنوان نماد استان اردبیل شناخته شده است .
مهرداد جلیلی کیا پژوهشگر تاریخ اردبیل درباره اهمیت بقعه شیخ صفی الدین می گوید: مجموعه تاریخی جهانی بقعه شیخ صفی الدین علاوه بر مقبره شیخ صفی‌الدین ، آرامگاه شاه اسماعیل موسس سلسه صفویه و همسر او و برخی از مشایخ و صاحب‌منصبان دوران صفوی است و مجموعه های چینی خانه ، قندیل خانه ، مسجد جنت سرا و مزار شهدای جنگ چالدران از دیگر آثار ارزشمند این مجموعه به شمار می رود .
او با بیان اینکه سلسله صفویه نقش تاریخ سازی در رسمی کردن مذهب شیعه و یکپارچه سازی مجدد ایران در دوران پس از اسلام ایفا کرده است یادآور می شود: بازدید از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان نیای بزرگ دودمان سلسله صفویه، ارزش و اهمیتی فراتر از آشنایی با تاریخ یک منطقه دارد و به علاوه از بناهای مقدس علویان جهان به شمار می رود .
بهسازی فضاهای اطراف این مجموعه و افزایش جذابیت فضاهای شهری اطراف آن ، همواره یکی از آرزوهای دوستداران پیشرفت و توسعه اردبیل بوده است تا به مانند مجموعه عالی قاپو و میدان نقش جهان اصفهان ، شهر اردبیل نیز فضایی مشابه با ویژگی های متفاوت بومی خود داشته باشد. با ثبت جهانی این مجموعه در سالهای اخیر، تلاشها برای حفاظت از این اثر و ساماندهی محوطه اطراف آن بیشتر شد .
اخیرا ضلع غربی بقعه شیخ صفی در اردبیل حدفاصل میدان عالی قاپو تا خیابان اسماعیل بیگ به پیاده راه تبدیل شده است. این پیاده راه در بین عامه مردم به پیاده راه عالی قاپو شهرت یافته است. مردم می گویند با ایجاد این پیاده راه ، فضای زیبا و دلنشینی برای پیاده روی در هسته مرکزی شهر اردبیل ایجاد شده است .

احسان کمال وند جوان اردبیلی الاصلی که در صنایع نفتی استان خوزستان مشغول به کار است می گوید: پس از ماهها دوری از زادگاهم ، چند نفر از همکاران خود را برای گردش به شهر اردبیل آورده ام . آنقدر در مشگین شهر سرعین بهشان خوش گذشته که آرزو می کنند در تابستان هم دوباره به اردبیل برگردند. به ویژه از شورابیل و محوطه بقعه شیخ صفی هم خیلی خوششان آمده است ...
یک گردشگر مسن اسپانیایی هم که سخنانش توسط راهنمای گردشگری ترجمه می شود می گوید: ایجاد چنین فضاهایی در هر جای دنیا محیط بی نظیر و خوبی فراهم می کند. در شهرهایی از ایران که تاکنون گشته ام چنین پیاده راههایی را کم دیدم. خیلی خوشحالم که چنین محیط زیبا و توام با آرامشی در شهر اردبیل در حال ایجاد شدن است .

شهردار اردبیل با بیان اینکه یک اثر جهانی در جوار خیابان عالی قاپو واقع شده است می گوید: بنابراین اصولی نبود که این خیابان به عنوان یک خیابان عادی طراحی شود زیرا اینجا بازدید کنندگان خارجی و بین المللی دارد .
لطف اللهیان با بیان اینکه نحوه طراحی فضای شهری و دعوت کنندگی محیطی برای جذب گردشگران موثر استمی افزاید: ایجاد پیاده راهها در اطراف بقعه شیخ صفی می تواند بازدید ها را از این بنای تاریخی افزایش دهد و به معرفی هر چه بهتر عناصر این اثر جهانی کمک کند. بنابراین از آنجا که گردشگری ، به عنوان پایه توسعه استان تعریف شده است ، تلاش کرده ایم پیاده راهها را در جوار بقعه شیخ صفی طراحی و اجرا کنیم .
رحیم فروتنی کارشناس شهرسازی می گوید در فضاهای پرترافیک شهری ، درک افراد پیاده از محیط به دلیل درگیری بخشی از حواس با سر و صدا و تردد مکرر خودروها مخدوش می شود و چهره واقعی شهر پشت چهره ماشینی آن پنهان می ماند . بنابراین پیاده راهها کمک می کنند تا حواس مردم به عناصر شهری و اجتماعی بیشتر متمرکز شود .
محمد مسعود استاد شهرسازی و مدرس دانشگاه می گوید ایجاد و توسعه پیاده راهها باعث افزایش تعاملات مردم می شود و سطح سرمایه اجتماعی را افزایش می دهد .
او تصریح می کند: یکی از عواملی که باعث افزایش سطح تعاملات می شود ، پیاده راهها هستند. زیرا زمینه گفتگو ، همفکری و آشنایی شهروندان را فراهم می آورند. و این تعاملات مهمترین موتور محرکه برای تقویت سرمایه اجتماعی است .

علی حجت پور کارمند بازنشسته می گوید: این پیاده راه فرصتی ایجاد کرده تا مردم اردبیل بدون دغدغه تردد موتور و خودرو با خانواده خود ساعتی با آرامش قدم بزنند. همچنین باعث شده است گردشگران و بازدید کنندگان در فضایی آرام و دور از هیاهوی معمول شهر از این مجموعه جهانی بازدید کنند .
او می افزاید: امیدوارم معابر محیط اطراف بقعه شیخ صفی را با این سبک توسعه بدهند البته به شرطی که شهرداری مسیرهای جایگزین برای تردد خودروها و حل مشکل ترافیکی پیش بینی کند .
احمد عزیزی یکی از فروشندگان حلوای سنتی اردبیل در خیابان شیخ صفی می گوید برغم نگرانی های اولیه کسبه از تبعات منفی اجرای طرح پیاده راه بر کسب و کارشان ، در مدت کوتاهی که از افتتاح این پروژه گذشته ، فروش اغلب مغازه داران بهتر شده است .
راننده جوان یک کالسکه پدالی که در پیاده راه عالی قاپو به مردم خدمترسانی می کند می گوید اغلب مردم اردبیل از بابت ایجاد پیاده راه در این مسیر راضی هستند و خود من هم سعی می کنم به سالمندان در ارائه خدمات اولویت بدهم .
اگر چه ایجاد اولین پیاده راه اردبیل در جوار بقعه شیخ صفی رضایت خاطر مردم را به همراه داشته است ، اما بازگشایی معابر اطراف برای تردد بهتر خودروها و ایجاد پارکینگ های لازم ارزش این پروژه شهری را چند برابر خواهد کرد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار