آذری جهرمی در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۹ :

وزیر ارتباطات: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا نمونه بارز نقض حقوق بشر است

تهران (پانا) - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تحریم‌های غیرقانونی آمریکا را نوعی تروریسم اقتصادی دانست و گفت: اقدامات یکجانبه اجباری که در مورد برخی کشورها انجام‌ شده است، نمونه بارزی از نقض حقوق بشر و توسعه پایدار محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۹۰۶۳۱۱
لینک کوتاه کپی شد
وزیر ارتباطات: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا نمونه بارز نقض حقوق بشر است

به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی روز سه‌شنبه در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی 2019 که هم‌اکنون در ژنو سوئیس در حال برگزاری است، با بیان اینکه هدف 16 توسعه پایدار به ساخت نهادهای کارآمد و مسئول در تمام سطوح می‌پردازد، گفت: با توسعه خدمات دولت الکترونیکی تلاش کرده‌ایم که کارایی، دسترس‌پذیری، شفافیت و پاسخگویی را در بخش دولتی تسهیل کنیم به طوریکه دولت ایران اکنون 201 خدمت دولتی عمومی و 734 خدمت تخصصی از خدمات بخش قضایی و کشاورزی گرفته تا آموزش، سلامت و فرهنگ را به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌دهد.
وی با اشاره انجام به بیش از 350 میلیون تراکنش در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند (GSB) در سال گذشته، افزود: اکنون 44 نهاد از جمله بانک مرکزی، پلیس و صنعت، خدماتشان را در بستر GSB ارائه می‌دهند که تعداد این تراکنش‌ها فصل‌به‌فصل افزایش داشته و بیشترین میزان آن در فصل زمستان بوده است.
آذری جهرمی با تأکید بر اینکه دسترسی آزاد به اطلاعات، دیگر وجه مهم برای ماست، چرا که سبب اطمینان از وجود شفافیت و جلوگیری از فساد خواهد شد، اظهار کرد: هدف شماره 17 توسعه پایدار نیاز به توجه بیشتر جوامع بین‌المللی دارد، چراکه صلح و توسعه پایدار به هم وابسته هستند و غفلت از هر کدام، جهان را به مکانی ناامن تبدیل خواهد کرد؛ بنابراین همه کشورها باید با یکدیگر برای رسیدن به این هدف همکاری داشته باشند.
عضو دولت تدبیر و امید بابیان اینکه تحریم‌های یکجانبه برخی کشورها دربردارنده تهدید بزرگ‌تری برای اهداف توسعه پایدار است، تصریح کرد: اقدامات یکجانبه اجباری که در مورد برخی کشورها انجام ‌شده است، نمونه بارزی از نقض حقوق بشر و همچنین توسعه پایدار محسوب می‌شود؛ بنابراین به‌عنوان یک جامعه بین‌المللی به ایجاد مکانیزمی نیاز داریم که به برخی کشورهای مشخص اجازه ندهد از توسعه فناوری‌شان به‌عنوان ابزاری برای تمرین قدرت در مقابل دیگران استفاده کنند.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه ایران اکنون تحت‌فشار شدیدترین تحریم‌هاست، خاطرنشان کرد: تحریم‌هایی که به‌صورت مستقیم کسب‌وکارهای میلیون‌ها شهروند ایرانی را تحت تأثیر قرار داده است، به‌نحوی‌که آن‌ها را از دسترسی به خدمات تحت وب و اپلیکیشن‌هایی که توسط تأمین‌کنندگان جهانی ارائه می‌شود و سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات محروم کرده است.
وی با تأکید بر اینکه ما این تحریم‌های غیرقانونی را به‌عنوان یک اقدام تروریستی اقتصادی تلقی می‌کنیم، افزود: ایران برای همکاری با تمام جامعه بین‌الملل به‌طور خاص همسایگان خود در منطقه جهت تسهیل و توسعه ارتباطات کسب‌وکار با کسب‌وکار (b2b) و کسب‌وکار با مشتری (b2c) در جنوب غرب آسیا و فراتر از آن، تمایل دارد و ما با وجود تمامی چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم، مسیرمان را به‌منظور تحقق اهدافمان همراه با خوش‌بینی و اعتمادبه‌نفس ادامه خواهیم داد.
آذری جهرمی در حاشیه اجلاس wsis2019 با وزیر ارتباطات گرجستان با موضوع همکاری های مشترک دو کشور در حوزه ارتباطات دیدار کرد.
به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز، سه شنبه در رأس هیئتی به‌منظور شرکت و سخنرانی در «اجلاس سران جامعه اطلاعاتی» عازم ژنو شد.
اجلاس سران جامعه اطلاعاتی به مدت پنج روز با حضور بیش از سه هزار نفر از 150 کشور برگزار می‌شود که طرح شبکه علمی ایران (شعا) نامزد دریافت جایزه از این اجلاس است.
این اجلاس هرساله باهدف گفت‌وگو و تبادل‌نظر بین‌المللی با کمک اتحادیه جهانی ارتباطات (ITU) در سطح وزیران و معاونان کشورهای مختلف برگزار می‌شود. موضوع اصلی اجلاس امسال، نقش ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار است.
در این اجلاس دو پنل تحت عناوین آینده مشاغل در اقتصادهای مبتنی بر فاوا (توسط وزارت ارتباطات) و علم، نوآوری و آینده دانشگاه (توسط دانشگاه علم و صنعت ایران) مربوط به ایران است که با آینده‌نگری توسعه فناوری ارتباطات برای دانشگاه‌ها و مشاغل برگزار می‌شود.
وزیر ارتباطات علاوه بر سخنرانی در این اجلاس، در حاشیه با وزیر ارتباطات بلغارستان و معاون وزیر ارتباطات گرجستان و همچنین دبیرکل ITU و رئیس سازمان جهانی مالکیت فکری دیدار خواهد کرد.
فردا نیز آذری جهرمی راهی وین خواهد شد تا در این سفر یک‌روزه با مدیر دفتر امور فضایی ملل متحد در وین دیدار کند.
امضای سند همکاری میان وزارت ارتباطات و سازمان یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) از دیگر برنامه‌های این سفر است. طبق این تفاهم‌نامه، یونیدو به‌عنوان شریک وزارت ارتباطات ایران در حمایت از فعالیت‌های استارتاپی و انواع خدماتی برای ایجاد شغل در حوزه ICT همکاری می‌کند.
ایران همکاری چهارجانبه‌ای با روسیه، آذربایجان، ترکیه و ایران در حوزه رونق فعالیت‌های استارتاپی در منطقه دارد و طبق آن یونیدو به‌عنوان مشاور ایران به این حوزه وارد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار