در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

پاسخ رئیس سازمان هواشناسی کشور به شایعات پایان خشکسالی در ایران

تهران (پانا) - رئیس سازمان هواشناسی کشور درباره اینکه آیا دوره خشکسالی در کشور تمام و ایران وارد دوره ترسالی شده است، گفت درست است که امسال سالِ تری برای کشور محسوب می‌شود اما نمی‌توان گفت که خشکسالی‌های گذشته ایران تمام شده است.

کد مطلب: ۹۰۶۹۹۴
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ رئیس سازمان هواشناسی کشور به شایعات پایان خشکسالی در ایران

سحر تاجبخش در گفت‌وگو با پانا افزود: زمانی می‌توانیم بگوییم که وارد ترسالی شده‌ایم که هر آنچه خشکسالی داشتیم از بین رفته باشد. درست است که امسال سالِ تری برای کشور محسوب می‌شود اما نمی‌توان گفت که خشکسالی‌های گذشته ایران تمام شده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: ایران 11 سال در خشکسالی بوده است و بارش‌هایی که اخیرا آمده است فقط می‌تواند بارش‌های 97 و 96 را جبران کند، بنابراین طی سال‌های 85 تا 95 هنوز 10 سال کمبود بارش در سال آبی وجود دارد. در واقع ممکن است امسال، تر باشد اما به این معنی نیست که ما ترسالی داریم چون هنوز از گذشته برای ما خشکسالی باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وضع آبی کشور بهتر شده و بارش‌ها افزایش یافته است، در کل سال زراعی پیش‌رو وضع بارشی و به تبع آن اوضاع آبی کشور مساعد خواهد بود. البته وضع منابع آبی ایران فقط به بارش‌ها وابسته نیست بلکه باید منابع آبی زیرزمینی نیز مد نظر قرار بگیرد.

تاجبخش با بیان اینکه خشکسالی از سه دیدگاه طبقه‌بندی می‌شود، گفت: خشکسالی هواشناسی، کشاورزی و آب‌شناسی وجود دارد. خشکسالی هواشناسی و خشکسالی کشاورزی وابستگی شدیدی به وضع بارش دارد و خشکسالی آب‌شناسی از منابع آبی زیرزمینی تأثیر می‌پذیرد که در این بخش مشکلات زیادی وجود دارد و در بخش خشکسالی آب‌شناسی وضع کشور خوب نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار