راه اندازی بزرگترین مجموعه تولید نشاء پیوندی در ساوجبلاغ

ساوجبلاغ (پانا) - اولین مجموعه تولیدکننده نشاء پیوندی صیفی جات درایران، با هدف تامین و توزیع انواع نشاء پیوندی صیفی‌جات در روستای اغلان تپه بخش چهارباغ شهرستان ساوجبلاغ راه اندازی شد.

کد مطلب: ۹۰۷۱۵۱
لینک کوتاه کپی شد
راه اندازی بزرگترین مجموعه تولید نشاء پیوندی در ساوجبلاغ

مدیر تولید شرکت بهره بردار نشاء پیوندی گفت:کشت نشاء پیوندی راهکار جدید برای کاشت محصولات پرآب بر از گروه صیفی جات است.

ونداد کریمی گفت: برای اولین بار در ایران نشاء هندوانه را بر روی پایه کدو پیوند زده ایم.

وی با اشاره به درخطر بودن کشت برخی از صیفی جات پرآب بر مانند هندوانه افزود: با توجه به اینکه آلایندگی های زمین بر ریشه کدو تاثیر ندارد، وقتی هندوانه را به آن پیوند می زنیم با توجه به مقاومت ریشه کدو قارچ کش‌ها و سموم را حذف می کنیم و راندمان دو و نیم برابری به دنبال خواهد داشت و میزان مصرف آب را تا حدود 55درصد کاهش می دهد.

کریمی در مورد میزان بهره وری این کشت گفت: در کشت هر هکتار هندوانه به طور معمول می‌توان 70تن محصول برداشت کرد اما در این روش می‌توان تا 148تن محصول برداشت کرد.

وی گفت: این مجموعه در حال حاضر پنج هزار مترمربع مساحت دارد و در تلاش هستیم تا در طرح توسعه، این گلخانه را به 14هزار مترمربع را فزایش دهیم.

مدیر تولید این مجموعه در ارتباط با اشتغال زایی این روش کشت گفت: در حال حاضر 75نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند اما پیش بینی می‌شود در طرح توسعه این میزان به 250نفر افزایش یابد.

کریمی گفت:پیش از این قیمت نشاء 8هزار و 500ریال بود اما بعد از نوسانات ارزی و به دلیل خارجی بودن بذر، قیمت آن به 14هزار ریال افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل این مجموعه نیز گفت: این گلخانه اولین گلخانه‌‌ی منحصر به فرد در سطح کشور است که با عنوان نشاء پیوندی آغاز به کار کرده و امسال سال چهارم تولید نشاء پیوندی این مجموعه است و سالیانه حدود 4میلیون نشاء پیوندی تولید و به کشاورزان کل کشور هم در جنوب هم در استان‌های مرکزی و هم در استان های شمالی در فصول مختلف توزیع می شود.

خیری با اشاره به مزایای نشاء پیوندی گفت: در این روش با توجه به کاهش مصرف آب بین 50تا60 درصد، بی نیاز شدن محصول از سموم کشاورزی و امکان کشت در زمین های آلوده می توان بازده کشت را تا میزان قابل توجهی افزایش داد.

وی از مسئولان و وزیر جهاد کشاورزی خواست: از کسانی که در بخش تولید کشاورزی فعالیت می‌کنند حمایت کنند چرا که نشاء پیوندی صرف نظر از بارندگی امسال، با توجه به اینکه کشور با خشکسالی عظیمی مواجه بوده است، می‌تواند تنها راه نجات استراتژیک کشاورزی باشد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ساوجبلاغ گفت: شهرستان ساوجبلاغ بیش از 140هکتار گلخانه دارد که انواع محصولات سبزی و صیفی و توت فرنگی و گل و گیاه زینتی و نشاء پیوندی و نشاء مکانیزه در آنها تولید می شود.

محمدرضا میرزائی گفت: در راستای اهتمام بخشی شعار سال، یعنی رونق تولید و اقتصادمقاومتی به دنبال آن هستیم که به منظور کاهش مصرف آب و کنترل بیماری‌ها، علف هرز و افزایش تولید در واحد سطح و کیفی کردن محصول، محصولات را در تمام فصول سال بجای فضای باز در محیط های کنترل شده تولید کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار