دبیر جشنواره شعر و داستان انقلاب: شاعران جوان در نحوه بیان به شیوه‌های غافلگیرانه‌ای دست یافته‌اند

داوری آثار در بخش شعر نو جشنواره شعر انقلاب خیلی سخت بود

تهران (پانا) - دبیر بخش شعر جشنواره شعر و داستان انقلاب بالابودن کیفیت آثار ارسالی به جشنواره در بخش شعر نو را یکی از چالش‌های داوران در انتخاب آثار برگزیده عنوان کرد.

کد مطلب: ۹۰۶۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
دبیر جشنواره شعر و داستان انقلاب:  شاعران جوان در نحوه بیان به شیوه‌های غافلگیرانه‌ای دست یافته‌اند

محمدمهدی سیار، شاعر جوان و دبیر بخش شعر یازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره نسبت شرکت‌کنندگان در دو بخش شعر نو و کلاسیک این جشنواره گفت: امسال شرکت‌کنندگان در بخش شعر نو خیلی نزدیک به تعداد شرکت‌کنندگان بخش کلاسیک بودند. 68 نفر تک‌اثر به جشنواره فرستادند و 25 نفر هم با مجموعه‌شعرشان در رقابت‌ها شرکت کردند. همچنین در بخش شعر کلاسیک 140 شرکت‌کننده داشتیم.

وی درباره داوری آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره گفت: داوری آثار در بخش شعر نو خیلی سخت بود، چون شعرها نزدیک به هم بودند و همگی از لحاظ کیفی قابل توجه بودند، بنابراین داوران دیدگاه‌های متفاوتی داشتند.

دبیر جشنواره شعر و داستان انقلاب در ادامه به رشد محتوایی آثار شاعران جوان اشاره کرد و گفت: در شعر نو شاهد رشد خوبی بودیم و از نظر محتوایی هوشمندی خاصی بین شاعران جوان دیده می‌شود و این هوشمندی نشان می‌دهد شاعران هم در انتخاب موضوعات و هم نحوه بیان آن به شیوه‌هایی دست یافتند که تازه و غافلگیرکننده است.

سیار درباره موضوع اشعار گفت: نگاه تاریخی خوبی در اشعار وجود دارد و شاعران جوان ما امروز را گسسته از تاریخ نمی‌بینند و این برای ما مهم است. این شاعران ایران را گسسته از جهان و جغرافیای انسانی‌اش نمی‌بینند؛ یعنی یک پیوستگی جغرافیایی و تاریخی در شعرها دیده می‌شود که آنها را از سطحی نگری و روزمرگی دور کرده است.


این شاعر جوان به عنصر امیدواری به عنوان یکی از ضرورت‌های محصولات فرهنگی انقلابی اشاره کرد و گفت: شاعران انقلابی جوان امید را در بازگشت به سنت‌ها، همنشین شدن با معماری سنتی و فضاهای خانوادگی و نیز فضای تاریخی و تمدنی ایران می‌بینند. شعرهایی که به این سمت رفته بودند خیلی امیدوارکننده تر بودند و نگاه روشنی داشتند.

وی ادامه داد: البته شعرهایی که به موضوعات عمومی بشر امروز، مثل جنگ‌ها و فجایع بشری پرداخته‌اند نوعی نگاه تلخ در آنها دیده می‌شود و علاوه بر آن تنوع خوبی هم به آثار می‌دهد.

به گفته سیار، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های شاعران جوان انقلاب رسیدن به آرامش در زندگی اجتماعی است.

یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر و داستان انقلاب همزمان با پنجمین هفته هنر انقلاب به کار خود پایان می دهد. هفته هنر انقلاب با شعار «هنر متعهد به حقیقت» 20 الی 26 فروردین به همت حوزه هنری برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار