رییس دستگاه اطلاعاتی سودان استعفا کرد

تهران (پانا) - «صلاح قوش» رییس دستگاه اطلاعاتی-امنیتی سودان امروز (شنبه) از سمت خود استعفا کرد.

کد مطلب: ۹۰۷۲۱۵
لینک کوتاه کپی شد
رییس دستگاه اطلاعاتی سودان استعفا کرد

به گزارش ایرنا از تلویزیون رسمی سودان، «عبدالفتاح البرهان» رییس شورای نظامی انتقالی سودان با استعفای قوش موافقت کرد.
صلاح قوش از مهم ترین چهره های دولت «عمر البشیر» رییس جمهوری سابق سودان است.
وی تا سال 2009 همزمان مشاور رییس جمهور و رییس دستگاه اطلاعاتی-امنیتی سودان بود ولی در سال 2012 به اتهام تلاش برای کودتا، به زندان محکوم شد.
'صلاح قوش' پس از مدتی مورد عفو قرار گرفت و در سال 2018 بار دیگر به عنوان رییس دستگاه اطلاعاتی- امنیتی سودان انتخاب شد.
در پی اعتراض های مردمی در سودان، ارتش این کشور پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه ای برکناری 'عمر البشیر' را پس از 30 سال حکومت، تایید و سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه محدودیت رفت و آمد در این کشور شمال آفریقا اعلام کرد. همچنین مقرر شد که شورای نظامی انتقالی به مدت دو سال زمام امور را در دست گیرد.
پس از آن «عوض بن عوف» به عنوان رییس شورای نظامی انتقالی سودان انتخاب شد ولی وی در بیانیه ای جمعه شب از ریاست این شورا کناره گیری کرد و عبدالفتاح البرهان بازرس کل ارتش این کشور به ریاست این شورا منصوب شد.
پس از تحولات اخیر در سودان و برکناری عمر البشیر، شورای انتقالی در این کشور اقدام به دستگیری رهبران و نظامیان دولت قبلی کرد ولی 'صلاح قوش' رییس مستعفی دستگاه اطلاعاتی-امنیتی در میان دستگیرشدگان نبود.
تظاهرات مردم سودان علیه البشیر از دسامبر 2018 (آذر- دی 97) شروع و موجب شد تا رییس جمهوری این کشور در فوریه 2019 (بهمن- اسفند 97) با انحلال دولت، به مدت یک سال وضعیت فوق العاده در سودان اعلام کند.
اعتراض ها در سودان گرچه در آغاز افزایش قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی را هدف قرار داده بود، اما بعدها به اعتراض علیه البشیر تبدیل شد که نزدیک 30 سال است در این کشور قدرت را در دست داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار