عملیات تخریب خانه کودکی ابتهاج در رشت متوقف شده است

رشت (پانا)- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: عملیات تخریب خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج شاعر معاصر با حضور نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان، فعلا متوقف شده است.

کد مطلب: ۹۰۷۰۷۰
لینک کوتاه کپی شد
عملیات تخریب خانه کودکی ابتهاج در رشت متوقف شده است

ولی جهانی جمعه شب پس از انتشار خبر تخریب خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج و گلچین گیلانی درمحله استاد سرای رشت اظهار داشت: متاسفانه علی رغم تلاش ها و جلسات متعدد این اداره کل با شورای شهر و مالک خصوصی برای فرصت دادن و جلوگیری از تخریب ، در روزهای پایانی سال که شلوغ ترین ایام سال محسوب می شود، مجوز ساخت و ساز از سوی شهرداری منطقه یک برای بنای یاد شده صادر شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع ، ثبت خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج از سوی شورای ثبت مورد پیگیری بود که عملیات تخریب در روز جمعه و تعطیل رقم خورد و به محض اطلاع از موضوع و به سبب مطالبه عمومی ، نیروهای یگان حفاطت میراث فرهنگی به محل اعزام شده و فعلا عملیات متوقف شده است.
جهانی تاکید کرد: در زمان حاضر بخشی از خانه سالم مانده و امیدواریم طی جلساتی که قرار است انجام شود ، به نتیجه نهایی برای خرید ، ثبت و بازسازی برسیم .
وی افزوده است: خانه ابتهاج در رشت بنیاد شعر و ادب می شود، خانه کودکی ابتهاج ثبت ملی می شود، خانه کودکی ابتهاج تخریب نمی شود اما انگار داستان فرهنگ و هنر در این سرزمین همیشه بیگانه است ؛ از ما نیست ...
وی در ادامه نوشته است: دلتنگم و با هیچکسم میل سخن نیست ، کس در همه آفاق به دلتنگی من نیست.
خبر تخریب خانه کودکی استاد امیرهوشنگ ابتهاج در فضای مجازی اظهار نظر و اعتراض علاقه مندان به فرهنگ و هنر این سرزمین را در پی داشته و برخی گفته اند: میراث سایه بسیار گرانبهاتر از این خانه و خانه ارغوانش است ، این حسرت تاریخی شد، کاش دوستداران فرهنگ و هنر مانع می شدند و ...
عده ای از مخاطبان نیز شورای شهر را مقصر می دانند و نسبت به این موضوع اعتراض کرده اند.
موضوع تخریب خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج در دی ماه سال گذشته داغ شد اما مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان اعلام کرده بود: خانه کودکی امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه شاعر معاصر کشورمان در رشت ثبت ملی می شود.
ابتدای محله استادسرای رشت خانه مادری امیرهوشنگ ابتهاج و همچنین محل تولد پسر خاله او گلچین گیلانی است؛ امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به ه.ا.سایه شاعر و غزلسرای معاصر، زاده ششم اسفندماه 1306 در رشت است و سرایش های پرنیانی اش از گیلان، آرام و ملایم ترجمان جهان می شود تا هم امروز که برای فرزندان ادب اندیش این آب و خاک تبدیل به اسطوره ای سترگ در شعر معاصر این سرزمین شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار