کریدور زیستگاه های آبی کشور، تالاب آق گل ملایر بعد از بارندگی های اخیر آبگیری شد

همدان (پانا) - تالاب فصلی و طبیعی آق گل شهرستان ملایر که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است در میان استان های مرکزی و همدان به فاصله ٢٠ کیلومتری شمال شرقی روستای کردخورد قرار دارد و از بخش جوکار و ٢٠ کیلومتری جاده همدان ملایر از کنار روستای سیاه کمر نیز قابل دسترسی است.

کد مطلب: ۹۰۶۱۸۹
لینک کوتاه کپی شد
کریدور زیستگاه های آبی کشور، تالاب آق گل ملایر بعد از بارندگی های اخیر آبگیری شد

این تالاب که از آبریز رودخانه قره چای در جنوب دشت کمیجان تأمین می شود و فصل آبگیری آن از اواخر مهرماه آغاز و تا وسط خرداد ماه هر سال ادامه دارد، بعد از بارندگی های اخیر آبگیری شده است.
وسعت تالاب در فصل پر آبی به ٦٠٠ هکتار و عمق آن به یک متر افزایش می یابد و با پیشروی آب در قسمت میانی، جزیره هایی به ارتفاع شش متر ظاهر می شودو با توجه به نزولات جوی و آب‌های ورودی عمق تالاب متغیر است. تالاب آق گل با پوشش گیاهی جالبی که در اواخر فصل زمستان و اوایل بهار ایجاد می شود و با توجه به قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، شامل انواع اردک، غاز، فلامینگو، مرغ باران، حواصیل، آب چلیک کاکایی، کشیم، انقوت، درنای معمولی، غاز خاکستری، چنگر، کله سبز خروس کوهی طنچه، چنگر، اکراس است. این تالاب که یکی از زیباترین تالاب های همدان است، با وجود تمام زیبایی هایش تنها پرندگان می توانند از آن استفاده کنند. تالاب آق گل در مسیر مهاجرت فصلی پرندگان شمالی قرار گرفته و با توجه به هم زمانی فصل پرآبی تالاب با کوچ پرندگان در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار و دارا بودن پوشش گیاهی مناسب، مسیر مهاجرت حدود ١٠ تا ٢٠ هزار گونه از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی است که نقاط سردسیر شمال روسیه و قفقاز و شبه جزیره اسکاندیناوی را به مقصد گرمتر ترک می کنند. به نقل از رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملایر هم اکنون بیش از ‎٣٠ گونه آبزی در این تالاب وجود دارد که به تازگی نمونه‌های نادری از پرندگانی نظیر لک لک سیاه، اردک مرمری و فالاروپ قرمز نیز در تالاب مشاهده شده است.
یکی از دلایل اهمیت این تالاب ایجاد کریدور (راهرو) بین زیستگاه‌های آبی کشور است و پرندگان هنگام حرکت از استان‌های فارس و خوزستان به سمت دریاچه ارومیه و زیستگاه‌های شمال غرب از این منطقه عبور می‌کنند و به دلیل موقعیت خاص تالاب و قابلیت نگهداری پرندگان آبزی و کنار آبزی، این تالاب هم اکنون، رسمی و قانونی حفظ و حراست می شود.

سحر چهاردولی، یلدا آزادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار