در نخستین جلسه شورای معاونان سازمان انتقال خون در سال ۹۸ اعلام شد

برنامه‌های پیش روی سازمان انتقال خون طی دو سال آینده

تهران (پانا) - مدیرعامل سازمان انتقال خون در نخستین جلسه شورای معاونان که در سالن اجتماعات سازمان انتقال خون برگزار شد با تشریح برنامه‌های پیش روی این سازمان در سال 98 تاکید کرد که تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اخیر نباید سبب کاستی در خدمات انتقال خون شود.

کد مطلب: ۹۰۶۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های پیش روی سازمان انتقال خون طی دو سال آینده

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، علی‌اکبر پور فتح‌اله با اشاره به فضای سیاسی پیش رو به خاطر فعالیت‌های انتخاباتی و احتمال غفلت از مسائل اجرایی گفت: طی شش سال گذشته اقداماتی در سازمان انجام شده که باید تبدیل به فرآیندهای پایداری شوند تا حتی در دولت‌های آینده نیز خلل و وقفه‌ای به آن وارد نشود.

وی با اشاره به تشدید تحریم‌ها در 19 اردیبهشت ماه گفت: پیش‌بینی می‌شود منابع دولت اکثر صرف بازسازی مناطق آسیب‌دیده شود و روند مالی مناسبی نداشته باشیم، اما این موضوع نباید امنیت و سلامت خون را خدشه‌‌دار کند و باید با توجه به شرایط برنامه 98 با همکاری همه عزیزان با امکانات و سیستم‌ها و نیروهای توانمند موجود به خوبی مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: باید با حداقل‌ها برنامه‌ها و اهداف سال پیش رو را مدیریت کنیم و با سه برنامه راهبردی که در سازمان تدوین شده است وقت آن است که برنامه اجرایی سازمان تدوین شود.

رئیس سازمان انتقال خون از مدیران خواست تا شاخص‌های ارزیابی واحدها را مشخص کنند و با اشاره به اهمیت انتقال خون بیمارستانی گفت: چرخه مصرف دچار خلا بزرگی است و این بخش را حوزه درمان در اختیار ما قرار داده است و باید برای آن برنامه اجرایی و عملیاتی خارج از سازمان داشته باشیم.

پور فتح‌اله گفت: بانک خون بیمارستانی هم اکنون فاقد متولی آموزشی و انتقال فرآیند است و با کمک معاونت درمان در این زمینه موسسه طب انتقال خون سمینار آموزشی برگزار کرد و گروه آموزشی و تبادل فکری در شبکه مجازی راه‌اندازی کردند که بسیار موثر بود و باید تداوم یابد.

وی بر لزوم تدوین استانداردهای بانک خون تاکید کرد و افزود: انتقال خون محافظه کارانه و مدیریت خون بیمار و هموویژلانس سه ساختار است که برای آن باید نسخه واحدی برای مراکز درمانی تنظیم شود و راهکار آن تشکیل کمیته‌های انتقال خون بیمارستانی است که پیگیر اهداف سازمان باشد.

مدیرعامل سازمان همچنین از راه‌اندازی نرم افزار بیمارستانی برای چرخه انتقال خون خبر داد و با تاکید بر اهمیت ساختارهای تکنولوژیک آی تی و نرم‌افزارها و سخت افزارها مورد نیاز گفت: نرم‌افزار نگاره نیز باید ارتقا یابد تا با تغییرات جدید سیستم‌ها هماهنگ شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره متفاوت شدن پروسه اهدای خون در دنیا گفت: مصرف خون کامل و گلبول قرمز در دنیا کاهش یافته و تقاضای فرآورده‌های دیگر خون بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: به خاطر نیاز بیشتر به پلاکت و پلاسما باید شیوه‌های فرزیس توسعه یابد و پلاکت، پلاسما، گلبول قرمز با این شیوه از اهداکنندگان دریافت شود. همچنین سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد که هر منطقه از پلاسمای خود استفاده کند تا جلوی انتقال بیماری‌های بومی گرفته شود.

پور فتح‌اله همچنین خبر از افزایش شدید مصرف پلاکت در ایران در اثر پدیده سالمندی داد و گفت: طی 10 سال گذشته از 400 هزار واحد به یک میلیون و 200 هزار واحد افزایش یافته و فرهنگ اهدا به شیوه فرزیس باید جایگزین اهدای خون کامل شود تا نیازهای پیش رو قابل رفع باشد.

وی، احداث مراکز جامع اهدای خون که قادر به دریافت پلاکت گلبول قرمز و سلول‌های بنیادی هستند را دستاورد مهم سازمان انتقال خون دانست و افزود: باید جذب و انتخاب اهداکنندگان مغز استخوان را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی خبر از سهم یک درصدی ایران در پیوند مغز استخوان غیر خویشاوند داد، در حالی که 40 تا 50 درصد بیماران در دنیا از از مغز استخوان غیر خویشاوند استفاده می کنند که اگر در ایران در این زمینه بیشتر فعالیت شود 50 درصد بیماران با پیوند سلول‌های بنیادی غیر خویشاوند می‌توانند شانس زنده ماندن پیدا کنند.

پورفتح‌اله، از وجود 50 هزار مورد اطلاعات اهداکنندگان داوطلب سلول بنیادی خبر داد و گفت: باید سیاست جذب اهداکننده سلول بنیادی را به سمت اهداکنندگان جوان سوق دهیم زیرا این افراد برای پیوند مناسب‌تر و درمان با این سلول‌های بنیادی شانس موفقیت بالاتری دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت با داشتن 300 هزار واحد پلاسما می‌توانیم وارد فرآیند پالایش پلاسما شویم و ما اکنون با کمک بخش خصوصی به 400 هزار واحد پلاسما دست یافته‌ایم که می‌توانیم وارد صنعت تولید خمیر 1.2.3و4 پلاسما شویم. این کار سرمایه کمتر و فرآیند ساده‌تری نسبت پالایش کامل پلاسما می‌طلبد و می‌توانیم با داشتن خمیر پلاسما هر محصولی را که نیاز داریم به هر میزان مورد نیاز به کشوری که بهترین عملکرد را درتولید آن محصول دارد سفارش دهیم و این کار ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و پیگیری این موضوع در دستور کار سازمان قرار دارد.

پور فتح اله در این نشست در جمع مدیران ستادی سازمان گفت: نگاه ویژه به مراکز انتقال خون برای سلامت و امنیت خون و فرآورده‌های آن باید در اولویت امور قرار گیرد و بیشترین پرداختی و موقعیت شغلی سازمان باید در بخش اهداکنندگان دیده شود. باید با افزایش کشش و جاذبه این بخش با بهبود فضا، شرایط کاری و وضعیت پرسنل برای کارکنان انگیزه ایجاد کنیم که وارد این بخش شوند و کار خود را به خوبی و با کیفیت بالا انجام دهند و بهای این ایجاد جذابیت باید پرداخت شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: تمام همکاران حتی در بخش کنترل کیفی و تضمین کیفیت باید در نظر داشته باشند کنترل کیفی بدون رضایت‌مندی بخش اهدا میسر نیست.

وی از مدیران ستادی خواست تا بسته ویژه عملیاتی برای نگاه ویژه به این بخش تهیه کنند تا علاوه بر ایجاد انگیزه برای کارکنان بخش اهداکنندگان تکریم ارباب رجوع نیز عملی شود.

این مقام مسئول با تاکید بر عملیاتی کردن واگذاری پست‌های سازمانی و کوچک سازی ستاد گفت: استفاده از ظرفیت‌های استانی و متمرکزسازی امور بر مناطق 9 گانه استان‌ها و گسترش نگاه منطقه‌ای و بهره‌برداری مشترک چند استان واقع در یک منطقه از امکانات به شکل متمرکز در سیاست کوچک‌سازی دولت موثر است.

وی خطاب به مدیران گفت: باید نیروها را طوری جذب و تربیت کنیم که چند وظیفه‌ای باشند و طبق مقتضیات سازمان در واحدی غیر از واحد خود نیز بتوانند خدمت کنند.

گسترش دانشگاه مجازی از دیگر مواردی بود که مدیرعامل سازمان انتقال خون بر آن تاکید کرد و از مدیران خواست تا برای پیشبرد بهتر امور تخصصی و امکان استفاده چند منظوره از کارکنان فقط پزشک، رشته‌های علوم آزمایشگاهی و تحصیلات مرتبط را جذب کنند.

پور فتح اله تاکید کرد: موسسه آموزشی پژوهشی طب انتقال خون باید موسسه‌ای نسل سومی و نو آور باشد و هدف ما پرورش دانشجو فقط برای مدرک دادن و کارمند و هیات علمی شدن نیست. باید نیروهای خلاق تربیت شوند، از ظرفیت دانشجویان استفاده کرد و برای گذراندن طرح آنان در سازمان استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار