از سوی معاون وزارت علوم مطرح شد

دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه معین فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه سیل‌های اخیر استان

تهران (پانا) - معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت قرار است دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه معین در حوزه تحقیقاتی سیل‌های اخیر استان خوزستان معرفی شود و تمامی دانشگاه‌های سطح استان و کشور که می‌خواهند در این حوزه کارهای علمی و پژوهشی داشته باشند، با هماهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز فعالیت خواهند کرد.

کد مطلب: ۹۰۷۵۷۲
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه معین فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه سیل‌های اخیر استان

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، محمدتقی نظرپور امروز (یک‌شنبه) در نشست هم‌اندیشی دانشگاهیان در خصوص مدیریت سیل و مسئولیت اجتماعی دانشگاه که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار داشت: دانشگاه باید در چند حوزه به‌صورت فعال کار کند و نظرات مجموعه استادان در این نشست مؤید این موضوع است؛ مسئله اصلی نقش آموزش عالی در سیل اخیر در استان خوزستان است و دکتر غلامی وزیر علوم به معاونان پژوهشی، فرهنگی واداری و مالی مأموریت داده است که درباره نقش دانشگاه‌ها در حوادث مترقبه خصوصاً در حادثه سیل، روان‌شناسی اجتماعی در حوادث اخیر و چگونگی همکاری و مساعدت دانشگاهیان در این حوادث اقدامات لازم را انجام دهند.
وی افزود: گزارش‌های ارائه‌شده در این نشست درباره نقش دانشگاه در سیل‌های اخیر، نشان‌دهنده تلاش دانشگاهیان است اما به نظر می‌رسد نقش آن‌ها در مدیریت استان کمرنگ است و توانایی دانشگاهیان می‌تواند در راستای کمک به مسئولان استانی به کار گرفته شود.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، ادامه داد: امکاناتی که دانشگاه در اختیار سیل‌زدگان قرار داده است و جایگاه شبکه ملی جامعه و دانشگاه در این رویداد بسیار مؤثر بوده و فعالیت‌هایی که دانشگاهیان در این حوادث انجام داده‌اند می‌تواند پررنگ‌تر باشد.
دکتر نظرپور تصریح کرد: داشتن پروتکل برای بلایای طبیعی امری ضروری است؛ همچنین مسئله انسجام در بلایا مهم است و هماهنگی با تمامی حوزه‌ها کار دشواری است. اعتقاد داریم کارهای پژوهشی باید از مجرای دانشگاه صورت گیرد؛ در حوزه ارتباط با صنعت نیز باید تلاش کرد اتفاقات خوبی رخ دهد.
وی اضافه کرد: تشکیل کنفرانس‌های علمی می‌تواند به دانشگاه و دانشگاهیان کمک کند که در بحث‌های آینده با رویکردی علمی به مسائل پرداخته شود؛ از سوی دیگر تهیه دستورالعمل راهنما برای بعد از سیل مهم است و دانشگاه می‌تواند گام‌های مؤثری در این بخش بردارد و نیاز است این اقدامات به مسئولان استانی منعکس شود.
دکتر نظرپور گفت: حضور فعال اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در دستگاه‌های اجرایی باید انعکاس بیرونی داشته باشد و همچنین دانشگاهیان در ثبت تجربیات این دوره، کوشا باشند.
وی اظهار کرد: کارگروه آب و محیط‌زیست شبکه ملی جامعه و دانشگاه می‌تواند نقش مؤثری در تصمیم‌گیری‌های پس از فروکش کردن سیلاب‌ها داشته باشد. شایعات در فضای مجازی درباره سیل‌های اخیر بسیار زیاد شده است و دانشگاهیان می‌توانند به‌عنوان جامعه علمی به‌موقع و صحیح اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهند تا بتوان از انتشار اخبار کذب جلوگیری کرد.
وی بیان کرد: معتقدم در سیل‌های اخیر آن دستگاهی که مظلوم واقع شد دولت بوده و باوجود تمامی خدماتی که ارائه داده، اخبار آن شاید به‌خوبی منعکس نشده است.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، خاطرنشان کرد: کمک به سیل‌زدگان پس از فروکش کردن سیل‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و در وزارت علوم نیز ستادی برای ساماندهی کمک‌ها ایجادشده است.
گفتنی است این نشست با حضور دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر عبدالساده نیسی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم، دکتر خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز و معاونان و اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه برگزار شد.
ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار