بررسی سیلاب‌های اخیر کشور در مجلس؛ سیل 35 هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است

وزیر نیرو: پیش‌بینی هواشناسی برای اسفند، فروردین و اردیبهشت بارش نرمال بود

تهران (پانا) - مجلس امروز با حضور وزرای کشور، راه و شهرسازی، جهاد و وزیر نیرو سیلاب های اخیر کشور را مورد بررسی قرار داد که در همین زمینه وزیر راه اعلام کرد سیل اخیر 3500 میلیارد تومان به خطوط ریلی و جاده‌ای خسارت وارد کرده و وزیر جهاد کشاورزی از خسارت 13 هزار میلیارد تومانی به بخش کشاورزی خبر داد.

کد مطلب: ۹۰۷۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد
بررسی سیلاب‌های اخیر کشور در مجلس؛ سیل 35 هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است

محمد اسلامی، وزیر راه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در سیل اخیر بیان کرد: «وزارت راه و شهرسازی در ایام نوروز مسئولیت تشکیل ستاد سفرهای نوروزی را بر عهده دارد و از همه ایام سال فعال‌تر است و به گونه‌ای در حالت آماده باش قرار دارد. در سال جاری وقوع سیل باعث شد که همکاران ما در وزارت‌خانه با تلاشی مضاعف نقش خود را ایفا کنند. به گونه‌ای که امسال در ایام نوروز در ۲۴ استان و ۲۱۳ شهرستان و ۲۶۹ شهر با سیلاب مواجه شدیم و ستاد مدیریت بحران در وزارت راه و شهرسازی به صورت شبانه روزی در حال تلاش بود.»

او اظهار کرد: «ستاد بحران وزارتخانه با دریافت اطلاعیه‌های هواشناسی برای همه سرفصل‌های حمل و نقل به منظور مقابله با سیل تمهیدات لازم را اتخاذ کرد. در سراسر کشور در کلیه راهدارخانه‌ها تمام ماشین آلات و نیروها در آماده باش بودند. حدود ۱۲ هزار نیروی راهدار و ۹ هزار ماشین آلات برای انجام عملیات راهداری و برف روبی و مقابله با تهدیدات سیل به خدمات پرداختند.»

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: «مهمترین دغدغه‌ ما اهتمام ویژه برای حفاظت از جان مردم در کنار نیروهای امداد رسان در نقاط مختلف کشور بود. فراهم کردن امکان عبور و مرور با بازگشایی جاده‌ها در دستور کار وزارتخانه قرار دارد. تا به امروز بیش از ۱۴ هزار کیلومتر از راه‌های کشور اعم از راههای اصلی، فرعی و روستایی در بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نقطه دچار آسیب شده‌اند که این آسیب‌ها متأثر از نوع آب شستگی، آب خوردگی، ریزش کوه یا رانش زمین بوده است.»

اسلامی در ادامه تاکید کرد: «سیل به بیش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ ابنیه فنی، شامل آب نماها و انواع پل‌ها آسیب وارد کرده است. ۷۲۵ پل به طور کامل تخریب شده است و بخش دیگر از پل‌ها آسیب‌های کلی یا جزئی دیده‌اند.»

او افزود: »موضوع دیگری که در این مقطع شاهد بوده‌ایم فعال شدن چشمه سارهایی بود که سالیان سال خشک بودند و با حرکت آب در آنها به جاده‌ها آسیب وارد شد. نکته‌ای که وجود دارد این است که در مسیرها و رودخانه‌ها حجم روان آبی که داده شد بیش از سه برابر دوره‌ بلند مدت بود. به همین دلیل مشاهده کردیم که حجم سنگینی از آب از روی پل عبور می‌کرد و به آنها آسیب می‌زد. مهمترین آسیب در بخش جاده‌ای به جاده‌ پلدختر وارد شد که از ۱۰۸ کیلومتر بیش از ۴۰ کیلومتر آسیب جدی دیده است و ۲۸ کیلومتر آن قابلیت بازسازی دارد. اما ۱۲ کیلومتر آن باید مجدداً احیا شود.»

اسلامی در ادامه با اشاره به خسارات کلی سیل بیان کرد: «به طور کلی سیل بیش از ۳ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان خسارت به جاده‌ها و راههای ریلی و زمینی و ابنیه فنی وارد کردند. همواره تلاش وزارت راه بر این بود که خطوط ریلی فعال باقی بماند و در این راستا تلاش کند. حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر و روستا آسیب دیدند که ۵۰ هزار واحد نیاز به احداث مجدد و ۱۰۰ هزار واحد نیاز به تعمیر و بازسازی دارد.»

وزیر راه در پایان گفت: «تمام پیمانکاران بخش خصوصی و نیروهای مسلح از زمان آغاز سیل نقش قابل ملاحظه‌ای را ایفا کردند و وزارت راه و شهرسازی از همان لحظه‌ آغاز سیل برنامه ریزی برای بازسازی را آغاز کردند و انتظار دارد منابع لازم تأمین شود. در طول نوروز امسال نیز حدود ۴۵ میلیون سفر با سواری، ۷.۳ میلیون سفر با اتوبوس، ۳ و نیم میلیون سفر با هواپیما و ۲.۱۰۰ میلیون سفر با قطار انجام شده است.»

وزیر جهاد کشاورزی: بخش کشاورزی ۱۳هزار میلیارد تومان خسارت دیده است

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه‌) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی سیلاب‌های اخیر کشور، گفت‌: «قبل از هر چیز خدا را شاکر هستم که بعد از سال‌های سخت نعمت و رحمت و بارانش را بر ما نازل کرد. اگر چه خیلی از هموطنان ما در سیل اخیر آسیب های جدی دیدند که امیدواریم در بخش مالی با کمک دولت و مجلس شورای اسلامی و آحاد مردم نسبت به جبران آن اقدام کنیم.»

او گفت: «باران برکات زیادی داشته است که آثار آن را امسال و سال‌های آینده خواهیم دید. در استان‌های گلستان و مازندران اگر ریشه یابی کنیم این بارش شدت بی سابقه‌ای داشت و متاسفانه ما آماده نبودیم که آن را در میسرهای طبیعی خود عبور دهیم. راهکار لازم هم توجه به آبخیزداری است و در پایین دست هم باید آب گذری‌ها را مورد توجه قرار دهیم. همچنین باید طرح زهکشی دشت را در گلستان احیا کنیم که در این صورت هم اراضی اصلاح می‌شود و هم تولید ملی افزایش می‌یابد و هم آب و باران تخلیه می‌شود و آثار زیان باری نخواهد داشت.»

حجتی با اشاره به برآورد خسارات، خاطرنشان کرد: «تا به امروز بخش کشاورزی ۱۳ هزار میلیارد تومان خسارت دیده است که سه هزار میلیارد تومان آن مربوط به کشت خوزستان است و هنوز هم آسیب‌ها ادامه‌ دارد. ما مصوباتی در این زمینه داشته‌ایم که ابلاغ شد که بخشی از آن کمک‌های بلاعوض بود که ۵۰ درصد از آن تخصیص داده شد. ۵۴۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض دیده شده است و به چهار بانک نیز ابلاغ شده است که به خسارت دیدگان وام اعطا شود.»

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که بخش زراعت، باغبانی و دام بیشترین خسارت را دیده اند، گفت‌: «همچنین زنبور عسل، مرغداری و مزارع پرورش ماهی هم آسیب جدی دیده اند و ایستگاه‌های پمپاژ تجهیزاتش بخش عمده ای از بین رفته است.»

لاریجانی خطاب به اردکانیان : وزارت نیرو برنامه لایروبی رودخانه‌ها را به مجلس ارائه کند

رضا اردکانیان ، وزیر نیرو نیز جریان بررسی ابعاد سیل اخیر گفت: «همانطور که خشکسالی نتیجه طبیعی بارش‌های کم است سیل هم در اثر بارش‌های شدید رخ می‌دهد که در تمام دنیا اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است. همه‌ ما باید سعی کنیم به مدد دانش و اطلاعات و تجربیات موجود خسارات و صدمات سیل را کاهش دهیم.»

او با بیان اینکه شدت بارش از عوامل تعیین‌کننده سیل است، گفت: «در مواردی شدت بارش زیاد نیست اما طول مدت بارش در شکل‌گیری سیل تعیین‌کننده است و در شرایط دیگر نه شدت و نه طول بارش که وسعت بارندگی باعث سیل می‌شود. در کشور ما آنچه که در سه هفته گذشته رخ داد ترکیبی از این سه عامل بود که شدیدترین بارش‌ها در طولانی مدت و در وسیع‌ترین وسعت رخ داد و ۲۳ استان کشور را درگیر سیل کرد.»

وزیر نیرو با اشاره به نموداری از مقایسه بارندگی‌ها در دو هفته اول فروردین امسال با سال گذشته گفت: «بارندگی‌ها در دو هفته اول فروردین در سال گذشته سه میلی‌متر و متوسط بلند مدت در ۵۰ ساله برای بارش‌ها در این زمان ۲۰.۸ میلیمتر بوده حال اینکه در دو هفته اول فروردین سالجاری میزان بارش‌ها ۱۹ برابر سال گذشته یعنی ۵۷ میلی‌متر بوده است.»

او افزود: «مثلًا در حوزه آبریز کرخه در نیمه اول فروردین سال گذشته ۵.۴ میلیمتر بارندگی وجود داشت که این میزان در دو هفته‌ فروردین سال جاری به ۱۹۸ میلی متر رسید. در حوزه‌ آبریز گرگان در اسفند سال ۹۶ بارش‌ها حدود ۳۸ میلی‌متر و در اسفند ۹۷ به ۱۵۲ میلی‌متر رسید.»

اردکانیان با این یادآوری که کشور ما خشک و نیمه خشک است، توضیح داد: «اگر برخی از نظریات درباره تغییر اقلیم تأیید شود ممکن است خشکسالی‌های شدید و یا متعاقب آن ترسالی‌های شدید داشته باشیم لذا باید آمادگی لازم را داشت تا در زمان ترسالی حداکثر استفاده از سیل‌اب‌ها را برد هر چند خسارات جانی و مالی و روحی درد آوری داشت. ولی همین فرصت باعث شد که ۴۰ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد سیراب شود و نیاز سدهای بزرگ تأمین کننده آب شرب تأمین شود.»

وزیر نیرو یادآور شد: «در تابستان گذشته ۳۴۰ شهر تحت تنش آبی و ۴ تا ۵ هزار مگاوات برق آبی‌های ما تولید نداشت که نتیجه آن را در کمبود تولید برق در کشور دیدیم. موضوع ریزگردها در مناطقی از کشور وجود داشت که مسائل عدیده‌ای را برای هموطنان ایجاد کرد. بر این اساس باید طبق تاکید مقام معظم رهبری در جلسه ۱۳ فروردین برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد تا از برکات آن استفاده شده و از صدمات آن کاهش یابد.»

وی با بیان اینکه اصل موضوع سیل اجتناب ناپذیر است، به گزارش رئیس سازمان هواشناسی در مجلس اشاره و اظهار کرد: «طبق توضیحات ایشان باید تجهیزات و امکانات لازم به گونه‌ای فراهم شود که پیش‌بینی‌ها دقیق‌تر شده و بتوان تفکیک لازم بین پیش‌بینی و هشدار ایجاد کرد. سازمان هواشناسی هم به ما پیش‌بینی‌هایی را ارائه می‌دهد که در اردیبهشت، شهریور، آذر و آخر بهمن سال گذشته همه پیش‌بینی‌ها را ارائه کرد و در جلسات شورای عالی آب ارائه شد. آخرین پیش بینی در ۲۹ بهمن درباره سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت به شورای عالی آب ارائه شد مبنی بر اینکه شرایط ما از حیث بارش‌ها نرمال است. البته که در زمان هشدار احتمال وقوع سیل هم دو فرصت برای اقدامات سریع وجود دارد.»

اردکانیان ادامه داد: «در حوزه‌های سیل به دلیل محدودیت و یا وسعت سیلاب‌ها مشکلاتی در پایین دست ایجاد شد که در این بین باید تمامی این مشکلات در فضای کارشناسی مورد رسیدگی قرار گیرد کما اینکه رئیس‌جمهوری هم دستوری مبنی بر تشکیل هیأت بررسی سیلاب‌ها را دادند که امیدواریم به زودی تشکیل شود.»

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سازمان‌های اجرایی توانستند در پاسخگویی به حادثه، مسئولیتشان را به نحو احسن انجام دهند، گفت: «۲ هزار و ۳۵۲ روستا با قطعی برق مواجه شد که اکنون تنها یک و نیم درصد یعنی ۳۵ روستا متأثر از سیل و به دلیل عدم امکان دسترسی با قطعی برق مواجه است. همچنین ۳ هزار و ۷۸۸ روستا با قطعی آب مواجه است که الان حدود یک و نیم درصد مشکل برقراری شبکه آب را دارد. در مجموع ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارات به تأسیسات وارد شد.»

اردکانیان با بیان اینکه در موضوع مهم حریم قوانین خوبی وجود دارد، گفت: «با همکاری مناسب با دستگاه قضائی و وزارت نیرو امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ حریم حدود ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها تعیین شود. در بحث لایروبی هم با توجه به هشیاری افکار عمومی امیدواریم که موضوع آزاد سازی حریم صورت گیرد.»

او با تاکید بر اینکه موضوع سیلاب همچون مدیریت آب موضوع میان بخشی است، گفت: «این یک ساده سازی است که یک دستگاه را نشانه گرفته و فکر کنیم که موضوع تنها این گونه حل می‌شود. باید با همکاری نزدیک دستگاه‌های مربوطه و حمایت کمیسیون‌های تخصصی مجلس، مرکز پژوهش‌ها و هیأت رسیدگی کننده بحث سیلاب‌ها با شدت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.»

لاریجانی بعد از پایان گزارش وزیر نیرو گفت که وقتی که پیش‌بینی سازمان هواشناسی افزایش بارندگی‌ها در بعد از بهمن ماه بود چرا اقدامی انجام نشد و وزیر نیرو در پاسخ گفت پیش بینی هواشناسی این بود که شرایط نرمال است اما بارش‌هایی وجود دارد که مدیریت مخازن هم شروع شد یعنی ۱۰ میلیارد متر مکعب آبی که وارد مخازن در خوزستان شد در یکی دو سه روز با مدیریت مخازن و رهاسازی مورد مدیریت قرار گرفت.

رئیس مجلس تاکید کرد که وزارت نیرو باید برنامه ریزی‌اش را درباره لایروبی بستر رودخانه‌ها به مجلس دهد که می‌خواهد چه کارهایی انجام دهند تا سال آینده با مشکل مواجه نشویم.

سیل حدود 35 هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با ارایه گزارشی از میزان سیل اظهارکرد: «این سیل بی نظیر بود و منجر شد که تمام این 25 استان درگیر مشکلات بسیاری از جمله آب گرفتگی ها تخریب منازل، واحد های تولدی کشاورزی پل ها و جاده و خسارت های بسیاری دیگری شوند.»

او با افزود: «با توجه به اقدامات پیشگیرانه کاهش خسارت‌های جانی را به عنوان نخستین هدف قرار دهیم و با جابجایی جمعیت در بیش از 250 روستا و بخش‌هایی از شهر‌ها خسارت‌های جانی را به حداقل رسانیدم.»

در این جلسه همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد خسارت‌ها و نیازمندی‌های مردم در مناطق سیل‌زده سخن گفتند.

نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی از تخریب ۲۵۰۰ واحد مسکونی در این استان به دلیل سیل خبر داد.

یک عضو مجمع نمایندگان چهار محال و بختیاری گفت که در این استان علاوه بر سیل، رانش زمین ایجاد شد که به دنبال آن ۳۰ روستا در معرض خطر قرار گرفته و ساکنان سه روستا تخلیه شدند.

یک عضو مجمع نمایندگان استان همدان با بیان این که بیش از ۳۲۹۳ میلیارد تومان خسارت به این استان بر اثر سیل وارد شده است گفت که اثر تاریخ فرهنگی یخچال میر فتاح در ملایر به دلیل سیل تخریب شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به این‌که عدم اقدام به موقع در رهاسازی آب سدها باعث افزایش خسارت در استان شده است، گفت: «پیش‌بینی‌ها و تصمیمات غلط در دو مرحله‌ آبگیری و رهاسازی آب سدهای کرخه و دز باعث افزایش خسارات در استان شده است وزارت نیرو باید پاسخگو باشد.»

نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که سیل خسارت سنگینی بر جای گذاشته است، گفت: «امروز ۲۸ استان و ۲۶۹ شهر و ۵۱۴۸ روستا براثر سیل خسارت دیده‌اند. حجم خسارات وارده بسیار بالا بوده و جبران آن به تنهایی از توان دولت خارج است.»

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی گفت‌ که ساخت و ساز در حریم رودخانه بیشترین خسارت را وارد کرده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: «متاسفانه به دست گرفتن مساله آب در کشور از سوی سیاسیون و عدم اشرافیت کافی بر موضوع آب باعث شده تا تصمیمات صحیحی چه در دوران خشکسالی و چه در دوران پربارش اتخاذ نشود.»

نماینده پلدختر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ارتباط ۴۰ روستا هنوز قطع است، در این رابطه گفت که انتظار مردم استمهال وام‌ها، اسکان موقت و رایگان شدن هزینه آب، برق و گاز تا زمان ثبات زندگی‌شان است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه بحران اخیر و سیل قابل مدیریت بود، گفت که فقدان مدیریت توانمند در این بحران مشهود بوده است.

رئیس کمیسیون انرژی با بیان این که مقصر اصلی خسارات وارده به مردم بر اثر سیلاب در خوزستان، لرستان و گلستان مشخص است و عزمی برای محاکمه، عزل و استیضاح می‌خواهد، گفت‌: «متهم ردیف اول وزیر نیرو و مجموعه معاونت آب این وزارتخانه است.»

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی پیشنهاد کرد که کمیسیون مشترکی در مجلس برای بررسی علمکرد دستگاه‌های مختلف در سیل اخیر تشکیل شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه پیش‌بینی جدید بارش‌ها و انجام اقدامات لازم برای کاهش خسارات میسر بود، گفت: «قطعاً وجود سوء مدیریت‌ها و عدم برنامه‌ریزی باعث افزایش حجم خسارات شده است و مجلس بدون مماشات و با قاطعیت با عاملان سیل برخورد خواهد کرد.»

جمعیت هلال احمر بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان از منابع داخلی خود هزینه کرده است

همچنین علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر، در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه‌) مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد این سازمان در سیل اخیر، اظهار کرد: «جمعیت هلال احمر بر اساس وظیفه ذاتی خود تلاش می‌کند در ساعات اولیه وقوع سیل یا زلزله در کنار مردم باشد. از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۲۳ فروردین همکاران ما در ۲۴ استان کشور و در واقع همه استان‌ها به جز جزیره کیش وظایف خود را به خوبی انجام دادند چرا که بیش از ۲۴ هزار منطقه درگیر سیل بود.»

پیوندی در ادامه صحبت‌های خود امداد و نجات را اولین وظیفه جمعیت هلال احمر عنوان کرد و یادآور شد: «خارج کردن افراد درگیر در سیل اولین وظیفه جمعیت هلال احمر است. ما تلاش کردیم ۴۴۵ هزار نفری که درگیر سیلاب بودند را از حادثه خارج کنیم و در این مدت محاصره آب امداد هوایی ما مثل زلزله کرمانشاه خوش درخشید و اقلام امدادی و مواد غذایی را منتقل کرد و تعداد زیادی از افراد مصدوم ناشی از سیل را به نقاط مختلف انتقال داد.»

او با اشاره به اسکان اضطراری به عنوان دومین وظیفه جمعیت هلال احمر در سیل اخیر، خاطرنشان کرد: «حدود ۲۲۷ هزار نفر را اسکان اضطراری دادیم و لازم است از وزارت آموزش و پرورش، حسینیه‌ها و تکایا که محل مناسبی را در اختیار جمعیت هلال احمر قرار دادند قدردانی کنیم. ۴۰ هزار چادر به تناسب تخریب بین آسیب دیدگان توزیع و تلاش شد که کمپ‌های گروهی تشکیل شود. البته در مواقعی چادر به خود افراد تحویل داده شد.»

پیوندی ادامه‌ داد: «جمعیت هلال احمر بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان از منابع داخلی خود هزینه کرده است. همچنین بسته های ۷۲ ساعته و یک ماهه را در برخی از نقاط با توجه به شرایط سیل زدگان به تناسب پراکندگی روستاها توزیع کرد.»

سازمان هواشناسی: پیش‌بینی 15 روز قبل قابل اطمینان نیست

سحر تاج بخش، رئیس سازمان هواشناسی نیز در جریان بررسی سیل اخیر در مجلس گفت: «طی سال زراعی ۹۷ ــ ۹۸ مجموع کل بارش کشور ۲۰۴ میلی متر بود که در مقایسه با بلند مدت ۲۲ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان بارش در زمستان ۱۱۹ میلی متر بود که نسبت به بلند مدت ۱۳ درصد افزایش داشته است.»

او اضافه کرد: «از نظر خشکسالی تقریبا برای بازه یک ساله ۶۵ درصد از کشور تحت تاثیر خشکسالی هستند و در بازه ۱۰ ساله ۹۴ درصد از کشور تحت تاثیر خشکسالی قرار دارند. بنابراین به نظر می‌رسد کشور هنوز تحت تاثیر خشکسالی است و دوره ترسالی نشده است و سیلاب های اخیر هم ناشی از پیامدهای تغییر اقلیم و گرم شدن جهانی بوده است.»

تاج بخش با اشاره به پیش‌بینی‌های این سازمان در مورد بارندگی در جلسه شورای عالی آب که بهمن ماه سال ۹۷ برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: «پیش‌بینی‌های وضع هوا در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تهیه می‌شود و اساس آن عدم قطعیت است. ما ۷۲ ساعت قبل از وقوع هر رخداد اطلاعیه صادر می‌کنیم و ۴۸ ساعت قبل پیش‌بینی خود را اعلام می‌کنیم که در سیلاب اخیر هم به همین منوال اعلام شد.»

رئیس سازمان هواشناسی با بیان این که این سازمان توان پیش‌بینی در بازه ۱۵ روزه را دارد، در این باره خاطرنشان کرد: «آن چه که اهمیت دارد این است که هر چه از زمان یک رخداد دورتر می شویم صحت آن هم کمتر می‌شود و نزدیک رخداد اطلاعات بهتری داریم. در مورد بارش‌ها ما از ۱۵ روز قبل اعلام نمی‌کنیم، زیرا صحت آن قابل اعتماد نیست. به خصوص در بهار که تغییرات زیادی اتفاق می افتد.»

او در پایان صحبت‌های خود، گفت‌ که سازمان هواشناسی ۱۵۰ اطلاعیه، ۹۰ اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی و ۱۹۵۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی در شرایط مخاطره آمیز داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار