معاون سازمان محیط زیست: خطر ایجاد کانون‌های گرد و غبار در مناطق سیل‌زده وجود دارد

اگر از بروز کانون‌های گردو غبار در مناطق سیل‌زده پیشگیری نشود، سال ۹۹ تهران با پدیده گرد‌وغبار روبرو می‌شود

تهران (پانا) - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید اگر بعد از فروکش کردن آب در خوزستان به موضوع قُرق در این منطقه توجه نشود، رسوبات ته نشین شده ناشی از سیل به منشا گرد و غبار تبدیل می‌شود و مناطق جنوبی در پایان سال جاری با افزایش گرد و خاک مواجه خواهد شد و فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده نیز تهران مشکل خواهد داشت.

کد مطلب: ۹۰۷۸۶۷
لینک کوتاه کپی شد
معاون سازمان محیط زیست: خطر ایجاد کانون‌های گرد و غبار  در مناطق سیل‌زده وجود دارد

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با پانا درباره خطر ناشی از خشک‌شدن رسوباتی که همراه سیل آمده و ایجاد کانون‌های گرد و غبار گفت: یکی از خطراتی که ناشی از سیل‌های اخیر است، رسوباتی است که همراه سیل آمده و در دشت‌های خوزستان، ته‌نشین خواهد شد و با خشک شدن آب تبدیل به کانون گرد و غبار می‌شود. در این راستا با معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی نامه‌نگاری کرده‌ایم تا بعد از فروکش کردن آب، قُرق‌ها جدی گرفته شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حتما باید بعد از فروکش کردن آب قُرق جدی گرفته شود یعنی به این بهانه که پوشش گیاهی شکل گرفته است، نباید دام در مراتع افزایش یابد چون به دنبال این موضوع قطعا گرد و غبار خواهیم داشت و تجربه‌های جهانی نیز این موضوع را نشان داده است. به عنوان مثال فصل بعد از سیلی که در می‌سی‌سی‌پی آمد، گرد و خاک در آن منطقه افزایش یافت. ما هم این موضوع را به صورت مکتوب ارسال کردیم که ‌قُرق را جدی بگیرند و اگر از الان به فکر باشند موضوع قابل حل است اما اگر رها کنند در پایان سال جاری مناطق جنوبی با افزایش گرد و خاک مواجه خواهد شد و در فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده نیز تهران مشکل خواهد داشت.

وی در ادامه درباره وارد شدن فاضلاب در سیلاب خوزستان اظهار کرد: وقتی 8 میلیارد متر مکعب آب جاری شده است و فاضلابی که وارد آن شده است، چیزی از فاضلاب نمی‌ماند اما آنچه که مهم است ماندابی آب است به این مفهوم که وقتی آب در یک جا حالت ماندگار به خود بگیرد، مواد آلی که در آن وجود دارد برای تجزیه شدن اکسیژن را مسدود می‌کند و حالت فاضلاب می‌گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: یکی از خطرهایی که سیلاب دارد این است که آب، ماندگار می‌شود و اگر مقداری هوا گرم شود باکتری‌های موجود در آب سریعا رشد می‌کند و رشد این باکتری‌ها باعث می‌شود که آب آلوده باشد.

تجریشی گفت: بنابراین آب در خوزستان باید سریعا تخلیه شود و تصفیه کردن 8 میلیارد متر مکعب آب به سادگی امکان‌پذیر نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار