معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به پانا تشریح کرد

آخرین وضع امریه تشکل‌های جوانان

تندگویان: امیدواریم که امسال ۱۰۰۰نفر امریه تشکل‌های جوانان را کسب کنند

تهران (پانا) - معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان آخرین وضع امریه تشکل‌های جوانان تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۰۷۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضع امریه تشکل‌های جوانان

محمد مهدی تندگویان در نشستی خبری به مناسبت هفته جوان در پاسخ به سوال پانا درباره آخرین وضع امریه تشکل‌های جوانان اظهار کرد: میزان سهمیه امریه تشکل‌های جوانان طبق تفاهم‌نامه ما با ستاد کل نیروهای مسلح مشخص است اما متاسفانه گاهی مصاحبه‌هایی انجام می‌‌شود و موضوع را زیر سوال می‌برند.ما چند بارهم گفتیم که حاضریم تفاهم‌نامه را رسانه‌ای کنیم، یکی از بندهای این تفاهم‌نامه گرفتن مشوق خدمت شش ماه در تشکل‌ها است که کسر خدمت محسوب می‌شود.
معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: در سال گذشته عدد ۲۰۰ نفر اختصاص داده شد ولی هیچ کسی نتوانست استفاده کند. سایتی است که جوانان باید مراجعه کنند و اگر امتیاز را کسب کنند این مشوق به آنها تعلق می‌گیرد.
وی اضافه کرد: عدد سهمیه در بهمن ماه ابلاغ شد و کسی نمی‌توانست مراجعه کند. برای امسال نیز سامانه باز است. سامانه مشترکی بین وزارت ورزش و جوانان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صمت است که مشخصات ارائه و بررسی می‌شود. امید است این رقم امسال به هزار نفر برسد.

محمد مهدی تندگویان در ادامه نشست خبری با بیان این که سال گذشته در سراسر کشور ۴ شبکه تخصصی از بین تشکل‌های جوانان تشکیل شد، گفت: این تشکل‌ها در حوزه اشتغال، گردشگری، استارت‌آپ‌ها و … بوده است. از ابتدای دولت تنها ۱۰۰ تشکل در کشور وجود داشت که این تشکل‌ها اکنون به ۲۵۰۰ مورد رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم تعداد تشکل‌ها طبق تعهدی که داشتبم تا پایان دولت به مرز ۶۰۰۰ تشکل در کشور برسد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: ۴ دبیرخانه از تشکل‌های جوانان مشغول به فعالیت هستند. در حوزه گردشگری، تشکل‌ها، کشور را به ۷ پهنه تقسیم کردند و حوزه گردشگری را با رویکرد بوم‌گردی توسعه داده‌اند، همچنین شبکه گردشگری با ارائه خدمات علمی و تخصصی در این حوزه موفق به جذب گردشگران خارجی نیز شده است و امیداوریم در عرصه بین‌المللی نیز با استقرار دبیرخانه گردشگری جوانان کشورهای اسلامی در ایران در این حوزه فعال شویم.

تندگویان با بیان اینکه راه حل معاونت جوانان برای حل مشکلات گوناگون در عرصه‌های اشتغال، فرهنگ، هنر و … ایجاد تشکل‌های مردم نهاد است، گفت: از سوی این تشکل‌ها می‌توانیم اقدامات سمن‌ها را رصد کنیم و به ارائه تسهیلات به آن بپردازیم.

وی گفت: در بخش مشاوره ازدواج در ابتدای دولت وزارت ورزش و جوانان اساساً دفاتری در این حوزه نداشت این در حالی است که با همکاری با سازمان بهزیستی تعداد دفاتر مشاوره ازدواج این وزارت خانه به ۴۰۰ مورد رسیده است. این دفاتر به ارائه آموزش‌های حین، قبل و بعد از ازدواج به جوانان می پردازند. آمارها نشان می‌دهند که سال گذشته ۷۰ درصد مراجعان به این دفاتر از بین اشخاص مجرد بودند. این مسئله نشان می‌دهد که رسالتی که باید جوانان پیش از اقدام به ازدواج و مشاوره‌های تخصصی دریافت کند را به خوبی انجام دادیم. همچنین از مجلس نیز درخواست کرده‌ایم تا با اجباری کردن این آموزش‌ها از آسیب‌های اجتماعی بعدی جلوگیری کنیم.

تندگویان با بیان اینکه در سال ۹۶ پرداخت وام ازدواج به روز رسانی شد و حتی کسانی که چندین سال در نوبت بودند موفق شدند در این سال وام ۱۰ میلیونی خود را دریافت کند، تصریح کرد: سال گذشته نیز مبلغ وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافت و توانستیم تا پایان سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد تومان وام پرداخت کنیم به طوری که بیش از یک میلیون زوج در کشور وام ازدواج دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز براساس دستور مجلس مبلغ وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است، افزود: در صورتی که همین روند ادامه پیدا کند دولت امسال باید حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کند.

تندگویان با بیان اینکه معتقدیم مبلغ ۶۰ میلیونی وام ازدواج کافی نیست اما تا حدی برای تشکیل زندگی به ویژه در شهرستان‌ها و روستاها مبلغی معقولی است خاطر نشان کرد: آنچه در ازدواج و تسهیل آن اهمیت دارد اشتغال ایمن و مسکن ارزان است. انتظار داریم با توجه به مصوبات ستادهای استانی، نهادهای دیگری مثل وزارت رفاه و وزارت مسکن پای کار بیایند و قوانین تسهیل ازدواج را عملی کنند.

زمانی که این قانون به تصویب رسید سازمان ملی جوانان هنوز تشکیل نشده بود و به همین دلیل برای معاونت جوانان هیچ شرح وظیفه‌ای در این خصوص وجود ندارد با این حال رسالت خود دانستیم که در حوزه اشتغال تا حد ممکن تسهیلاتی را به جوانان ارائه دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه سقف بودجه معاونت جوانان برای امسال ۵۰ میلیارد تومان است گفت: این در حالی است که اگر محاسبه کنیم مجموع سرفصل‌های بودجه‌ای مربوط به حوزه جوانان در سراسر کشور به ۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. به همین دلیل می‌توان گفت بودجه ۵۰ میلیاردی معاونت جوانان با توجه به اقداماتی که انجام می‌دهد مبلغ زیادی نیست و من تنها با ۵۰ میلیارد تومان حوزه جوانان کشور را اداره کردم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار