عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌و‌گو با پانا پاسخ داد

آمار و اطلاعات پراکنده و نادرست چگونه مدیریت سیلاب اخیر را دشوار کرد

تهران (پانا) – عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه نبود آمار صحیح و یکپارچه یکی از مشکلات مهم برای برنامه‌ریزی مدیریتی کشوردر موضوع آب است می‌گوید در بحران سیلاب‌های جنوب کشور متاسفانه آمارهای مختلفی از مخازن سدها از سوی نهادهای مختلف طی یک روز اعلام شد که تدبیرهای بعدی را با دشواری مواجه کرد.

کد مطلب: ۹۰۷۱۳۵
لینک کوتاه کپی شد
آمار و اطلاعات پراکنده و نادرست چگونه مدیریت سیلاب اخیر را دشوار کرد

قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت:‌ «تا سال 2050 خشکسالی برای کشورهای غرب آسیا و به ویژه ایران پیش‌بینی شده است و این بارش‌ها نیز مربوط به ترسالی نیست و تغییر اقلیم است که به جای جبران زیان‌های ناشی از خشکسالی‌های ممتد، بازهم خسارت برای ایران به همراه داشته است.»

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه ادامه داد: «بحران کنونی در جنوب، شمال و غرب سیلاب‌های کنترل نشده‌ای به همراه داشته است. سیلاب‌ها به خوبی کنترل نشدند و خسارت را افزایش دادند. ستاد مدیریت بحران به عنوان متولی مدیریت بحران‌ها در کشور نتوانست با واکنشی سریع و تدابیر خاص تسلط کاملی بر اوضاع داشته باشد و این مشکلات زنجیره‌وار موجب افزایش بحران شدند.»

وسعت سیل و سیلاب‌ها هم برای مدیران نفس‌گیر بوده است

ساعدی گفت:‌ «تلفات زیادی در شمال و جنوب به وجود آمده است. البته باید پذیرفت که وسعت سیل و سیلاب‌ها هم برای مدیران نفس‌گیر بوده است اما اگر مدیریت‌ها مبتنی بر پیشگیری‌ها بود و اقدام‌هایی برای پیشگیری صورت می‌گرفت اقدام‌های قابل قبول می‌توانست موجب کاهش زیان مردم و بخش کشاورزی شود.»

وی افزود:‌ «به نظر می‌رسد وزارت نیرو برنامه‌ای برای مدیریت این حجم از آب نداشته است. در کنار‌آن لایروبی نشدن نهرها و رودخانه‌ها، تجاوز به حریم رودخانه‌ها، ساخت وساز غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها و بی‌توجهی به وضع تالاب‌ها و لایروبی‌نشدن چندین دهه‌ای مخازن سدها موجب شد تا حجم خسارت افزایش یابد. خسارتی که ضمن به هم ریختن زندگی عادی مردم جبران آن و پرداخت خسارت‌های وارده به معنای از دست رفتن منابع ملی کشور است.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: «مطابق اعلام نظر کارشناسان حدود یک سوم از حجم سد دز رسوباتی است که طی سالها در آن انباشته شده است و لایروبی نیز صورت نگرفته است. این اهمال از سوی وزارت نیرو به عنوان وزارتخانه‌ای که مدیریت اب و برق و ایجاد و نگهداری زیرساخت‌های این بخش را در دست دارد، پذیرفتنی نیست.»

حجم خسارت سیل به کشاورزی و زیرساخت‌ها در جنوب کشور جدی است

وی گفت:‌ «مدیریت‌ها درکشور نباید آزمون و خطا باشد. طبیعی است که مدیریت نیازمند مطالعه کارشناسی و تحقیق و به روزرسانی است. حجم خسارت‌ها درکشاورزی و زیرساخت‌ها جدی است که هزینه زیادی را هم به دولت تحمیل می‌کند. مدیریت بحران نیز آنقدر قوی نیست که قادر باشد حجم خسارت را کاهش دهد.»

عضو کمیسیون انرژی گفت:‌ «اگرچه نزولات جوی می‌تواند مفید هم باشد اما مشخص نیست که استفاده لازم از این نزولات به خوبی صورت گرفته باشد. تالاب‌هایی مانند هورالعظیم که سالهاست توجه به آن از سوی فعالان محیط زیست به عنوان یکی از عوامل مهم برای کنترل ریزگردها مطرح شده است، آبگیری لازم را نداشته است و سه مخزن از 5 مخزن آن همچنان خالی است.»

وی افزود: «تصاویر ماهواره‌ای قادر به نشان‌دادن حجم آب ذخیره شده واقعی نیستند و اگرچه در این تصاویر سطح‌ها آب را نشان می‌دهد اما این وسعت آب عمق بالایی ندارد و اگر اقدام‌های پیشگیرانه صورت می‌گرفت این توانایی وجود داشت که استفاده بهتری از بارش‌ها صورت گیرد.»

وی با بیان اینکه تالاب‌ها، بالانس و متعادل‌کنننده طبیعت هستند، گفت: «تالاب شادگان نیز هنوز بهره لازم را از بارش‌ها نگرفته است. بارش‌های کارون راهی دریا شده است و بارش‌های کرخه به هورالعظیم هدایت شده است. بارش‌های صورت‌گرفته با شروع گرمای بیش از 50 درجه در خوزستان تبخیر می‌شود و آبگیری موقت تالاب‌ها نمی‌تواند نقش اساسی خود را در پیشگیری از موضوع ریزگردها ایفا کند.»

مدیریت یعنی تبدیل تهدید به فرصت

عضو کمیسیون انرژی گفت: «مدیریت اجرایی کشور باید بتواند در نگهداشت آب و استفاده حداکثری از مخازن سدها و بهره‌گیری از کانال‌های انحرافی به باتلاق‌ها و تالاب‌ها برای بهبود وضع اقلیم اقدام‌های موثرتری انجام دهند. تمامی نخبگان می‌دانند که مدیریت یعنی تبدیل تهدید به فرصت. تهدید کنونی می‌تواند به فرصت بدل شود و در بحث کنترل آب و هدایت آن به حوزه‌های مهم باید از این تهدید استفاده کرد.»

وی با بیان اینکه نبود آمار صحیح و یکپارچه یکی از مشکلات مهم برای برنامه‌ریزی مدیریتی در کشور است، گفت: «در بحران سیلاب‌های جنوب کشور متاسفانه آمارهای مختلفی از مخازن سدها توسط نهادهای مختلف در طی یک روز اعلام می‌شد که نشان می‌دهد آمارها در کشور یکپارچه نیست و یکی از اقدام‌های مهم برای بهبود تصمیم‌‌گیری‌ها ارایه آمار و اطلاعات در دسترس و واحد است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار