مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان: شورای آموزش و پرورش، نمادی از تعامل، همدلی و مشارکت در خانواده بزرگ تعلیم و تربیت است

سقز(پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در سقز شورای آموزش و پرورش را نمادی از تعامل، همدلی و مشارکت در خانواده بزرگ تعلیم و تربیت دانست.

کد مطلب: ۹۰۸۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان:  شورای آموزش و پرورش، نمادی از تعامل، همدلی و مشارکت در خانواده بزرگ تعلیم و تربیت است

رشید قربانی مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در اولین نشست شورای آموزش و پرورش شهرستان سقز در سال 98 گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی، مهم‌ترین رکن توسعه همه جانبه جامعه است و معلمین در این مسیر نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی از شهرستان سقز به عنوان دارنده جایگاه ویژه در مسائل مختلف استانی با استفاده از تیم مدیریتی ویژه و آگاه نام برد و افزود: شورای آموزش و پرورش شهرستان بر اساس عملکرد و مصوبات و خروجی نشست ها و با پیگیری ها و دلسوزی های فرماندار ، امام جمعه ، مدیریت آموزش و پرورش و سایر اعضای شورا، از عملکرد شایسته ای برخوردار است.

قربانی با بیان این که خوشبختانه آموزش و پرورش شهرستان سقز در سال 97 موفق شد رتبه دوم استانی را در شورای آموزش و پرورش استان کسب کند، کسب این موفقیت را نشان از نقاط قوت و ظرفیت ها و کارشناسی های مجدّانه عنوان کرد و گفت: شورای آموزش و پرورش، نمادی از تعامل، همدلی و مشارکت در خانواده بزرگ تعلیم و تربیت است و تلاش در توسعه این شورا با عنایت به ظرفیت های بی چون و چرا و استفاده از خرد اعضای فرهیخته شورای آموزش و پرورش باید پیوسته تداوم یابد.

وی با بیان اینکه کمک و همیاری به آموزش و پرورش تنها مختص به مسائل مالی نیست، افزود: تعلیم وتربیت مسئله ای بسیار ظریف و حساس است که باید همه دستگاه ها و مردم به آموزش و پرورش در راستای تحقق عالیه تعلیم و تربیت کمک نمایند.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان شورای آموزش و پرورش را مهم ترین حلقه اتصال بین بخش های اجتماعی و اداری و مدارس دانست و افزود: افزایش مشارکت و اثربخشی همگانی بویژه در میان اعضای خانواده و تعالی نظام تعلیم و تربیت رسمی، اصلی ترین نقش های اعضای شوراهای آموزش و پرورش است.

قربانی با این توضیح که عدم توازن رشته ای بزرگترین چالش آموزش و پرورش است؛ عملکرد شهرستان سقز را در مقایسه با سنوات قبل، قابل قبول اعلام کرد و افزود: هر چند تا جایگاه آرمانی و امیدوار کننده در حوزه توازن رشته ای هنوز فاصله داریم ، ولی با اقدامات و کار کارشناسی و اقدامات زیربنایی در این زمینه، تلاش همکاران در ایجاد توازن رشته ای و تمرکززدایی از رشته های تحصیلی مانند علوم تجربی و رو آوردن دانش آموزان به رشته های ریاضی، انسانی و فنی و حرفه ای جای تقدیر دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان به مسئله آسیب های اجتماعی بویژه به مسائل مرتبط با آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: شهرستان سقز به نسبت توزیع جمعیتی وضعیتی مناسب دارد که نشان از فرهنگ خوب و غنی شهرستان دارد.

وی با بیان اینکه پوشش تحصیلی جزو رسالت های آموزش و پرورش است، اظهار داشت: دغدغه بسیار مهم ما در حوزه پوشش تحصیلی این است که احدی به خاطر مسائل مادی و دوری راه و مشکلات فرهنگی و اجتماعی، از پوشش تحصیلی خارج نشود.

رشید قربانی با اشاره به این که پوشش تحصیلی پیش دبستانی جزو برنامه های دولت نیست اما خود مردم از آن حمایت می کنند، افزود: جذب نوآموزان پیش دبستانی در کل استان با پوشش 91 درصدی رتبه دوم کشور را داراست که جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: در پوشش مقطع ابتدایی جزو 5 استان برتر کشور هستیم و کردستان در مقطع متوسطه اول منطبق با میانگین کشور است اما متأسفانه در حوزه متوسطه دوم علیرغم این که پوشش متوسطه دوم پسران با میانگین کشوری برابر است اما به علت مسائل فرهنگی بویژه در روستاها با پوشش ضعیف دانش آموزان دختر مواجه هستیم که نیاز به حمایت تمامی مسئولین محلی و تغییر بینش اولیای این دانش آموزان برای بهره مندی این بخش از جمعیت دانش آموزی از تحصیلات بیش از همیشه لازم است.

قربانی برنامه های مناسب در سطح مدارس در حوزه سلامت را خوب و ضروری ارزیابی کرد و افزود: در مبحث آسیب های اجتماعی و شیوع بسیاری از این آسیب ها در سطح کشور، باید به برنامه های جامع مرتبط با ورزش، سلامت و بهداشت روانی بیشتر رسیدگی شود.

وی با بیان این که در مجموع کل فضاهای آموزشی، 30 درصد فضاها غیر استاندارد است؛ افزود: خوشبختانه امسال اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش کردستان 3 برابر عنوان شده است و تلاش می کنیم که با اختصاص این اعتبارات، بسیاری از مشکلات آموزشی و کمبود فضا و تجهیزات مدارس برطرف شود.

قربانی با بیان این که تا 3 سال آینده، زمینه برای ورود نیروهای جدید به آموزش و پرورش وجود دارد گفت: در بخش کمبود نیروی انسانی که چاره اندیشی برای جبران آن در اکثریت موارد جزو اختیارات ملی است، شهرستان سقز بعد از بانه از شرایط مناسبی برخوردار نیست و با افزایش تراکم کلاسی وضعیت بدتر شده است اما امسال علاوه بر دانشگاه فرهنگیان، با مهیا شدن شرایط مجوز بکارگیری افرادی که دارای شرایط حق التدریسی هستند، امیدواریم بخش عظیمی از کمبودهای آشکار نیروی انسانی رفع شود.

وی با گرامیداشت هفته معلم خاطرنشان کرد: در بحث بزرگداشت مقام معلم لازم است که از اقدامات کلیشه ای اجتناب شود و می توان از تمامی مسئولین شهرستان برای سرکشی و بازدید از مدارس و حضور در مدارس برای تقدیر از معلمان دعوت کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان در پایان سخنان خود با بیان اینکه اولیاء دانش آموزان، انتظار تربیت خاص و آموزش تمام و کمال در مدارس دارند، تصریح کرد: مهم ترین چیزی که در اولویت انتظارات اولیاء قرار دارد، بحث تأمین سلامت دانش آموزان است که لازم است بیشتر به این مسأله دقت و توجه شود و این بحث تمامی جوانب امنیتی همانند فضاهای غیر استاندارد و مراقبت های بهداشتی و آسیب های اجتماعی را در برمی گیرد و لازم است در شرایط کمبود فضای آموزشی با دو شیفته کردن مدارس، هم کمبود فضای آموزشی جبران شود و هم استفاده از بسیاری از فضاهای آموزشی نامناسب و غیر استاندارد، تا ترمیم و بازسازی و مقاوم سازی کامل آنها متوقف گردد تا خدای ناکرده مشکلات و تبعات جبران ناپذیر آن را شاهد نباشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار