در گفت و گو با پانا

هنرمند گرافیست: هر هنرمندی که حرفی برای گفتن داشته به کمک حوزه هنری پر و بال گرفته است

تهران (پانا) - احمدآقا قلی‌زاده، هنرمند گرافیست معتقد است برگزاری جشنواره‌هایی که به همت حوزه هنری در کشور برگزار می‌شود هنر را به همه شناسانده و هر کسی که پا به میدان گذاشته و حرفی برای گفتن داشته مطرح شده و پر و بال گرفته است.

کد مطلب: ۹۰۷۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
هنرمند گرافیست:  هر هنرمندی که حرفی برای گفتن داشته به کمک حوزه هنری  پر و بال گرفته است

احمدآقا قلی‌زاده هنرمند طراح گرافیک در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره وجود یک مکتب مستقل هنری در انقلاب گفت: در حوزه تجسمی خصوصا رشته گرافیک نوآوری و ابتکار بسیاری در میان جوانان دیده می‌شود ،اما فکر می‌کنم نام مکتب به آن‌ها اطلاق کنیم. شاید تا بیست سال آینده بشود تحلیلی از یک مکتب مستقل در این حوزه داد.

وی افزود: جریانی در گرافیک هنر انقلاب اسلامی به وجود آمده و معتقدم گرافیک ایران مخصوصا در حوزه سیاست و جهان‌شمولی بسیار فراتر از تمام کشورهای جهان حرکت کرده است، زیرا زمانی که نمایشگاهی در خارج از کشور برگزار می‌شود، اغلب نفرات اول و دوم برگزیده آن رشته از ایران هستند. در حوزه پوستر و کاریکاتور نیز برتری ایرانیان نسبت به دیگر کشورها همیشه حائز اهمیت است.

قلی‌زاده با اشاره به شاخصه‌های هنر انقلاب اسلامی توضیح داد: شاخصه‌های هنر انقلاب اسلامی همان هنر مقاومت است، هنر مقاومت این است که به شرق و غرب عالم، جایی که زورگویی‌ها مسلم است، «نه» بگوییم و در حوزه‌های عمومی هم که انقلابی و غیر انقلابی ندارد، مانند بحث تبعیض نژادی، فعالیت کنیم و مردمی را که دچار این تفکر غلط هستند نشان بدهیم؛ زیرا هنر انقلاب هنر روشنگری است.

وی ادامه داد: اگر مظلومی در یک گوشه از جهان فریاد آزادی‌خواهی و حقوق بشر سر دهد، هنرمندان انقلابی مسلمان ایرانی صدایش را با هنرشان به گوش جهانیان می‌رسانند و برایشان فرقی ندارد که به او انگ شعاری یا هنرمند دولتی یا وابسته به نظام بزنند. هنرمندان خیلی‌ از کشورها به دلیل فضای کشورشان نمی‌توانند اینها را نشان بدهند؛ مثلا اگر یک نمایشگاه تبعیض نژادی در یکی از کشورهای اروپایی برگزار شود، هیچ‌وقت هنرمندان غیرمتعهد به انقلاب لبه انتقاد را به نظام‌های ضدبشری نمی‌برند، زیرا می‌ترسند خودشان را خراب کنند.

انقلاب اسلامی به تمام جوانان میدان داده تا در فعالیت‌های هنری رشد کنند

این هنرمند با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته بیان کرد: به نظرم بزرگ‌ترین دستاورد هنر انقلاب این بوده که به تمام جوانان میدان رشد داد تا در فعالیت‌های هنری شرکت کنند بدون آنکه مجبور باشند از چارچوب خیلی از بایدها و نبایدها بگذرند تا مطرح شوند.

خالق پوستر «زائرین کربلا» با اشاره به جشنواره‌هایی که در حوزه هنری سراسر کشور برگزار می‌شوند، گفت: برگزاری جشنواره‌هایی که به همت حوزه هنری در سراسر کشور برگزار می‌شود هنر را به همه شناسانده و هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که من نتوانستم خود را نشان بدهم یا از مافیای هنر رد شوم. مشخصه بارز انقلاب این است هر کسی که پا به میدان گذاشته و حرفی برای گفتن داشته مطرح شده و پر و بال گرفته است.

قلی‌زاده با اشاره به همایش‌ها و جشنواره‌های موجود در حوزه هنر انقلاب توضیح داد: زمانی که هنری را مطرح می‌کنیم باید یک معرفی‌نامه هم به آن اختصاص بدهیم. اینکه ما جشنواره هنر انقلاب را هرساله برگزار می‌کنیم باید از لحاظ تبلیغی و خبری روی آن کاری کنیم. همچنین باید ارزش‌گذاری درستی برای آثار در رشته‌های مختلف داشته باشیم. به عنوان مثال یک هنرمند تجسمی را با یک شاعر و نویسنده نباید در یک کفه گذاشت و با هم مقایسه کرد. مثلا اگر در حوزه هنر به عنوان پنج رشته هست،، باید جایزه هر رشته هنری با دیگری فرق کند و از هم تفکیک شوند.

مهدی تقویان یا مسعود نجابتی می‌توانندچهره سال هنر انقلاب اسلامی باشند

وی همچنین درباره چهره سال هنر انقلاب اسلامی و ویژگی‌های این فرد عنوان کرد: به‌ نظرم چهره سال هنر انقلاب اسلامی مهدی تقویان یا مسعود نجابتی می‌توانند باشند. با توجه به اساس‌نامه‌ای که تصویب شده، تاثیرگذاری یکی از شرط‌های انتخاب این فرد است؛ اما این تاثیرگذاری باید به شرط این باشد که در همه حوزه‌ها آثار هنرمندان یکسان دیده و معرفی شوند. قدرت فیلم و رسانه از کتاب و پوستری که هرگز خوانده یا چاپ نمی‌شود بیشتر است، پس مطرح بودن مقیاس درستی برای انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار