صلح؛ از دمشق تا آنکارا

ظریف: علاقه‌مندیم مشکلات سوریه از طریق گفت‌وگو بین کشورهای منطقه حل شود

تهران (پانا) - محمد جواد ظریف که روز کاری پرمشغله و متفاوت خود را در دمشق، با قدم زدن در بازار تا استقبال و بدرقه بشار اسد از او در کاخ ریاست جمهوری آغاز کرده بود در آنکارا به پایان رساند.

کد مطلب: ۹۰۸۲۰۵
لینک کوتاه کپی شد
صلح؛ از دمشق تا آنکارا

وزیر امور خارجه دیشب وارد آنکارا شد تا امروز دور تازه‌ای از مذاکرات را با یکی دیگر از همسایگان استراتژیک ایران آغاز کند.

وزارت امور خارجه ترکیه پیش از آغاز این سفر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «در جریان بازدید (ظریف) از ترکیه، درباره همه موضوعات دوجانبه گفت‌وگو خواهد شد و همچنین موضوع‌های منطقه‌ای بررسی می‌شود و درباره مسائل مهم بین‌المللی نیز تبادل نظر خواهد شد.»

به گزارش ایرنا،‌ ظریف در هنگام ورود به ترکیه در جمع خبرنگاران گفت: «در دمشق دیدارهای بسیار خوبی داشتیم، مخصوصا دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بسیار مفید بود و بحث‌های خوبی درباره گفت‌وگوهای آستانه و همکاری‌های دو کشور صورت گرفت‌.»

وزیر امور خارجه ایران گفت که موضوع همکاری‌های دوجانبه مخصوصا نتایج سفر اسد به تهران و نتایج سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری به سوریه و توافق‌های حاصل شده و چگونگی عملیاتی کردن این توافق‌ها نیز از دیگر موضوعات پیگیری شده در این سفر بود.

او ادامه داد: «همچنین درباره جلسه آینده روند آستانه و همکاری‌هایی که در چارچوب سازمان ملل برای یافتن راه حل سیاسی برای سوریه است، هماهنگی های خوبی صورت گرفت.»

ظریف گفت: «در مورد وضعیت در شرق فرات و ادلب که هر دو نگران‌کننده است و ضرورت خارج کردن نیروهای بیگانه از سوریه و پایان دادن حضور تروریست‌ها در سوریه نیز گفت‌وگوی خوبی داشتیم. »

او در ادامه افزود: «همچنین در سفر به ترکیه نیز درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو خواهیم کرد، به خصوص درباره سوریه و مسائل شمال آفریقا صحبت می‌کنیم. همچنین درباره روابط دوجانبه نیز که پیشتر با ترکیه از جمله در سفر حسین روحانی رئیس جمهوری به این کشور گفت‌وگوهای بسیار خوبی داشتیم و نیز سفرهای دیگری را هم در برنامه داریم.»

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: «این دومین سفر من در فروردین به ترکیه است که سفر اول برای شرکت در اجلاس اضطراری مقابله با اسلام‌ستیزی سازمان همکاری اسلامی در استانبول بود و در این سفر هم با مقام‌های ترکیه درباره مسائل دوجانبه به خصوص تحولات منطقه گفت‌وگو خواهم کرد.»

ظریف در ادامه درباره اینکه آیا بین دو سفر به دمشق و آنکارا ارتباطی وجود دارد؟، گفت: «علاقه‌مندیم مشکلات سوریه از طریق گفت‌وگو به خصوص از طریق گفت‌وگو بین کشورهای منطقه حل شود، ولی این دو سفر به خاطر نیاز به این زمان‌بندی اینگونه انجام شد و امیدواریم بتو‌انیم به رفع مشکلات در منطقه کمک کنیم. »

او خبر داد در سفرش به ترکیه درباره پرونده‌های دوجانبه بحث خواهد شد و افزود: «دو وزیر خارجه مسئول پیگیری همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه، همکاری‌های سیاسی و تصمیماتی که در جلسات کمیسیون عالی روابط دوجانبه در سطح روسای جمهوری اتخاذ می‌شود هستند و لذا در این سفر در این باره نیز گفت وگو خواهد شد.»

در حالی که رسانه‌های جهان سفر وزیر امور خارجه به سوریه را اغلب با سر تیتر استحکام روابط بین تهران و دمشق و تأکید ظریف بر همراهی ایران با ملت سوریه پوشش داده‌اند، به نظر می‌رسد سفر ظریف از آنکارا به دمشق پیام تازه‌ای برای جهان باشد.

وزیر امور خارجه که به دلایلی که «برخی ناهماهنگی‌ها» خوانده شد در دیدار اسد با مقام‌های ایرانی حضور نداشت به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری سوریه به این کشور سفر کرد. اسد بر خلاف عرف دیپلماتیک، به استقبال ظریف رفت و او را بدرقه کرد: پیامی از صلح میان تهران و دمشق.

اما امروز وزیر امور خارجه با پیام روشنی از مذاکره در آنکارا است. روند مذاکرات صلح در سوریه با حضور آنکارا، دمشق و مسکو تا کنون تنها روند نتیجه‌بخش در سوریه بوده است و وزارت خارجه قزاقستان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده است که شهر نور‌سلطان پایتخت این کشور (آستانه پیشین) هفته آتی 26-25 آوریل (6-5 اردیبهشت) میزبان نشست مذاکرات بین‌المللی سوریه خواهد بود.

به این ترتیب احتمالا در روزهای آینده بعد از سفر دو روزه وزیر امور خارجه به ترکیه و سوریه توافق‌های تازه‌ای در راه است و روند صلح در سوریه در مسیری جدید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار