انتقاد یک نماینده مجلس از حذف سهمیه زنان در لیست‌های انتخاباتی

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از حذف سهمیه‌های در نظرگرفته شده برای زنان در لیست‌های انتخاباتی انتقاد کرد.

کد مطلب: ۹۰۷۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد
انتقاد یک نماینده مجلس از حذف سهمیه زنان در لیست‌های انتخاباتی

سیده فاطمه حسینی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ،که از اصلی‌ترین دنبال‌کنندگان طرح اختصاص سهمیه به بانوان در لیست‌های انتخاباتی در قوه‌مقننه محسوب می‌شود، شب گذشته در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر از حذف این تبصره در کمیسیون شوراها و امورداخلی انتقاد کرد و از طرح دوباره آن در صحن علنی خبرداد.

او نوشت:

«کمیسیون شوراها در گزارش نهایى خود، به جای رفع ابهام تبصره مربوط به تکلیف احزاب برای اختصاص یک‌ششم فهرست انتخاباتی به زنان، به حذف آن راى داد، اما ما این پیشنهاد را فردا دوباره در صحن علنی مطرح می‌کنیم.

دلایل اصرار ما چیست؟

بر اساس آمارهای جهانی و مقایسه میزان حضور زنان در پالمان‌های کشورهای دنیا، وضعیت مشارکت سیاسی زنان ایرانی در سطح پارلمان مطلوب نیست.

جدیدترین گزارش اتحادیه بین المجالس جهانی IPU می‌گوید ایران از حیث حضور نمایندگان زن در مجلس در رتبه 180 دنیا از میان 191 رتبه قرار دارد.

جالبتر آنکه در منطقه هم کشورهای دیگر وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند؛

زنان در مجلس افغانستان %27.3، قزاقستان %27.1 ، عراق %25.2، امارات و پاکستان بیش از %20، در عربستان %19.9، قرقیزستان و تاجیکستان بیش از %19، ترکیه %17.4، و سوریه %13.2 کرسی‌های مجلس را دراختیار دارند.

تنها 13 کشور، در رتبه نازلتری نسبت به ایران قرار دارند؛ نیجریه، تایلند، سریلانکا، لبنان، مالدیو، کویت، هاییتی، جزایر سولومون، عمان و یمن.

این گزارش از تنزل رتبه ایران نسبت به گزارش پیشین IPU حکایت دارد زیرا سطح مشارکت سیاسی زنان در مجالس سایر کشورها روندی روبه‌رشد دارد.

‏گرچه زمینه‌سازی در حوزه فرهنگی در بلندمدت اثرگذار است اما یکی از راهکارهایی که می‌تواند در میان‌مدت در ارتقا مشارکت سیاسی زنان در جامعه اثرگذار باشد، زمینه‌سازی از طریق قانون است.

‏تلاش‌های نظارتی مجلس برای افزایش حضور زنان در سطوح بالای مدیریت دستگاه‌های اجرایی کشور نشان می‌دهد همچنان ۴۰درصد سرمایه انسانی دولت یعنی زنان حضور اندکی در مدیریت میانی و ارشد دستگاه‌های اجرایی دارند.

‏بر اساس آمارهای جهانی، امروز حدود 118 کشور از طریق قانون یا کرسی‌های رزرو شده برای زنان درنظر می‌گیرند یا برای زنان در فهرست احزاب درصد حداقلی تعیین می‌کنند.

‏در نتیجه‌ی اتخاذ این راهکار، میزان حضور و مشارکت زنان در عرصه‌های مدیریتی و سیاسی و اثرگذاری آنان طی دو دهه‌ی اخیر به نحوی چشمگیر بهبود یافته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار