گزارش خبرنگار پانا از آخرین وضعیت مدارس پلدختر؛

گِل جای دانش‌آموزان نشسته، اما بچه‌های لر تا آخر ایستاده‌اند + تصاویر

تهران (پانا) - به دنبال وقوع سیل در استان لرستان تعداد زیادی از مدارس شهرهای مختلف این استان غیرقابل استفاده شده و نیاز به تخریب و بازسازی دارد، هرچند که تعداد زیادی هم آسیب دیده‌اند.

کد مطلب: ۹۰۶۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
گِل جای دانش‌آموزان نشسته، اما بچه‌های لر تا آخر ایستاده‌اند + تصاویر

روز گذشته تعدادی از خیران مدرسه‌ساز کشور به همراه رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از تعدادی از مدارس منطقه سازمانی‌ها در شهرستان پلدختر که بیشترین خسارات را داشته است بازدید کردند.

دیوار حیاط مدرسه شهید چاغروند در محله فرهنگیان از بین رفته است، وقوع سیل و ورود گل، حیاط مدرسه را پر از پستی و بلندی کرده و کلاس‌ها بیشتر از قد بچه‌ها پر از گل شده است، میز و نیمکت‌ها اکنون زیر گل پنهان شده‌اند. در میان این حجم انبوه گل اما نوشته‌ای بر روی تخته سیاه یکی از کلاس‌های این مدرسه ابتدایی خودنمایی می‌کند "ما تا آخر ایستاده‌ایم".

دبیرستان شاهد در روبه‌روی این مدرسه هم چنین وضعیتی دارد. این مدرسه به دلیل قرار گرفتن در مسیر سیل وضعیت به مراتب بدتری دارد. حیاط مدرسه از بین رفته است و گل تا ارتفاع بیش از یک و نیم متر مدرسه، کلاس‌ها و راهروها را بلعیده است و حتی نصف حیاط مدرسه اکنون رودخانه شده است.

رضا شاهمرادی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان پلدختر درباره میزان خسارات مدارس این شهرستان به خبرنگار پانا گفت: طبق آماری که داریم ۱۳ مدرسه دولتی ما به طور کامل تخریب شده است، مدارسی که حدود ۳۶۰۰ دانش‌آموز در آنها تحصیل می‌کردند. غیر از ۱۳مدرسه دیگر هم آسیب دیده‌اند و نیاز به بهسازی دارند.

البته آنطور که این مسوول می‌گوید این آمار، احتمالا افزایش هم خواهد داشت چون هنوز راه‌های ارتباطی تعدادی از روستاها قطع است و دسترسی به آنها وجود ندارد. او می‌گوید تعداد کل مدارس شهرستان ۱۱۹ مدرسه است و از ۱۳ مدرسه تخریبی ۷مدرسه در شهرستان پلدختر و ۷ مدرسه هم در روستاهای این شهرستان هستند. شاهمرادی امیدوار است با لایروبی مدارس آسیب‌دیده و پیش‌بینی امکانات جایگزین دانش‌آموزان بتوانند به زودی تحصیل خود را آغاز کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش اما می‌گوید براساس آماری که داریم تاکنون در استان ۸۵ مدرسه یعنی ۲۶۵ کلاس درس بر اثر سیل غیرقابل استفاده شده‌اند به طوری که باید تخریب و بازسازی شوند. رضا زینی‌وند مقدم البته تعداد مدارس آسیب‌دیده را ۵۲۰ مدرسه اعلام کرد و گفت در حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز بی‌سرپناه شده‌اند و حدود ۱۵ هزار نفر از دانش‌آموزان هم کتاب‌هایشان را از دست دادند. او امیدوار است با عملیاتی شدن پیش‌بینی‌های انجام شده از جمله ۲۰۰ کانکس، کتاب، نوشت‌افزار و ... تا شنبه ۲۴ فروردین مدارس دایر شوند.

هرکدام از خیرین در این بازدید تعهد کردند تعدادی از مدارس را بازسازی کنند، اما قرار است جامعه خیرین روز شنبه در جلسه‌ای با رییس سازمان نوسازی مدارس، درباره نحوه بازسازی مدارس استان لرستان تصمیم‌گیری و اقدام کنند. به گفته مهرالله رخشانی‌مهر، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور قرار است محوریت این بازسازی هم به جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور واگذار شود.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور از صبح امروز هم بازدید خود از مدارس شهرستان‌های استان لرستان را آغاز کرده است. او صبح امروز از مدارس آسیب‌دیده شهرستان چگینی بازدید و دستورات لازم برای بهتر شدن وضعیت مدارس را صادر کرد. به گفته حسین قنبری، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان چگینی این شهرستان ۱۱۶ مدرسه دارد که ۶ مرکز یعنی خوابگاه و دبیرستان حضرت معصومه، مدرسه حضرت فاطمه، مرکز اختلالات یادگیری، کانون فرهنگی تربیتی امام خمینی و مدرسه دکتر معین آسیب دیده‌اند، مدارس نیاز به تمیزکاری و لایروبی دارند و البته باید تجهیزات موردنیاز مدارس هم خریداری شوند. قنبری گفت: به ۱۴ آموزشگاه هم به خاطر قطع راه‌های ارتباطی دسترسی نداریم.

مهرالله رخشانی‌مهر، رییس سازمان نوسازی مدارس در ادامه سفر دو روزه خود به استان لرستان برای بازدید از مدارس سیل‌زده بعدازظهر امروز به همراه فریده اولاد قباد، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از مدارس روستاهای رودبار از توابع بخش سیمره در شهرستان کوهدشت بازدید کردند.

در بخش سیمره حدود ۱۲ روستا کاملا غرق شده‌اند و حتی سقف خانه‌ها هم معلوم نیست. روستای چنورزو تنها یک مدرسه ابتدایی دارد و یکی از دو ساختمانی است که به همراه یک منزل مسکونی، تخریب شده‌اند و هنوز قامتشان بیرون از آب است.

به گفته مردم محلی مدرسه دبستان چنورزو حدود ۷۰ دانش‌آموز داشته است. غیر از چنورزو دسترسی به دیگر روستاها فقط از طریق قایق امکان‌پذیر است. آنطور که مدیر آموزش و پرورش کوهنانی می‌گوید باید دانش‌آموزان مقاطع متوسطه این روستاها به مدارس شبانه‌روزی منتقل شوند و تحصیل دانش‌آموزان ابتدایی هم در کانکس در جوار همین روستا که اکنون دریا شده است، ادامه پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار