یک وکیل دادگستری: ممانعت از مساعدت‌های بین‌المللی به سیل‌زدگان از مصادیق بارز نقض حقوق بشر است

تهران(پانا) - یک وکیل دادگستری گفت تحریم‌ها تحت هیچ شرایطی بالاخص در زمانی که شهروندان یک کشور را هدف قرار می‌دهد، مشروعیت نداشته و هر کشوری که در این زمینه مداخله داشته باشد و از طریق اعمال تحریم، مانع از رسیدن کمک های بین المللی به شهروندان کشوری شود که درگیر حوادث و بلایای طبیعی هستند، مسئول نتایج فاجعه بار چنین اقدامی خواهد بود.

کد مطلب: ۹۰۶۸۹۴
لینک کوتاه کپی شد
یک وکیل دادگستری:  ممانعت از مساعدت‌های بین‌المللی به سیل‌زدگان از مصادیق بارز نقض حقوق بشر است

به گزارش ایسنا،سیدمهدی حجتی درباره تاثیر تحریم ها در جلوگیری از وصول کمک‌های بین المللی به ایران در حوادثی مانند سیل اخیر، گفت:تحریم‌ها تحت هیچ شرایطی نباید مانع از وصول کمک‌ها و مساعدت‌های بین المللی به مردمانی شود که از یک بلیه طبیعی رنج می‌برند. در واقع ممانعت از مساعدت‌های بین‌المللی در قالب کمک‌هایی که از طریق صلیب سرخ جهانی به کشورها ارسال می‌شود از مصادیق بارز نقض حقوق بشر است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه یکی از رسالت‌های سازمان ملل متحد، احترام به حقوق بشر و جلوگیری از نقض حقوق بشر از طریق اعمال تحریم های اقتصادی از طریق شورای امنیت است، گفت: تردیدی وجود ندارد که اگرچه وظیفه سازمان ملل در موضوع تحریم های ناقض حقوق بشر ناظر بر تحریم های مصوب شورای امنیت است؛ ولی این بدان معنی نیست که این سازمان بزرگ بین المللی، در مواردی که تحریم‌های یک کشور علیه کشوری دیگر باعث نقض حقوق بشر در کشور هدف شود، وظیفه‌ای بر عهده نداشته باشد؛ لذا ضروری است که در مواردی از این دست سازمان ملل متحد با دخالت به موقعش، مانع از تداوم تحریم هایی شود که کمک های بین المللی به مردم آسیب دیده از بلایای طبیعی را با چالش مواجه می کند.

حجتی با انتقاد از تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران بخصوص در باب معاملات بانکی گفت: تردیدی وجود ندارد که تحریم نظام بانکی کشور، مانع بزرگی در راه وصول کمک های نقدی خارجی به آسیب دیدگان سیل و دیگر بلایای طبیعی محسوب شده و متضرر اصلی اعمال چنین تحریم هایی مردمی هستند که از کمبود دارو و دیگر امکانات لازم رنج می برند.

این عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: در حال حاضر تحریم صنعت هوانوردی کشور باعث شده تا کمک رسانی به آسیب دیدگان سیل از طریق بالگردهای امداد و بالگردهای کمک رسان، محدود و در سطح نازلی صورت گیرد و بسیاری از شهروندان ایرانی گرفتار در سیل های اخیر کشور، دسترسی محدود و توأم با مضیقه‌ای به کمک‌های ارسالی دارند و حقوق اولیه این افراد، به شکلی واضح در اثر اعمال تحریم‌های صورت گرفته نقض می شود.

حجتی در پایان گفت: متأسفانه امروزه حقوق بشر صرفاً به ابزاری برای کشمکش بین کشورها و حاکمیت‌ها تبدیل شده و فلسفه اصلی و اولیه شناسایی و به رسمیت شناختن حقوق بشر در اسناد بین المللی به شدت رنگ باخته است و همین امر خود به عاملی برای نقض حقوق انسانی افراد در جوامع مختلف تبدیل شده است که با هیچ متر و معیاری قابل توجیه نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار