در جمع خبرنگاران

کمالوندی: اقدامات نتانیاهو برای بازکردن PMD بیهوده است

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان به اقدامات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و تلاش‌های او برای بازکردن دوباره پرونده PMD را بیهوده خواند.

کد مطلب: ۹۰۶۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
کمالوندی: اقدامات نتانیاهو برای بازکردن PMD بیهوده است

بهروز کمالوندی در حاشیه مراسم سیزدهمین روز ملی فناوری هسته‌ای با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره موضوع PMD و برخی اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره باز شدن دوباره این پرونده اظهار کرد: «اقای آمانو مرتبا مطالب را گفته است. آنچه نتانیاهو و افرادی معدود به دنبال آن هستند باز کردن دوباره پی‌ام‌دی است ولی به لحاظ حقوقی و سیاسی این موضوع تمام شده است و گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۵ نیز موید این موضوع است.»

او ادامه داد: «پی‌ام‌دی موضوعی مربوط به گذشته است. مدیرکل آژانس به ایران آمد، نمونه‌گیری‌ها انجام شد و به همه سوالات پاسخ داده شد و در نهایت پرونده در شورای حکام بسته شد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در ادامه اقدامات نتانیاهو را بیهوده خواند و تاکید کرد: «این تلاش قبل از برجام هم انجام شد و سر و صدای رسانه‌ای است که از سوی آژانس نیز مطرح نشده است.»

کمالوندی درباره نصب زنجیره ۲۰ تایی IR6 و بهره برداری از آن گفت: «IR6 زنجیره ۱۰ تایی دارد و اکنون نصب زنجیره ۲۰ تایی آغاز شده است. با آژانس در این‌باره صحبت شده و روند کار نیز بر اساس برجام است.»

او ادامه داد: «نکته مهم در این باره به لحاظ فنی و جهشی است که در حال انجام است. با این اقدام ایران آماده تولید صنعتی می‌شود، البته تست‌ها باید انجام شود ولی به فرض خروج از برجام می‌توانیم روی این ماشین حساب کنیم و حتی اگر تست‌ها را هم ادامه ندهیم می‌توانیم تولید صنعتی داشته باشیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه بر اساس چارچوب برجام کار را جلو می بریم، بیان کرد: «اکنون یک مرحله مهم است. مرحله بعدی تزریق گاز است و ماشین باید چند سال تحت فشار گاز باشد.»

کمالوندی گفت: «به لحاظ زمانی جلوتر از برنامه هستیم. تا هشت سال آینده زنجیره را با همین تعداد پیش می‌بریم و بعد از هشت سال تولید انبوه را اغاز می‌کنیم. اکنون به دلیل برجام تولید انبوه نمی‌کنیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: «برنامه ۱۵ ساله بر اساس برجام به تایید شورای امنیت رسیده و برنامه‌ای است که در نهایت به ۲۵۲ هزار سو می‌رسیم.»

او گفت: «تمرکز کنونی ما روی ماشین های ۴ سو و ۵ سو است .»

کمالوندی درباره مراحل طراحی اراک نیز گفت: «اراک بر اساس برنامه زمان بندی بین ما و چین ادامه داردو کارها به صورت موازی پیش می‌رود و هم ما کار می‌کنیم هم چینی‌ها. موضوع مهم مرحله طراحی است و اگر خلف وعده غرب ادامه پیدا کند می‌توانیم راکتور قبلی را احیا کنیم. لوله‌هایی را که سیمان ریخته شده است در اختیار داریم و سیمان‌ها را بر می‌داریم و راکتور دوباره برقرار می‌شود. اکنون دنبال این نیستیم که راکتور را راه بیندازیم، این امر بستگی به تعهدات طرف مقابل دارد و ما در سازمان کاملا آماده‌ایم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار