نرگس عزیزی*

لطفا بدون اجازه عکس نگیرید!

یک روان شناس از اهمیت فرهنگ سازی درباره انتشار تصاویر کودکان می گوید

 همیشه و بعد از هر حادثه و افتادن اتفاقی ناگوار، شاهد این هستیم که عکس‌هایی از آن اتفاق منتشر می‌شود که بعضی‌هایشان واقعا ناراحت کننده است. معمولا در این بین، عکس‌هایی از کودکان هم منتشر می‌شود که مورد اعتراض کارشناسان قرار می‌گیرد.

کد مطلب: ۹۰۷۹۹۹
لینک کوتاه کپی شد

همیشه و بعد از هر حادثه و افتادن اتفاقی ناگوار، شاهد این هستیم که عکس‌هایی از آن اتفاق منتشر می‌شود که بعضی‌هایشان واقعا ناراحت کننده است. معمولا در این بین، عکس‌هایی از کودکان هم منتشر می‌شود که مورد اعتراض کارشناسان قرار می‌گیرد. حالا و این روزها، عکس‌هایی از کودکان مناطق سیل‌زده منتشر می‌شود که با سختی‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر یادتان باشد، اواخر سال گذشته و بعد از برنامه جنجالی فرمول یک و مصاحبه «علی ضیا» با خانواده‌ای که زن و شوهر در آن 27 بار دادخواست طلاق داده بودند، آن‌جا هم بسیاری از رسانه‌ها به درستی به انتقاد از حضور کودکان این خانواده در آن برنامه پرداختند اما واقعیت این است که در کشور ما نه تنها صدا و سیما که متاسفانه بسیاری از افراد و مجموعه‌ها، توجه زیادی به حفظ حریم خصوصی کودکان ندارند. در این مطلب نگاهی داریم به نکاتی که لازم است مجموعه‌ها و افراد مختلف در زمان انتشار تصویر کودکان مد نظر داشته باشند.

مدارس و مراکز آموزشی

متاسفانه هنوز این فرهنگ در کشور ما جا نیفتاده که معلمان، مدارس و مراکز آموزشی پیش از عکاسی از کودکان، باید موضوع را با والدین آن‌ها در میان بگذارند یا از دانش‌آموزان دبیرستانی اجازه بگیرند. درست آن است که این مراکز ابتدای سال تحصیلی از والدین در این باره اجازه بگیرند و به آن‌ها اطلاع دهند که این عکس‌ها در چه فضاهایی ممکن است استفاده شوند؛ استفاده محدود از نسخه چاپ شده یا دیجیتال در مدارک مدرسه، استفاده در سایت مرکز و در نهایت استفاده در صفحه مدرسه در شبکه‌های اجتماعی از گزینه‌هایی است که در این موارد مطرح است. والدین باید اجازه داشته باشند با بخشی از این گزینه‌ها یا تمامی آن‌ها بدون هیچ بازخواستی مخالفت کنند.

خیریه‌ها و افراد نیکوکار

خیریه‌ها و افراد نیکوکار گروه دومی هستند که لازم است برای کسب اجازه از والدین در این زمینه اهتمام بیشتری نشان دهند. با توجه به این که افراد مراجعه کننده به خیریه‌ها در موضع ضعیف‌تر قرار دارند، ممکن است به امید دریافت کمک هر چه سریع‌تر با هر درخواستی موافقت کنند. با توجه به این نکته، اهمیت توجه به کرامت و شخصیت افراد نیازمند و به ویژه کودکان در این شرایط از سوی خیریه‌ها اهمیت دو چندانی دارد و لازم است آن‌ها از انتشار تصاویر تارنشده کودکان تا حد امکان خودداری کنند.

دوستان و آشنایان

یادتان باشد صرف نزدیکی به افراد یا نسبت خویشاوندی نمی‌تواند مجوز اخلاقی در اختیار شما قرار دهد که درباره اشتراک گذاشتن تصاویر فرزندان دیگران بدون اجازه والدین آن‌ها تصمیم بگیرید. اگر در مهمانی‌ها می‌خواهید از فرزندتان در کنار دوستانش عکس بگیرید، درست آن است که از مادر یا پدر دیگر بچه‌ها اجازه بگیرید. اگر تمایل به اشتراک گذاری عکس کودکان در فضای مجازی دارید، فراموش نکنید پیش از انجام آن، موضوع را به اطلاع دیگر والدین برسانید و در نهایت در زمان حضور در برنامه‌های مهدکودک و مدرسه فرزندتان و عکاسی از او، به حفظ حریم خصوصی دیگر بچه‌ها نیز توجه داشته باشید.

منبع: روزنامه خراسان

*کارشناس ارشد مشاوره

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار