بهارستان در هفته جاری؛ مقابله با سیل و تقویت سپاه، اولویت‌های پارلمان

وزیر نفت و علوم به صحن علنی می‌آیند

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی در هفته جاری در حالی شاهد حضور وکلای ملت خواهد بود که عمده اقدامات نمایندگان حول محور مقابله با سیلاب‌های اخیر و جبران خسارت‌های آن‌ و تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تقابل با اقد ام اخیر ایالات متحده آمریکا برنامه‌ریزی شده است.

کد مطلب: ۹۰۶۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
بهارستان در هفته جاری؛ مقابله با سیل و تقویت سپاه، اولویت‌های پارلمان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته جاری در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه (دو شیفت) در حالی جلسه علنی برگزار می‌کنند که منصور غلامی، وزیر علوم و تحقیقات برای پاسخ به سوالات وکلای ملت به بهارستان خواهد آمد.

محمد مهدی زاهدی، نماینده مردم کرمان، محمدحسین فرهنگی در کنار میرحمایت میرزاده، نمایندگان تبریز از جمله نمایندگانی هستند که از وزیر علوم طرح سوال کرده‌اند.

بیژن نامداران زنگنه، وزیر نفت نیز بار دیگر برای پاسخ به سوالات هدایت‌الله خادمی، نماینده اصولگرای ایذه و علی ساری، نماینده مردم اهواز در صحن علنی بهارستان حاضر خواهد شد.

وکلای ملت در هفته جاری رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس، طرح اصلاح ماده سه و الحاق یک ماده به قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، طرح اصلاح ماده 60 قانون برنامه ششم توسعه، لایحه موافقت‌نامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین ایران و دوک‌نشین اعظم لوکزامبورگ، لایحه معافیت وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی از پرداخت هزینه‌های ثبتی، لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، لایحه اصلاح بند سه ماده دو قانون مالیاتهای مستقیم، لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان، لایحه اصلاح قانون نحوه استفاده از خانه‌های سازمانی ارتش و لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان را نیز در دستور کار خود دارند.

بررسی لایحه موافقتنامه همکاری و کمک متقابل اداری در موضوعات گمرکی بین گمرک ایران و اداره کل گمرک ایران و ویتنام در کنار بررسی لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین ایران و عراق، لایحه موافقتنامه بین ایران و فنلاند درباره کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی، بررسی لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین ایران و مجارستان و بررسی لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین ایران و جمهوری چک، لایحه عضویت ایران در برنامه اندازه‌شناسی آسیا اقیانوسیه، بررسی لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استان های ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیردولتی، رد طرح دهیاری‌ها و رسیدگی به طرح استفساریه ماده 36 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، طرح استفساریه بند دو ماده دو قانون مالیاتهای مستقیم و طرح اصلاح ماده 133 قانون مالیاتهای مستقیم نیز از جمله اقداماتی است که در دستور کار این هفته مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

نمایندگان مجلس شواری اسلامی همچنین بررسی طرح الحاق دو تبصره به بند د ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه، رد طرح استفساریه جزء شش بند ث ماده 88 برنامه ششم توسعه، طرح الحاق دو تبصره به بند د ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه، طرح الزامات اجرایی توزیع و عرضه سوخت و سی‌ان‌جی در کشور، طرح الحاق یک تبصره به ماده 98 آیین‌نامه داخلی مجلس، طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آنها، طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما، طرح الحاق یک تبصره به ماده 98 آیین‌نامه داخلی مجلس و طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس و تعداد نمایندگان آنها، طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما، طرح الحاق یک تبصره به ماده 186 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس و طرح اصلاح بند ل ماده 28 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را نیز در دستور کار خود می‌بینند.

تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان خصوصی‌سازی به علاوه‌ی بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص صدور مجوز واگذاری معادن و نظارت بر برداشت از منابع معدنی و وصول و هزینه‌کرد حقوق دولتی در استان‌های همدان، مرکزی، کرمان، یزد و آذربایجان غربی و سایر استان‌های دارای منابع معدنی و تصویب تقاضای تحقیق و تفحص ازنحوه تشکیل و خرید ساختمان‌ها و جذب نیرو و دادن وام توسط بانک شهر و رد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان حفظات محیط زیست کشور از سال 1392 تاکنون از دیگر اقدامات وکلای ملت در هفته جاری محسوب می‌شود.

برای دیدن برنامه کاری کامل نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی «اینجا» را بخوانید.

اهم برنامه کاری نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی نیز به شرح زیر است:

کمیسیون اصل ۹۰

بررسی میدانی مسائل سیل خیر شیراز، تغییر کاربری اراضی و تصرفات غیرقانونی اراضی ملی، تخریب باغات و نیز قاچاق چوب جنگل‌های استان با حضور در استان فارس و نشست کمیته‌های قضایی، فرهنگی و اجتماعی کمیسیون برای بررسی شکایات واصله و پرونده‌های مطروحه

کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی

جلسه مشترک کمیسیون‌های ویژه حمایت از تولید ملی و صنایع و معادن در موضوع بررسی راهکارهای رونق تولید در سال ۹۸ با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن وتجارت، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان ملی استاندارد، رئیس جهاد دانشگاهی، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری، روسای اتاق‌های ایران، تعاون و اصناف و مرکز پژوهش‌های مجلس.

بررسی طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی، ادامه بررسی لایحه ساماندهی سهام عدالت موضوع اصلاح ماده ۳۴ تا ۳۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی.

کمیسیون آموزش و تحقیقات

بررسی سوالات مقصودی، مسعودی و صباغیان از سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش.

ارائه گزارش سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان از عملکرد این وزارتخانه در سال گذشته و تشریح برنامه سال ۹۸ آن.

گزارش محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از عملکرد این وزارتخانه در سال گذشته و تشریح برنامه سال ۹۸ آن.

بررسی طرح حمایت از آسیب‌دیدگان سیل و سوانح طبیعی و پیشگیری از مخاطرات طبیعی.

بررسی طرح ممنوعیت تبلیغ کلاس‌های خصوصی.

بررسی طرح حمایت و تشویق مطلعین مفاسد اداری و اقتصادی، بررسی طرح اعاده اموال نامشروع و اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی.

کمیسیون اجتماعی

بررسی طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی.

طرح انتزاع امور جوانان از وزارت ورزش و تشکیل سازمان ملی جوانان.

طرح تشکیل کمیته جذب سرمایه‌های داخلی و صدور مجوز ایجاد واحدهای تولیدی.

بررسی مسائل و مشکلات جاری کشور با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

کمیسیون اقتصادی

نشست مشترک جهت بررسی راهکارهای رونق تولید با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری، وزیر کار، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، روسای اتاق‌های ایران، تعاون و اصناف و مرکز پژوهش‌های مجلس.

رای‌گیری گزارش هیات تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ادامه جلسه بررسی لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی.

نشست با وزیر اقتصاد و معاونان او به منظور بررسی آخرین وضع اقتصادی کشور.

کمیسیون امنیت ملی

بررسی طرح تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر آمریکا.

بررسی پیش‌نویس طرح مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران.

کمیسیون انرژی

بررسی عملکرد وزارت نیرو و وزارت نفت در سیلاب‌های اخیر و همچنین تبعات و آسیب‌های ناشی از سیلاب بر زیرساخت‌های صنعت آب و برق.

کمیسیون بهداشت و درمان

گزارش رئیس سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت تولیدات داخلی و وردات دراو و برنامه‌ها و چالش‌های پیش‌روی آن سازمان در سال جاری.

بررسی طرح حمایت از آسیب‌دیدگان از سیل و سوانح طبیعی و پیشگیری از مخطرات طبیعی.

کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها

استماع گزارش کارگروه احزاب و تشکل‌های مدنی در مورد بررسی طرح نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها.

کمیسیون صنایع و معادن

حضور رضا رحمانی، وزیر صنعت برای پاسخ به سوالات نمایندگان شاهین‌شهر، کاشان، بافق و مشهد در مجلس شورای اسلامی.

ادامه بررسی طرح تشکیل وزارت تجارت و بازرگانی.

بررسی ضرورت انجام تحقیق و تفحص از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران.

کمیسیون عمران:

گزارش رضا اردکانیان، وزیر نیرو درباره علل وقوع و توسعه خسارات و چگونگی مدیریت بحران در سیل اخیر.

بررسی کلیات لایحه مشارکت عمومی - خصوصی با حضور معاونان سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه‌های راه، نیرو، کشور، اقتصاد، صندوق توسعه ملی، مرکز پژوهش‌ها، اتاق بازرگانی و جامعه مهندسان مشاور ایران.

بررسی طرح حمایت از آسیب‌دیدگان از سیل و سوانح طبیعی و پیشگیری از مخاطرات طبیعی.

کمیسیون قضایی

دیدار با سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه و بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل و امور مختلف.

حضور آوایی، وزیر دادگستری برای پاسخ به سوالات نمایندگان اصفهان، تهران، شاهین‌شهر، نهاوند، میاندوآب.

کمیسیون کشاورزی:

بررسی پیامدها و خسارت‌های سیلاب اخیر به بخش کشاورزی و راهکارهای جبران و کاهش تبعات منفی آن با حضور محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان مدیریت بحران، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس.

بررسی علل سیلاب‌های اخیر و مشکلات و موانع مدیریت صحیح سیلاب در کشور با حضور وزیر نیرو، رییس سازمان هواشناسی و سازمان برنامه.

بررسی مسائل و موانع صادرات شیرخشک، آب پنیر و تخصیص ارز دولتی به واردات کَره.

برنامه کاری کامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون‌های تخصصی را «اینجا» بخوانید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار